نرخ بیکاری استرالیا افزایش و آمار اشتغال کاهش یافت

 نرخ بیکاری استرالیا افزایش و آمار اشتغال کاهش یافت

انتشار گزارش وضعیت  بازار کار در ماه اکتبر ناامید کننده به نظر رسید.  اما با توجه بازگشایی های حال حاضر و برداشتن قرنطینه ها، میتوانیم شاهد بهبود سریع بازار کار طی ماه های آینده باشیم. هرچند روند کاهش نرخ بیکاری ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد .

وضعیتی بد اما  احتمالا موقتی

گزارش نیروی کار استرالیا در اکتبر منفی بود، وضعیت اشتغال کل  با کاهش 46300 نفری همراه بود که بخش عمده آن از کاهش فرصت های شغلی تمام وقت (40400-) نشات میگرفت و همزمان افزایش نرخ بیکاری از 4.6٪ به 5.2٪ هم نمک به زخم پاشیده و تاثیر این گزارش منفی را سنگین تر هم کرد.

اما در حالی که پیامهای داویشی بانک رزرو استرالیا بیشتر از پیامهای هاوکیشی به گوش میرسد؛ تحلیلگران معتقدند که این وضعیت برای مدت طولانی به همین منوال باقی نخواهد ماند.

وضعیت بد اشتغال استرالیا به طور قطع بازتابی از قرنطینه های اعمال شده پیشین است. با توجه به وضعیت واکسیناسیون در نیوساوت ولز و ویکتوریا، دو ایالت بزرگ که بیش از 80 درصد افراد را پوشش داده است، نقشه راه برای بازگشایی ها هم اکنون در حال انجام است و ما باید شاهد افزایش تعداد اشتغال در ماه‌های آینده باشیم. چراکه نیروهای تعدیل شده و یا اخراج شده مجددا به سر کار باز می‌گردند.

در گذشته هم نمونه های مشابه وجود داشته که نشان داده چشم‌انداز برداشتن قرنطینه و  بازگشایی، افراد بیشتری که قبلا دنبال کار نبودند را نیز تشویق می‌کند تا فعالانه به دنبال کار باشند و این موضوع تعداد “بیکاران” و در نتیجه نرخ بیکاری را افزایش می دهد. بنابراین ممکن است ما در ماه نوامبر هم  شاهد افزایش بیشتر نرخ بیکاری با دلیل مشابه ذکر شده قبلی باشیم.  اما نهایتا با یافتن کار این جویندگان کار، جریان باید تغییر کند و به سرعت مسیر کاهش نرخ بیکاری در ماههای آتی از سر گرفته شود.

تورم برای استرالیا نیز نگران کننده است

یک روز پس از اینکه ایالات متحده بدترین ارقام تورم CPI خود را در بیش از 30 سال اخیر اعلام کرد، تصویر تورم استرالیا نیز ممکن است آنطور که RBA ادعا می کند، خوشایند نباشد. انتظارات تورمی مصرف کنندگان که امروز یازدهم نوامبر توسط موسسه ملبورن منتشر شده رقم 4.6%  را نشان میدهد که برای سومین ماه متوالی از 4.0% بیشتر است. انحراف انتظارات تورمی معمولاً موردی است که بانک‌های مرکزی را نگران می‌کند، و بعید است که اظهارنظرهای داویشی از سوی RBA بتواند انتظارات تورمی را کنترل کند. برای رسیدن به این مهم نیاز به تغییر در رویکرد بانک رزرو و اتخاد سیاست هاوکیشی تر است.

مسلماً انتظارات بازار برای افزایش چندگانه نرخ بهره در سال آینده برای ما بسیار ضعیف به نظر می رسد. اما پذیرش ادعای RBA مبنی بر اینکه بالابردن نرخ بهره قبل از سال 2024 اتفاق نمی افتد نیز به همان اندازه سخت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *