سقوط سهام اروپا بواسطه گونه جدید ویروس امیکرون

قیمت سهام آسیایی افزایش یافت، قراردادهای آتی ایالات متحده و اروپا به خاطر نگرانی‌های اومیکرون نوسان دارد.

در حالی که بازار‌ها به دنبال اطلاعات دقیق درباره نوع جدید ویروس کرونا، او میکرون بودند قیمت سهام آسیایی و ارزهای اصلی روز سه‌شنبه ثابت بود، نداشتن اطلاعات کافی درباره اومیکرون منجر به واگرایی معاملات آتی سهام ایالات متحده و اروپا شد.  همچنین سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، بر معامله گران تاثیرگذار بود، او مجدداً تاکید کرد که به فکر کاهش سریعتر برنامه خرید اوراق خواهد بود که می‌تواند راه را برای افزایش زودتر نرخ بهره باز کند. بازار‌ها بر این باورند که این امر در نهایت تورم را کنترل می‌کند، همچنین سخنان جروم پاول صاف شدن منحنی بازدهی ایالات متحده را به همراه داشت. معاملات آتی یورو Stoxx 50 در ساعات اولیه روز پنجشنبه 1.3 درصد کاهش یافت. افزایش 1.7 درصدی روز چهارشنبه، بهترین روز معاملاتی EUROSTOXX از ماه می بود. معاملات آتی FTSE 1.13% کاهشی شد. در مقابل، معاملات آتی S&P 500  0.56% درصد و اوراق آتی نزدک 100 0.49 درصد رشد کردند. هر دو شاخص روز چهارشنبه بیش از 1 درصد کاهش یافته بودند.

 کایل رودا، تحلیلگری در کارگزاری بازارهای IG ملبورن می‌گوید: «تنها کاری که در حال حاضر می‌تونیم انجام بدیم این است که منتظر انتشار تیتر‌های خبری باشیم، زیرا یک سری سؤالات برجسته در مورد نوع جدید ویروس کرونا وجود دارد که عمدتاً بی پاسخ مانده و قرار است برای روزها یا هفته‌های دیگر نیز بی‌پاسخ بماند.

 وی افزود که با کاهش محرک‌های فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره، بازارها دیگر بهانه‌‌‌ای برای خرید سهام در انتظار افزایش نقدینگی از سوی فدرال رزرو ندارند.  چیزهای زیادی در مورد نوع جدید ویروس کرونا ناشناخته باقی مانده است، که برای اولین بار در 8 نوامبر در آفریقای جنوبی پیدا شد و درحال حاضر حداقل به 22 کشور جهان راه یافته است. روز پنجشنبه، کره جنوبی معافیت از قرنطینه را برای مسافران ورودی کاملاً واکسینه شده به مدت دو هفته متوقف کرد، در عین حال بانک مرکزی ژاپن نسبت به مشکلات اقتصادی هشدار داد زیرا کشورها با محدودیت‌های شدیدتری رو به رو شده‌اند. ام‌اس‌سی‌آی، گسترده‌ترین شاخص در سهام آسیا-اقیانوسیه، خارج از ژاپن 0.35 درصد رشد کرد، و به وسیله افزایش 1.21 درصدی KOSPI کره به خاطر رشد کمی که در‌ تکنولوژی داشت، حمایت شد، در حالی که Nikkei ژاپن 0.27 درصد ریزش داشت. بر اساس اخباری که سه توسعه‌دهنده چینی به دست آورده‌اند، شرکت‌های املاک و مستغلات چین در هنگ‌کنگ و بازار‌های اصلی به دنبال جمع‌آوری 18 میلیارد یوان (2.83 میلیارد دلار) از طریق فروش اوراق قرضه هستند، این نشان می‌دهد که پکن می‌خواهد به‌طور جزئی فشارهای نقدینگی را در بخش کمبود نقدینگی کاهش دهد. همچنین توجه سرمایه گذاران به دومین روز سخنرانی پاول در کنگره بود که گفت فدرال رزرو باید آماده پاسخگویی به احتمال عدم کاهش تورم در نیمه دوم سال آینده باشد. تحلیلگران CBA در یادداشت صبحگاهی خود گفتند: «اکنون انتظار داریم (فدرال رزرو) خرید دارایی را در آوریل 2022 به پایان برساند و در ژوئن 2022 افزایش نرخ را آغاز کند. سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند نرخ‌ها در سطح پایین‌تری به اوج خود می‌رسد، بنابراین به تاریخچه اوراق خزانه‌داری نگاهی انداختند و در آخرین ساعات روز چهارشنبه به وقت آمریکا بازده اوراق 30 ساله را به پایین‌ترین حد خود از اوایل ژانویه رساندند. بازدهی 10 ساله از  1.4426% به 1.404% کاهش یافت و به پایین ترین سطح 9 هفته اخیر رسید. به طور کلی شاخص دلار ثابت بود، اگرچه به لطف لحن هاوکیش پاول، برخی از زیان‌های اخیر خود را جبران کرد و تقریباً 0.3 درصد افزایش یافت و به 113.07 ین رسید. به خاطر ترس از زیان‌های نوع جدید ویروس کرونا قیمت نفت نیز پس از فروش گسترده در روزهای اخیر افزایش یافت. معاملات آتی نفت برنت با 0.8 درصد افزایش به 69.45 دلار در هر بشکه، و معاملات آتی نفت خام آمریکا با 0.93 درصد افزایش به 66.18 دلار در هر بشکه رسید، اگرچه هنوز کاهش روز سه‌شنبه که قیمت نفت را به پایین‌ترین سطح سه ماهه خود رساند جبران نشده است. هر اونس طلا با 0.38 درصد کاهش به 1776 دلار رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *