گزارش تورم ایالت متحده برای ماه ژانویه 2023/02/14

 شاخص قیمت مصرف کننده اندکی کاهش یافته است.

آخرین ارقام تورم کاهش دیگری را در مقایسه با سال گذشته نشان داد، اما ارقام ماهانه در ژانویه افزایش یافت.

 تورم سالانه کاهش یافته، اما جزئیات نگران کننده است.

 تورم به صورت سالانه برای هفتمین ماه متوالی در ژانویه بسیار اندک کاهش یافت، و با بهبود زنجیره‌های تامین و افزایش آهسته‌تر قیمت‌ها و یا حتی کاهش قیمت‌ها در مجموعه‌ای از کالاها همراه بود. 

 داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که افزایش قیمت‌ها به صورت ماهانه در ماه گذشته به شدت بالا رفته است، هم در تورم سرفصل هم تورم اصلی که که شامل قیمت انرژی و مواد غذایی نمی‌شود.

 شاخص قیمت در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد افزایش یافت. این کاهش بسیار جزئی نسبت به 6.5 درصد در دسامبر بود و به طور قابل توجهی نسبت به اوج حدود 9 درصدی تابستان گذشته کاهش یافته است. در مقایسه با ماه قبل، تورم اصلی 0.4 درصد افزایش یافت.

در حالی که فدرال رزرو اخبار مثبتی در مورد تورم دریافت می‌کند و افزایش قیمت‌ها دیگر به طور بی‌وقفه شتاب نمی‌گیرد، اما بازگشت به تورم هدف یک راه طولانی و پر از دست انداز است.

 بخش عمده‌ای از کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر ناشی از تعدیل افزایش قیمت کالاها بوده است. تورم خدمات، که شامل مراقبت‌های بهداشتی، رستوران و سایر خریدهای غیرکالایی می‌شود تنها اندکی کاهش یافت.

 مقامات فدرال رزرو منتظرند تورم در بخش خدمات کاهش یابد زیرا بر این باورند برای بازگشت تورم به هدف 2 درصدی لازم است تورم در بخش خدمات پایین بیاید.

 سیاستگذاران نگران هستند که زمانی‌ که بازار کار بسیار قوی است، بازگرداندن تورم به حالت عادی چالش برانگیز باشد.

 اشتغال ایالت متحده در ماه ژانویه بیش از نیم میلیون افزایش یافت که به طور غیرمنتظره‌ای قوی بود.

 تورم قوی و وضعیت کلی اقتصاد در ماه‌های آینده، بر تصمیم سیاست‌گذاران فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره تأثیر خواهد گذاشت. فدرال رزرو نرخ بهره خود را در کمتر از یک سال از نزدیک به صفر به بیش از 4.5 درصد رساند و پیش‌بینی می‌شود به اندکی بالاتر از 5 درصد برساند.  آقای پاول هفته گذشته گفت: «ما باید افزایش بیشتری در نرخ‌های بهره انجام دهیم.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *