کاهش قیمت شمش طلا به دنبال افزایش نیم درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا و انگلستان

قیمت شمش طلا در معاملات روز پنجشنبه در آسیا و لندن به شدت کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در چند هفته اخیر رسید زیرا بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا هر دو از فدرال رزرو آمریکا در افزایش نیم درصدی نرخ بهره پیروی کردند.

 علیرغم اینکه هر 3 بانک مرکزی به میزان کمتری نرخ بهره را افزایش دادند و طبق انتظار کارشناسان، تحلیلگران و معامله‌گران به افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره پایان دادند، قیمت طلا و سهام جهانی با افت مواجه شد.

 بانک مرکزی ایالات متحده در بیانیه سیاست پولی روز چهارشنبه خود گفت: «فدرال رزرو به بازگرداندن تورم به هدف 2 درصدی به شدت متعهد است.»

 بانک مرکزی انگلیس پس از افزایش نرخ‌های بانکی به 3.50 درصد در مواجهه با تورم 10.7 درصدی، گفت: « ممکن است افزایش نرخ بانکی بیشتری برای بازگشت پایدار تورم به نرخ هدف مورد نیاز باشد.»

 ECB که متشکل از 19 کشور می‌باشد دروقت ناهار روز پنجشنبه گفت: «حفظ نرخ‌های بهره در سطوح بالا به مرور زمان تورم را به دلیل کاهش تقاضا مهار می‌کند.»

 روز گذشته شاخص دلار در برابر سایر ارزهای اصلی جهان از پایین‌ترین سطح 6 ماهه اندکی افزایش یافت، به دنبال آن قیمت شمش طلا به 1775 دلار در هر اونس رسید که پایین‌ترین سطح در بیش از یک هفته گذشته و 50 دلار کمتر از اوج 5 ماهه که روز سه‌شنبه به آن رسیده بود می‌باشد.

 به دنبال افزایش نیم درصدی نرخ بانکی توسط بانک مرکزی انگلستان قیمت پوند افزایش یافت و قیمت طلای بریتانیا به پایین‌ترین سطح 6 هفته اخیر، زیر 1440 پوند رسید.

 قیمت شمش طلا در برابر یورو نیز به پایین‌ترین حد خود از پایان اکتبر رسیده است.

همچنان اعتقاد بر این است که طلا در سال 2023 عملکرد خوبی خواهد داشت، اما در کوتاه مدت، یعنی تا پایان سال، باید انتظار هرچیزی را اعم از افزایش و کاهش قیمت طلا داشته باشیم.

 روز چهارشنبه ETFهای طلا و نقره شاهد خروج سرمایه‌گذاران بودند.

 حجم معاملات روزانه مشتقات طلا نسبت به جهش روز سه‌شنبه، زمانی که قیمت طلا تحت تاثیر داده‌های ضعیف‌تر نرخ تورم آمریکا به بالاترین حد در 5 ماه گذشته رسید، %80 کاهش یافت.

 حجم معاملات سایر فلزات گرانبها نیز کاهش یافت، معاملات آتی نقره 52 درصد، پلاتین 18 درصد و مشتقات پالادیوم 41 درصد کاهش یافته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *