چشم‌انداز قیمت طلا نامعلوم است 2023/05/16

پس از رسیدن قیمت طلا به بالاترین سطح در هفته گذشته، طلا در محدوده وسیعی بین 1900 تا 2100 دلار معامله می‌شود.

 طلا باید سطح مقاومت کلیدی 2062 دلار را بشکند تا شاهد حرکت مهم دیگری باشیم. شکست بالاتر از این سطح می‌تواند باعث شکل‌گیری روند صعودی جدیدی ‌شود و ممکن است قیمت‌ این فلزگرانبها را به 2100 دلار در هر اونس برساند.

 البته، ادامه موضع انقباضی فدرال رزرو می‌تواند باعث کاهش قیمت طلا تا 1900 دلار شود.

 انتظار می‌رود طلا تا پایان سال جاری به 2100 دلار در هر اونس و در نیمه دوم سال آینده به 2200 دلار در هر اونس برسد. البته هرگونه کاهش کوتاه مدت قیمت طلا به عنوان یک فرصت خرید برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود.

 همچنین انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاری در ETF طلا برای باقی سال جاری مثبت باشد. مشکلات بخش بانکی ایالات متحده، افزایش نرخ بهره و عدم اطمینان در مورد افزایش سقف بدهی چشم انداز اقتصادی را تضعیف کرده و تقاضا برای خرید طلا را به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاری افزایش داده است.

 اگرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو به بازارها اطمینان داده است که سیستم بانکی ایالات متحده سالم و انعطاف پذیر است، اما نگرانی همچنان بر بازارهای مالی حاکم است.

 نزدیک به 5 درصد افزایش نرخ بهره در سال گذشته بر سیستم بانکی ایالات متحده فشار وارد کرده است. فدرال رزرو اخیراً فاش کرد که حدود 722 بانک در پایان سه ماهه سوم 2022 بیش از 50 درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند. این امر می‌تواند سرمایه‌گذاران را به خرید طلا ترغیب کند. دارایی‌های ETF طلا از زمان بحران بانک سیلیکون ولی شاهد افزایش خالص 56 تنی بوده‌اند.

 ناشناخته بزرگ دیگر، بحران سقف بدهی ایالات متحده است که اگر افزایش نیابد، آمریکا تا اول ژوئن، یعنی تقریباً دو هفته دیگر با نکول مواجه می‌شود. در جریان مذاکرات سقف بدهی در سال 2011، رتبه اعتباری ایالات متحده کاهش یافت که منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش قیمت طلا شد. در سال 2011، قبل از افزایش سقف بدهی در اوت کل ورودی ETF به 161 تریلیون رسید.

علاوه بر این، رشد اقتصادی ایالات متحده در حال کاهش است، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد آمریکا در نیمه دوم سال با رکود مواجه شود. علاوه بر این، تنش‌های ژئوپولیتیکی آمریکا و چین و خرید طلا از بانک مرکزی جذابیت طلا را افزایش داده است.

 بازارهای نوظهور فلز گرانبها را به عنوان راهی برای فرار از تحریم‌ها ذخیره می‌کنند، روسیه، چین، هند و ترکیه خریداران اصلی طلا در دهه گذشته بوده‌اند.

 روسیه و چین نزدیک به 60 درصد از کل خرید طلا را در سال 2010 تا 2022 انجام داده‌اند، و این خرید احتمالا ادامه خواهد داشت. از آنجایی که چین می‌خواهد نقش یوان را به عنوان یک ارز ذخیره افزایش دهد، خرید طلا را در نظر گرفته است. طلا همچنین پیشنهاد جذابی برای روسیه تحت تحریم است. طلا پوشش کاملی در برابر تحریم نیست، اما نقش مهمی در کاهش تاثیر تحریم‌ها ایفا می‌کند.

 یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت طلا، کاهش ارزش دلار آمریکا است. از دهه 1970، شاخص دلار آمریکا 20 درصد به صورت اسمی کاهش یافته است، در حالی که طلا 51 برابر افزایش قیمت داشته است.

 قیمت دلار آمریکا از زمانی که در سپتامبر 2022 به اوج خود رسید، روند نزولی داشته است و رشد اقتصادی کندتر و نگرانی‌های سقف بدهی می‌تواند منجر به از دست دادن بیشتر اعتماد به دلار شود.

 کاهش ارزش دلار عامل دیگری است که بانک‌های مرکزی را تشویق می‌کند تا ذخایر خود را متنوع کنند. طلا به طور معمول در زمان چاپ و عرضه بیشتر پول، ارزش خود را حفظ می‌کند.

 روند دلارزدایی نیز منجر به افزایش ارزش طلا می‌شود. چین تسویه معاملات با روسیه را با استفاده از CNY آغاز کرده است، سیستم چند ارزی در حال تحول است و احتمالاً طلا نقش مهمی در توسعه آن ایفا خواهد کرد.

 یکی از عواملی که چشم‌انداز صعودی طلا را از بین می‌برد، این است که فدرال رزرو با ادامه چرخه انقباضی بازارها را غافلگیر کند.

 اگرچه فدرال رزرو در نشست بعدی خود در ژوئن به توقف احتمالی اشاره کرده است، تورم اصلی ثابت و بازار کار قوی فدرال رزرو را به ادامه چرخه انقباضی تشویق می‌کند. اکثریت انتظار دارند فدرال رزرو تا پایان سال 2023 شروع به کاهش نرخ بهره کند. به هر حال هر گونه اقدام غیرمنتظره سیاسی می‌تواند باعث کاهش قیمت طلا شود، اما در کل کاهش قیمت طلا نیز باید به عنوان فرصتی برای خرید طلا در سطوح پایین تلقی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *