چرا کارشناسان معتقدند که تورم به این زودی‌ها کاهش نمی‌یابد

اگر فقط یک کلمه در سال 2022 توجه همه را به خود جلب کرده باشد، «تورم» است.

 تورم همچنان یک نگرانی اصلی برای آمریکایی‌ها و فدرال رزرو می‌باشد. کارشناسان می‌گویند احتمالاً چند سال طول می‌کشد تا قیمت‌ها از اوج‌هایی که امسال دیده‌ایم پایین بیایند.

 طبق داده‌های تورم ماه جولای، قیمت‌ها به طور کلی ثابت بودند، در حالی که تورم اصلی، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، 0.3 درصد افزایش یافت، گزارش نرخ تورم بهتر از آنچه کارشناسان انتظار داشتند بود و پایین‌ترین رشد از ماه مارس تاکنون را نشان داد. آخرین گزارش اشتغال قوی بود، اما این موضوع فقط مسئله را پیچیده‌تر می‌کند. بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند: «بیکاری پایین، تورم را بالا نگه می‌دارد که می‌تواند به معنای افزایش نرخ بهره بیشتر از سوی فدرال رزرو باشد.»

 زاک اشتاین مدیر ارشد سرمایه گذاری در Carbon Collective می‌گوید: «حتی با این احتمال که تورم به اوج خود رسیده است، قیمت‌ها همچنان برای مدتی بالا باقی می‌ماند، زیرا مشکلات زنجیره تامین همچنان ادامه دارد و جنگ اوکراین بی‌ثباتی بسیار زیادی را به وجود آورده، که باعث نوسانات قابل توجهی در قیمت‌ انرژی شده است.»

 قبل از اینکه فدرال رزرو بتواند سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد، باید بیش از یک ماه اعداد تورمی کمتر از حد انتظار باشد. همچنین بسیاری از آمریکایی‌ها نگران هستند که ماه‌ها تورم بالا و افزایش نرخ‌های بهره، رکود اقتصادی را به همراه داشته باشد.

 از نظر اقتصاددانان، خیلی زود است که بخواهیم راجع به رکود اقتصادی صحبت کنیم، زیرا هنوز وضعیت چندان نگران کننده نیست. 

 تورم بالا چه زمانی کاهش می‌یابد؟

 اینکه آیا تورم ایالات متحده به اوج رسیده یا خیر، یک سوال اساسی است، اما هنوز اقتصاددانان پاسخ روشنی برای آن ندارند.

 قیمت‌ها در برخی از بخش‌های مهم مانند بنزین، بلیت هواپیما و خودروهای اجاره‌ای شروع به کاهش کرده‌ که نشانه خوبی از اوج تورم می‌باشد. اما هیچ کس نمی‌تواند آنچه در پیش رو است را پیش‌بینی کند.  عوامل بسیار زیادی مانند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، قدرت دلار و جنگ در اوکراین پیش‌بینی را سخت‌تر کرده است.

 چرا انتظار می‌رود تورم برای مدتی در سطوح بالا باقی بماند؟

 اقتصاددانان و کارشناسان مالی بر روی یک مسئله اتفاق نظر دارند: تا سال آینده اگر قیمت‌ها بیشتر نشود، کاهش نمی‌یابد و احتمالاً آمریکایی‌ها در آینده قابل پیش‌بینی با رنج‌های قیمتی بالاتری مواجه خواهند شد.

 استین می‌گوید: «ممکن است تورم چند سال طول بکشد، اما همانطور که می‌بینیم اختلال زنجیره‌ تأمین کمتر شده و تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضا ایجاد کرده است، بنابراین من انتظار دارم قیمت‌ها نیز پایین بیاید.»

او افزود: «دلیل افزایش تورم در یک سال گذشته اختلال زنجیره‌ تامین ناشی از قرنطینه‌های کویید19 و تهاجم روسیه به اوکراین بوده است، پس با رفع این مشکلات تورم نیز باید کاهش یابد.»

 رابرت تریست، استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن نیز انتظار دارد در صورت کاهش سرعت همه‌گیری کووید-19 و پایان جنگ روسیه در اوکراین، تورم طی دو سال آینده کاهش یابد و به هدف 2 درصدی فدرال رزرو نزدیک شود. بالاخره اقدامات انجام شده توسط فدرال رزرو نیز بی‌تاثیر نخواهد بود و حتماً افزایش نرخ بهره به مهار قیمت‌ها کمک می‌کند.

 پرستون کالدول، رئیس بخش اقتصاد ایالات متحده در مورنینگ استار، دیدگاه دقیق‌تری دارد، از نظر او قیمت‌ها تا پایان سال 2022 بالا می‌ماند اما در دو تا سه سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت.

 کالدول می‌گوید: «شاید تورم گذرا عبارت درستی نباشد، اما از نظر ما تورم بالای امروزی طی چند سال آینده کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود سیاست انقباضی فدرال رزرو، تورم را در سال‌های 2023 و 2024 به کمتر از 2 درصد برساند.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *