چرا در این بحران بانکی سرمایه‌گذاران باید طلا داشته باشند 2023/03/31

به گفته اقتصاددانان، بازار طلا از حمایت خوبی برخوردار خواهد بود و در نهایت باید شاهد یک شکست صعودی پایدار به بالای 2000 دلار در زمان بزرگترین بحران بانکی از بحران مالی سال 2008 باشیم.

طلا و اوراق قرضه همچنان دو سرمایه‌گذاری اصلی برای سال 2023 هستند، زیرا بحران بانکی، اقتصاد جهانی را به سمت رکود عمیق سوق می‌دهد.

 از نوامبر پارسال روند قیمت طلا صعودی بوده است، و چشم‌انداز برای بقیه سال 2023 نیز صعودی می‌باشد.

 در حال حاضر طلا در بالای 1900 دلار در هر اونس معامله می‌شود و از بالاترین حد خود در هفته گذشته که حدود 2000 دلار در هر اونس بود، کاهش یافته است. طلا آخرین بار با قیمت 1975.7 دلار در هر اونس معامله شد و تقریباً رنج است.

 افزایش قیمت طلا زمان می‌برد اما قطعی است، زیرا منحنی بازده معکوس احتمال 90 درصدی را برای رکود اقتصادی در سال جاری نشان می‌دهد.

 موج دوم بحران بانکی می‌تواند سقوط اقتصاد را به همراه داشته باشد.

 بانک‌های بزرگ مشکلی ندارند، آنها از سرمایه خوبی برخوردار هستند و نقدینگی بالایی دارند. در واقع ممکن است از این بحران بسیار قوی‌تر بیرون بیایند. اکنون مشکل در بانک‌های کوچک است، البته دیگر آنقدر هم کوچک نیستند. امروز بانک‌های کوچک مجموعاً 7 تریلیون دلار دارایی دارند.

 در حالی که دولت ایالات متحده و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) برای تضمین تمام وجوه سپرده‌گذاران در بانک‌ها وارد عمل شده‌اند، کیفیت دارایی‌های نگهداری شده در بانک‌های منطقه‌ای همچنان یک سوال اساسی است.

 فعلاً تنش‌ها بر سر سقوط بانک سیلیکون ولی و سیگنچر بانک کاهش یافته است.

 اعتبار بانکی ایالات متحده در سال گذشته شاهد نوسانات قابل توجهی بوده است زیرا فدرال رزرو به شدت نرخ بهره را افزایش داد. 

 شرایط اقتصادی آمریکا بدتر خواهد شد زیرا تا 12 ماه طول می‌کشد تا مصرف‌کنندگان تأثیرات سیاست‌پولی فدرال رزرو را احساس کنند. در حالی که نرخ بهره در سطح 5 درصد در مقایسه با سطوحی که قبلاً بوده است هنوز نسبتاً پایین می‌باشد، اما نرخ تغییر بی‌سابقه بوده است.

 به نظر می‌رسد در سال 2023 عملکرد طلا بهتر از نقره باشد.

 حتی اگر نخواهیم این وضعیت را بحران بخوانیم، باید خاطرنشان کرد که در حال حرکت به فصل جدیدی در چرخه اعتباری هستیم که از یک شرایط اعتباری مثبت به یک شرایط اعتباری منفی هدایت می‌شود. این امر احتمال رکود اقتصادی را تقویت می‌کند. 

 به نظر می‌رسد فدرال رزرو در نشست سیاست پولی ماه مه نیز نرخ بهره را افزایش دهد. در واقع آسیب به اقتصاد قبلاً وارد شده است فقط سرمایه‌گذاران اکنون منتظر نمایانگر شدن آن هستند.

 در این شرایط، فدرال رزرو مجبور خواهد شد تا قبل از پایان سال نرخ بهره را کاهش دهد. در حال حاضر 50 درصد احتمال می‌رود فدرال رزرو در ماه ژوئن شروع به کاهش نرخ بهره کند. ممکن است بانک مرکزی ایالت متحده سال را با یک درصد نرخ بهره کمتر از سطح فعلی به پایان برساند.

 اگر قرار است فدرال رزرو در نیمه دوم سال جاری نرخ بهره را کاهش دهد، طلا و برخی اوراق قرضه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خواهند بود، در حالی که قیمت دلار آمریکا کاهش می‌یابد، همین امر نیز منجر به بهبود عملکرد طلا می‌‌شود.

 علیرغم نوسانات در ماه فوریه، قیمت طلا در یک ماه گذشته نزدیک به 8 درصد افزایش یافته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *