پس کاهش تولید نفت توسط اوپک، تورم نمی‌تواند به قدری افزایش یابد 2023/04/04

که مانع روند صعودی قیمت طلا به بالای 2000 دلار شود

انتظار می‌رود قیمت هر اونس طلا افزایش یابد و به سطح مقاومت 2000 دلار بازگردد، زیرا به گفته برخی تحلیلگران انتظار نمی‌رود افزایش قیمت نفت منجر بالا رفتن تورم شود، این امر فدرال رزرو را در مسیر کاهش نرخ بهره در نیمه دوم سال جاری نگه می‌دارد. 

 اگرچه در حال حاضر قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رنج است، اما بیشتر تمرکزها روی نفت است زیرا قیمت نفت در ابتدای جلسه معاملاتی 8 درصد افزایش یافت. با ادامه واکنش بازارها به کاهش غیرمنتظره تولید نفت در روز یکشنبه از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت نفت خام روز دوشنبه به طور قابل توجهی افزایش یافت.

 نفت خام وست تگزاس اینترمدیت روند صعودی خود را حفظ کرده است و آخرین بار در محدوده قیمتی 80.9 دلار در هر اونس معامله شد که 6 درصد افزایش در روز را  نشان می‌دهد.

 در آخر هفته، کارتل جهانی نفت اعلام کرد تولید نفت خود را تا پایان سال 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

 به گفته برخی از تحلیلگران، افزایش قیمت نفت می‌تواند تلاش‌های فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم را پیچیده کند. قیمت بالای نفت می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تورم داشته باشد.  برخی تحلیلگران گفته‌اند که کاهش تولید می‌تواند منجر به بازگشت قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه شود.

 کاهش یک میلیون بشکه در روز بسیار تأثیرگذار است. با حرکت ناگهانی اوپک پلاس برای ایجاد تعادل در بازار نفت، منابع جایگزین عرضه محدود به نظر می‌رسد.

 اگر قیمت نفت بتواند به بالای 82 دلار در هر بشکه برسد، مطمئنا می‌تواند از محدوده قیمتی 100 دلار نیز عبور کند، که این امر به حمایت از قیمت طلا ادامه خواهد داد، زیرا نشان می‌دهد که فدرال رزرو نمی‌تواند تورم را کنترل کند.

 به گفته برخی از تحلیلگران، در حالی که افزایش قیمت نفت، بلاتکلیفی جدیدی را در بازارهای مالی ایجاد می‌کند، این افزایش به قدری نخواهد بود که فدرال رزرو را نگران کند که دست به اقدامات اساسی بزند، این امر نیز منجر به حمایت بیشتر از قیمت طلا می‌‌شود.

انتظار می‌رود کاهش تولید نفت توسط اوپک، بازار را به تعادل بیشتری برساند.  اگر قیمت نفت در حدود 80 دلار در هر بشکه معامله شود، یک رژیم تورمی جدید ایجاد نخواهد کرد.

در اواخر امسال شاهد کاش رشد اقتصادی خواهیم بود، و رشد ضعیف‌تر اقتصاد به معنای کاهش تقاضای نفت است، بنابراین اوپک کمی از افزایش قابل توجه قیمت نفت ناامید است و فقط سعی دارد فعالانه عمل کند.

 در حالی که نفت 100 دلاری تورم‌زا است، اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق می‌دهد و در نهایت تقاضای نفت را بیش از پیش کاهش می‌دهد، مطمئناً اوپک نمی‌خواهد همچین اتفاقی بیافتد.

 همچنین انتظار نمی‌رود کاهش تولید نفت توسط اوپک باعث شود که فدرال رزرو مسیر فعلی خود را تغییر دهد، یعنی تغییری در نرخ بهره ایجاد کند.

 اگر قیمت نفت در حدود 80 دلار در هر بشکه باقی بماند، همچنان نسبت به بالاترین سطح سال گذشته کمتر خواهد بود، به این معنی که تورم همچنان در حال کاهش است. شاید تورم به سرعتی که فدرال رزرو می‌خواهد کاهش نیابد، اما همچنان کند است.

 انتظار می‌رود قیمت طلا همچنان بین 1940 دلار تا 2050 دلار در هر اونس رنج باشد که ناشی از تقاضای مستمر برای بهشت امن سرمایه‌گذاری است.

تورم تحت کنترل است، اما همچنان نگرانی‌های زیادی در رابطه با سلامت بخش بانکی وجود دارد و سرمایه‌گذاران نگران اتفاقات اجتناب‌ناپذیر دیگر هستند. این نگرانی با افزایش قیمت نفت، سیگنال‌های مثبتی برای روند صعودی قیمت طلا می‌دهند.

 علیرغم کاهش تولید نفت توسط اوپک، بازارها همچنان انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا تا قبل از پایان سال نرخ بهره را کاهش دهد.

تا زمانی که قیمت طلا از سطح حمایت 1930 دلار در هر اونس کاهش نیابد، ما هر افت قیمتی را اصلاح کوتاه مدت می‌دانیم.

 اگرچه قیمت‌های بالاتر نفت تورم زا است، اما انتظار می‌رود اثرات نامطلوب آن بر اقتصاد تاثیرات بیشتری بر مصرف‌کنندگان داشته باشد.

در حال حاضر کاهش عرضه پول و بحران بانکی کنونی نشانه‌هایی است که جهان به سمت رکود اقتصادی پیش می‌رود.

 کاهش عرضه پول تسریع‌ بخش رکود اقتصادی است و بالا رفتن قیمت‌ انرژی، احتمال رکود شدید را افزایش می‌دهد، به‌ویژه اگر بانک‌های مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره ادامه دهند.

 رسیدن قیمت طلا به بالای 2000 دلار در هر اونس، فقط به زمان نیاز دارد.

ریسک‌ها در ساختار مالی بین‌المللی همچنان در حال افزایش هستند، تورم بالا ادامه می‌یابد، نرخ‌های بهره واقعی در قلمرو منفی باقی می‌مانند،  علاوه بر این، ممکن است بانک‌های مرکزی کاهش رشد اقتصادی کنونی را به یک رکود شدید تبدیل کنند. در چنین سناریویی، به سختی دارایی‌هایی باقی می‌ماند که مستحق اعتماد سرمایه‌گذار باشد، در این زمان است که تقاضا برای طلا و نقره فیزیکی به اوج می‌رسد.

 قیمت طلا در ماه گذشته بیش از 8 درصد افزایش یافته و قوی‌ترین افزایش ماهانه از جولای 2020 را به ثبت رساند.

به دنبال اخبار مربوط به کارتل نفتی، دلار آمریکا در برابر همتایان اصلی خود در بازارهای ارز افزایش یافت، زیرا پیش‌بینی سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو آمریکا در ماه می افزایش یافت.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت، به علاوه روسیه و سایر متحدان، پیش از این با کاهش دو میلیون بشکه در روز برای سال 2023 موافقت کرده بودند.

 در مجموع، کاهش‌های جدید، کل کاهش تولید نفت توافق شده توسط اوپک پلاس را به معادل 3.7 درصد تقاضای جهانی می‌رساند.

 سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که در حال حاضر کاهش تولید نفت با توجه به ابهامات بازار اقدام مناسبی باشد، ما این را به صراحت اعلام کرده‌ایم.»

 در این میان، بازدهی خزانه داری ایالات متحده در روز دوشنبه افزایش یافت، بازدهی خزانه دو ساله ایالات متحده حدود به 4.11 درصد رسید و بازده ده ساله به 3.51 درصد رسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *