پس از گزارش NFP قیمت طلا کاهش یافت 2023/06/05

گزارش اشتغال غیرکشاورزی ایالات متحده به نفع سیاست انقباضی فدرال رزرو است، اما جزئیات استخدام چندان چشمگیر نیست.

پس از افزایش اشتغال غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP)، قیمت طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح روزانه 1977.87 دلار، به زیر 1950 دلار سقوط کرد. با این حال، دوره خاموشی (Blackout) سیاستگذاران فدرال رزرو ممکن است حرکت قیمت طلا را در طول هفته محدود کند.

 پس از اینکه حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) بازارها را با یک عدد قوی غافلگیر کرد و احتمال ادامه سیاست انقباضی فدرال رزرو را تقویت کرد، قیمت طلا بیشترین افت روزانه یک ماهه خود را رقم زد. 

 در روز جمعه، اشتغال غیرکشاورزی (NFP) ماه مه به میزان 339 هزار در مقابل 190 هزار مورد انتظار و 294 هزار بازبینی شده ماه قبل افزایش یافت. البته شایان ذکر است که نرخ بیکاری نیز از 3.4 درصد ماه قبل و در مقابل 3.5 درصد پیش‌بینی بازار به 3.7 درصد افزایش یافت. میانگین درآمد ساعتی کاهش یافته در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار همانند گذشته باقی مانده است.

 در این میان پس از تصویب لایحه سقف بدهی توسط مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده، توافقنامه کلیدی برای امضاء به میز جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده رسید و قبل از مهلت 5 ژوئن به قانون تبدیل شد و از نکول فاجعه بار ایالت متحده جلوگیری کرد. 

با این حال رده‌بندی فیچ روز جمعه اعلام کرد که رتبه اعتباری «AAA» ایالات متحده علی‌رغم توافقی که به دولت اجازه می‌دهد به تعهدات خود عمل کند، منفی باقی می‌ماند.

شاخص PMI خدمات امروز شاید به نفع قیمت طلا در کوتاه مدت باشد.

روز دوشنبه، قیمت طلا با 0.31 درصد کاهش 1944.4 دلار رسید.

 گزارش قوی اشتغال، بازدهی خزانه داری را در سراسر منحنی افزایش داد.

از آنجایی که اقتصاد ایالت متحده همچنان در وضعیت خوبی قرار دارد، ممکن است فدرال رزرو سیاست انقباضی را برای مدت طولانی‌تری ادامه دهد.

 در حالی که سیاست‌گذاران اعلام کرده‌اند که مایلند نرخ‌ بهره را در نشست ژوئن FOMC ثابت نگه دارند، این وقفه ممکن است موقتی باشد و بانک مرکزی ایالت متحده در نشست‌های بعدی روند صعودی خود را از سر بگیرد. انتظار می‌رود فدرال رزرو در ماه جولای، نرخ‌ بهره را 0.25 درصد افزایش دهد.

 احتمال یک یا دو افزایش دیگر نرخ بهره، همراه با سیاست انقباضی برای مدت طولانی‌تر، به ضرر دارایی‌های بدون بازده خواهد بود و چشم‌انداز قیمت طلا را در کوتاه‌مدت منفی می‌کند.

همچنین افزایش بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده و قدرت دلار آمریکا بر قیمت طلا فشار نزولی وارد می کند.

 بازده اوراق قرضه خزانه داری دو ساله ایالات‌متحده با 0.16 درصد افزایش به 4.501% رسید، در حالی که بازدهی 10 ساله با 0.09 درصد افزایش به 3.689% رسید. پس از گزارش اشتغال شاخص دلار آمریکا  0.43% افزایش یافت و به 104.026 رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *