نشست دیپلماتیک استرالیا و چین

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، روز یکشنبه، پس از نشست، احتمال روابط دیپلماتیک مجدد با دولت چین را کم اهمیت جلوه داد و گفت که پکن باید ابتدا تحریم‌های گسترده‌ برای صادرات استرالیا را لغو کند. معاون نخست وزیر ریچارد مارلز با وی فنگه وزیر دفاع چین در سنگاپور دیدار کرد. این اولین دیدارعمومی بین مقامات دولت استرالیا و چین در بیش از دو سال گذشته پس از توقف روابط دیپلماتیک بین این دو کشور بود. مارلز گفت که این دیدار یک تعامل بسیار صریح و کامل و همچنین گام اول حیاتی در جهت احیای روابط با پکن بوده است.

 در یک کنفرانس مطبوعاتی در بریزبن در روز سه‌شنبه، آلبانیز گفت که صحبت و گفتگو خوب است، رهبر جدید استرالیا پس از پیروزی در انتخابات در 21 مه سوگند یاد کرد که افزایش روابط با دولت چین به این بستگی دارد که آیا آنها با برداشتن تحریم‌های تجاری و موانع بر سر صادرات استرالیا موافقت کنند یا خیر.

پس از تماس نخست وزیر وقت اسکات موریسون در آوریل 2020 برای تحقیقات بین المللی در مورد منشاء کووید-19، صادرات استرالیا از جمله چوب، زغال سنگ، گوشت و شراب با مشکلاتی برای ورود به بنادر چین از جمله تعرفه‌ها و تاخیرهای طولانی گمرکی مواجه شد.

 آلبانیز گفت: «آنها باید این تحریم‌ها را حذف کنند تا روابط بین استرالیا و چین بهبود یابد. این چین است که تحریم‌ها را اعمال کرده است و این چین است که باید این تحریم ها را لغو کند.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *