نشست بایدن و مک کارتی بدون هیچ توافقی بر سر سقف بدهی به پایان رسید 2023/05/23

رئیس جمهور جو بایدن و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، روز دوشنبه نتوانستند در مورد چگونگی افزایش سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت ایالات متحده تنها 10 روز قبل از نکول احتمالی که می‌تواند منجر به رکود اقتصاد ایالات متحده شود، به توافق برسند، اما قول دادند به مذاکرات ادامه دهند.

 رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه ارشد کنگره برای دستیابی به توافق با مشکل مواجه شده‌اند، زیرا مک‌کارتی بر کاخ سفید فشار می‌آورد تا با کاهش هزینه‌ها در بودجه فدرال موافقت کند که بایدن آن را اقدامی «افراطی» می‌داند، و رئیس‌جمهور می‌خواهد مالیات‌های جدیدی را که جمهوری‌خواهان رد کرده‌اند، اعمال کند.

 با این حال، هر دو طرف بر لزوم اجتناب از نکول با یک توافق دو حزبی تاکید کردند و نشان دادند که در روزهای آینده به طور منظم با هم گفتگو خواهند کرد.

 یک منبع آگاه گفت که مذاکره کنندگان کاخ سفید دوشنبه شب برای از سرگیری مذاکرات به کاپیتول هیل بازگشتند.

 مک کارتی گفت تمایلی به بررسی طرح بایدن برای کاهش کسری بودجه از طریق افزایش مالیات بر ثروتمندان و بستن منافذ مالیاتی برای صنایع نفت و دارو ندارد و بر کاهش هزینه‌ها در بودجه فدرال 2024 متمرکز است.

 دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تا اول ژوئن فرصت دارند تا سقف بدهی دولت را افزایش دهند، وگرنه باعث یک نکول بدهی بی‌سابقه خواهند شد که می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود.

 جانت یلن، وزیر خزانه داری روز دوشنبه یادآور شد که زمان کمی باقی مانده است و گفت که اولین تاریخ پیش‌بینی شده برای نکول، اول ژوئن می‌باشد و در صورتی که سقف بدهی افزایش نیابد، خزانه داری دیگر قادر به پرداخت تمام تعهدات دولت تا اوایل ژوئن نخواهد بود.

پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوری‌خواه، که در نشست کاخ سفید حضور داشت، گفت که بایدن در این نشست مثبت‌ترین لحن را تا کنون داشته است.

 هر توافقی برای افزایش سقف بدهی به حمایت دو حزب بستگی دارد.  جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند، در حالی که دموکرات‌ها مجلس سنا را در اختیار دارند.

 شکست در افزایش سقف بدهی منجر به نکول می‌شود که بازارهای مالی را متزلزل می‌کند و نرخ بهره را در همه چیز از خودرو گرفته تا کارت‌های اعتباری افزایش می‌دهد.

 اگر بایدن و مک کارتی به توافق برسند، چند روز طول می‌کشد تا قوانین از طریق کنگره منتقل شوند. مک کارتی گفت که باید در این هفته توافقی حاصل شود تا کنگره به تصویب برسد و بایدن به موقع آن را امضا کند تا از نکول جلوگیری شود.

 جمهوری خواهان به دنبال کاهش اختیاری مخارج، الزامات کاری جدید برای آمریکایی‌های کم درآمد و بازگرداندن کمک‌های COVID-19 هستند که توسط کنگره تصویب شده است، اما اجرای آن به افزایش سقف بدهی نیاز دارد، که برای پوشش هزینه‌های قانونگذاران مورد نیاز است. 

دموکرات‌ها می‌خواهند در سال 2024 هزینه‌ها را در سطوح امسال ثابت نگه دارند، در حالی که جمهوری خواهان می‌خواهند در سال آینده هزینه‌ها به سطح 2022 بازگردد و رشد هزینه‌ها را در سال‌های بعدی محدود کنند. طرحی که ماه گذشته توسط مجلس تصویب شد، بخش گسترده‌ای از هزینه‌های دولت را در سال آینده کاهش می‌دهد.

حکیم جفریس، دموکرات ارشد مجلس نمایندگان گفت، بایدن پیشنهاد توقف هزینه‌ها در سطوح امسال را داده است، پیشنهادی که توسط جمهوری‌خواهان رد شد.

 برنامه جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هر دو موجب صرفه‌جویی در بودجه در طول یک دهه می‌شود، اما نحوه انجام آن کاملاً متفاوت است.

 برخی از اعضای راست افراطی مجلس نمایندگان خواستار توقف مذاکرات شده‌اند و از سنا خواسته‌اند قانون تصویب شده مجلس نمایندگان را که توسط دموکرات‌ها رد شده است، بپذیرد.

 بنابراین اگر اعضای حزب مک کارتی از توافقی که او منعقد کرده خوششان نیاید، ممکن است او را اخراج کنند.

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، جمهوری خواه که پس از شکست از بایدن در انتخابات 2020 به دنبال یک دوره ریاست جمهوری دیگر است، از جمهوری خواهان خواسته است که اگر به همه اهداف خود دست پیدا نکردند، نکول بدهی را بپذیرند و هرگونه پیامد اقتصادی را کم اهمیت جلوه دهند.

 در حالی که لیبرال دموکرات‌ها مخالف هرگونه کاهش بودجه که به خانواده‌ها و آمریکایی‌های کم درآمد آسیب می‌زند، هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *