قیمت طلا پیش از داده‌های تورم فدرال رزرو افزایش یافت

 در آستانه انتشار داده‌های کلیدی تورم و نرخ بهره آمریکا از سوی فدرال رزرو قیمت طلا افزایش یافت. در این میان تمرکز  تحلیلگران بر وارونگی شدید منحنی بازدهی 40 ساله است، که نشان دهنده رکود اقتصادی برای سال 2023 می‌باشد.

طلا

در هفته گذشته طلا به بالاترین قیمت هفتگی خود از ابتدای ماه جولای تا کنون رسید و در روز جمعه به 1806 دلار افزایش یافت. در حال حاضر قیمت طلا با 1.80 دلار افزایش در محدوده 1783 دلار معامله می‌شود.

افزایش قیمت طلا باعث شده تا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF طلا بیشتر شود.

صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا SPDR Gold Trust (NYSEArca: GLD) در ماه دسامبر تاکنون شاهد ورود سرمایه‌گذاران بوده است و پس از 7 ماه جریان نزولی به رشد 0.3 درصدی دست یافته است.

 ETF طلای iShares (NYSEArca: IAU) به کاهش خود ادامه داده است، اما با سرعت کمتر، سرمایه‌گذاری در این صندوق این ماه تنها 0.2 درصد کاهش یافته است.

نشست فدرال رزرو

نشست فدرال رزرو درست در زمانی برگزار می‌شود که بازار به شدت نگران چشم‌انداز اقتصادی سال 2023 است.

قبل از هر رکود اقتصادی ایالات متحده در 50 سال گذشته وارونگی منحنی بازده، که در حال حاضر شاهد آن هستیم، دیده شده است.

 وارونگی منحنی بازده روز دوشنبه رکورد جدیدی را در 4 دهه به ثبت رساند، بازدهی 2 ساله، سالانه 4.33 درصد است در حالی که سود ده ساله 3.54 درصد می‌باشد، بنابراین اختلاف بین بازدهی بلند مدت و کوتا مدت به 0.79 درصد رسیده است.

در حال حاضر هزینه زندگی در ایالت متحده سه برابر بیشتر از هدف تورم 2 درصدی است.

 معامله‌گران اکنون 75 درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو در هفته جاری نرخ بهره را نیم درصد افزایش دهد و نرخ سیاستی را به سقف 4.50 درصد برساند.

 علاوه بر این، طبق پیش‌بینی تحلیلگران، احتمالاً نرخ پایانی وجوه فدرال، به معنای اوج در این چرخه 5.25٪ در ماه می 2023 خواهد بود، و فدرال رزرو اولین کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد.

 جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه گفت: «من معتقدم اگر شوک غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، تا پایان سال آینده شاهد کاهش تورم قابل توجهی خواهیم بود، در حال حاضر خطر رکود اقتصادی وجود دارد، اما به نظر من رکود اقتصادی ربطی به کاهش تورم ندارد.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *