قیمت طلا در خطر سقوط به 1900 دلار است 2023/05/16

در سال جاری قیمت طلا بیش از 10 درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافته است، اما در حال حاضر روند صعودی قیمت طلا در آستانه‌ متوقف شدن است.

 کاهش قیمت دلار‌ آمریکا و انتظارات برای پایان دادن به چرخه انقباضی فدرال رزرو دلیل اصلی افزایش ارزش طلا بوده است. نگرانی‌ها در مورد چشم انداز اقتصادی، تورم و تنش‌های ژئوپلیتیکی نیز در روند صعودی قیمت طلا نقش داشته است. اما به نظر می‌رسد روند قیمت طلا در حال معکوس شدن می‌باشد.

 در حال حاضر قیمت طلا زیر 2010 دلار در هر اونس است و بعید نیست به محدوده 1900 تا 1950 دلار سقوط کند، زیرا فدرال رزرو آنطور که بازارها انتظار دارند مایل به کاهش نرخ بهره نیست.

 بازارها پیش‌بینی می‌کنند که کاهش نرخ‌ بهره فدرال رزرو در سه ماهه سوم آغاز شود، که بسیار به نفع قیمت طلا است. اما در حالت واقعبینانه کاهش نرخ‌ها دیرتر اتفاق می‌افتد و ممکن است در پایان سال جاری آغاز ‌شود.

 قیمت دلار آمریکا نیز در چند ماه آینده بر ارزش طلا تأثیر خواهد گذاشت و در صورت تعویق کاهش نرخ بهره احتمالاً قیمت دلار افزایش خواهد یافت.

 البته روند صعودی بلندمدت قیمت طلا هرگز معکوس نمی‌شود و این فلز گرانبها در سال 2024 افزایشی می‌شود زیرا در نهایت فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک انگلستان (BoE) مجبور به شروع به کاهش سیاست‌های پولی خود خواهند بود.

 کاهش سیاست پولی فدرال رزرو، ECB و BoE برای قیمت طلا در سال 2024 مثبت خواهد بود زیرا تفاوت نرخ بهره بین USD/EUR/GBP کاهش می‌یابد که به نفع دارایی‌های بدون بازده از جمله طلا است.

 در کل پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که قیمت طلا سال 2023 را در محدوده قیمتی 2000 دلار به پایان برساند و در سال 2024 به 2200 دلار برسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *