قیمت طلا به بالای 1900 دلار رسید 2023/03/14

رسید زیرا تضمین سپرده‌ها در SVB توسط دولت ایالت متحده نتوانست وحشت بانکی را مهار کند

قیمت طلا در روز دوشنبه به بالای 1900 دلار جهش کرد و ضررهای ماه فوریه را از بالاترین سطح 9 ماهه جبران کرد، زیرا علیرغم اینکه دولت ایالات متحده اواخر یکشنبه تمام سپرده‌ها در بانک شکست خورده سیلیکون ولی و همچنین در بخش ارزهای دیجیتال, سیگنچر بنک را تضمین کرد، سهام بانکی جهانی دوباره سقوط کرد.

 در بیانیه مشترک خزانه داری، فدرال رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال درباره بزرگ ترین ورشکستگی بانک‌های ایالات متحده از سال 2008 آمده است: «سپرده گذاران از روز دوشنبه 13 مارس به تمام پول‌های خود دسترسی خواهند داشت.»

 هیچ ضرر و زیان ناشی از فروپاشی بانک سیلیکون ولی بر عهده مالیات دهندگان نخواهد بود.

علیرغم ارقام قوی اشتغال ایالات متحده در ماه فوریه که در روز جمعه منتشر شد، قیمت طلا با 2.6 درصد افزایش به 1911 دلار در هر اونس رسید که بالاترین رقم از زمان انتشار آمارهای شغلی ایالات متحده در ماه گذشته بود که انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو را افزایش داد. در حالی که سهام بانک‌ها در سراسر آسیا، اروپا و ایالات متحده سقوط شدیدی را که هفته گذشته با ریزش سهام SVB آغاز شد، از سر گرفتند.

 قیمت اوراق قرضه دولتی نیز روز دوشنبه افزایش یافت و نرخ بهره بلندمدت را به پایین‌ترین حد در یک ماه اخیر رساند.

 قیمت دلار در بازار فارکس کاهش یافت، به این معنی که ارزش طلا در برابر سایر ارزها با رشد کمتری مواجه شد. اما قیمت طلا در مقابل یورو همچنان با جهش 1.4 درصدی به 1780 یورو در هر اونس رسید، در همین حال، قیمت هر اونس طلای بریتانیا بر حسب پوند به 1575 پوند رسید و به بالاترین سطح ژانویه نزدیک شد.

سهام شماره 1 بانک آمریکایی سیتی گروپ 6.0 درصد سقوط کرد و آخرین رشد 15 درصدی خود را از بین برد، در حالی که سهام بانک‌های اروپایی 5.7 درصد کاهش یافتند که بدترین فروش 2 روزه از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در 12 ماه گذشته می‌باشد.

 در همین حال، سهام شماره 1 بانک بریتانیایی HSBC پس از خرید شعبه SVB در بریتانیا به قیمت 1 پوند، 4.1% (LON: HSBA) کاهش یافت و یک بانک محبوب برای کسب و کارهای نوپا در زمینه فناوری در بریتانیا را نجات داد.

 جرمی هانت وزیر دارایی بریتانیا نیز گفت: «HSBC بزرگترین بانک اروپا است و مشتریان SVB UK باید از قدرت و امنیت آن، اطمینان داشته باشند.»

 سهام در Credit Suisse غول سوئیسی (SWX: CSGN) با 13.1 درصد سقوط به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید.

 بانک مرکزی ایالات متحده روز یکشنبه با ارائه وام‌های 12 ماهه جدید به موسسات واجد شرایط، گفت: «برای حمایت از مشاغل و خانواده‌های آمریکایی … فدرال رزرو آماده است تا از طریق برنامه تامین مالی بانکی جدید خود با هرگونه فشار نقدینگی که ممکن است ایجاد شود مقابله کند.»

 برای واجد شرایط بودن دریافت این وجوه، ممکن است بانک‌ها اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده، بدهی نمایندگی یا اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن را به عنوان وثیقه قرار دهند.

 علیرغم اظهارات مقامات ایالات متحده در روز یکشنبه، احتمالاً نگرانی‌های مداوم در مورد سیستم مالی، افزایش نگرانی‌ها برای رکود اقتصادی و پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه نرخ بهره تنها یکبار دیگر قبل از شروع به کاهش در ماه دسامبر افزایش می‌یابد، از قیمت طلا حمایت خواهد کرد.

 بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس روز یکشنبه گفت که دیگر به هیچ وجه انتظار ندارد فدرال رزرو نرخ بهره خود را در این ماه نیز افزایش دهد.

به طور ناگهانی تمام چشم‌انداز‌ها تغییر کرده است و در حال حاضر احتمالاً افزایش نیم درصدی نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو به صفر درصد رسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *