قیمت طلا به بالاترین سطح 12 ماه گذشته رسید، اما سپس کاهش یافت 2023/03/21

قیمت طلا و نقره در ظهر روز دوشنبه در ایالات متحده اندکی افزایش یافت، به طوری که طلا یک شبه به بالاترین سطح 12 ماهه خود 2014.90 دلار رسید، و قیمت نقره به بالاترین حد خود در 6 هفته اخیر رسید اما سپس کاهشی شد, یکی از دلایل کاهش قیمت فلزات گرانبها این بود که معاملگران به خاطر کسب سود معاملات خود را بستند. با این حال، در بحبوحه بحران بانکی ایالات متحده و اروپا همچنان تقاضا برای فلزات در بازار پرنوسان وجود دارد. نمودارهای تکنیکال نیز ادامه روند صعودی برای طلا و نقره را نشان می‌دهند. قیمت طلا آخرین بار با 9.26 دلار کاهش به 1967.3 دلار و نقره با 0.4 درصد کاهش به 22.4 دلار رسید.

 بازارهای سهام جهانی نیز نزولی بودند، البته شاخص‌های سهام ایالات متحده روز گذشته افزایش یافته است اما سهام بانکی در سراسر جهان روز دوشنبه کاهش یافت. ریسک گریزی در این هفته شدیدتر شده است.  آنطور که به نظر می‌رسد اوضاع بدتر خواهد شد.

 اکنون تمرکز بر نشست FOMC فدرال رزرو است که از امروز آغاز می‌شود و بعد از ظهر چهارشنبه به پایان می‌رسد. هنوز در بازار در مورد اینکه آیا فدرال رزرو نرخ بهره اصلی خود را 0.25 درصد افزایش خواهد داد یا در میان بحران بانکی ایالات متحده و اروپا از افزایش نرخ بهره صرف نظر می‌کند بحث‌هایی وجود دارد.  با این حال، اکثر ناظران بازار انتظار افزایش نرخ 0.25 درصدی را دارند. افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در هفته گذشته، احتمال افزایش 0.25 درصدی توسط FOMC را افزایش می‌دهد.

امروز بازارها شاهد کاهش شاخص دلار آمریکا هستند. قیمت‌ نفت خام نایمکس کاهش یافته و به پایین‌ترین حد در 15 ماه گذشته رسیده و حدود 66.25 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. بازده اوراق 10 ساله خزانه داری ایالات متحده در حال حاضر به 3.4 درصد رسیده است.

 هیچ آمار اقتصادی مهمی در روز دوشنبه منتشر نشده است.

حالا که قیمت طلا از سطح حمایت 1970.00 دلار کاهش یافته انتظار می‌رود به سمت 1950.00 دلار حرکت کند.

روز گذشته سومین باری بود که قیمت طلا از مرز  2000 دلار گذشت، زیرا تنها دارایی امن این روزها طلا است.

  بازارها و سرمایه گذاران در سراسر جهان مطمئن نیستند که صنعت بانکداری به کجا می‌رود.  

نوسانات بازار تا زمانی که فدرال رزرو تصمیم خود را در مورد افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره در روز چهارشنبه اتخاذ نکند ادامه خواهد داشت.

 چه اتفاقی برای قیمت طلا میافتد

 طلا به‌عنوان یک دارایی امن، از لحاظ تاریخی ثابت کرده است که هر زمان که بی‌ثباتی در بازارهای سهام مشاهده شود، بالاتر می‌رود، به همین خاطر قیمت فلز زرد به بالای 2000 دلار در هر اونس رسیده است.

 آشفتگی در سرتاسر جهان همچنان باقی می‌مانند، زیرا عدم اطمینان در مورد اینکه صنعت بانکداری به کجا می‌رود، بر بازار حاکم است. در حال حاضر  تمرکز سرمایه‌گذاران به برخی از ریسک‌های اساسی معامله است.

اعتماد به سیستم مالی از دست رفته و در این میان، سرمایه‌گذاران کردیت سوئیس فقط حدود 0.76 فرانک به ازای هر سهم دریافت خواهند کرد، بسیار کمتر از قیمت بسته شدن آنها در روز جمعه (1.86 فرانک).

 با این حال، انتظار می‌رود که نوسانات قیمت طلا تنها تا زمانی ادامه داشته باشد که شفافیت بیشتری در خصوص نجات کردیت سوئیس، پس از خریدار آن، ارائه شود.

 پس از فروپاشی اخیر بازارهای ایالات متحده، که تا حد زیادی در جاهای دیگر منعکس شده است، طبیعی است که اعتماد سرمایه‌گذاران در سطح جهانی به سیستم بانکی کاهش یابد. با این حال، در دراز مدت، تنها معامله خرید کردیت سوئیس می‌تواند امید به ثبات مالی را تقویت کند.

فلز زرد همچنان از کاهش بازده اوراق قرضه طی دو هفته گذشته سود می‌برد. قیمت طلا در این ماه تقریباً 10 درصد افزایش یافته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *