قیمت طلا برای اولین بار در سال به بالای 2000 دلار رسید 2023/03/20

معامله خرید کردیت سوئیس نتوانست به طور کامل نگرانی‌ها را در مورد بخش بانکداری جهانی کاهش دهد و قیمت طلا برای اولین بار در سال به بیش از 2000 دلار در هر اونس رسید.

 پس از سقوط چندین وام دهنده آمریکا و افزایش نگرانی‌ها در مورد بانک سوئیس، قیمت شمش در هفته گذشته 6.5 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش قیمتی از اوایل همه‌گیری ویروس کرونا بود. قیمت بهشت امن سرمایه گذاری (طلا) در روز دوشنبه 1 درصد دیگر افزایش یافت زیرا سهام مالی اروپا در پی توافقی که توسط دولت برای تصاحب کردیت سوئیس تنظیم شده بود، سقوط کرد، که قرار است ریسک‌پذیرترین اوراق قرضه خود را از بین ببرد.

 UBS برای مبارزه با بحران بانکی، کردیت سوئیس را با قراردادی 3 میلیارد دلاری خریداری می‌کند.

هرچه بلاتکلیفی طولانی‌تر شود، نگرانی‌های بازار به طور کامل برطرف نشود و بحران سیستماتیک ادامه یابد، قیمت‌ طلا در سطوح بالا باقی خواهد ماند.

 ماه گذشته به دلیل انتظارات مبنی بر ادامه سیاست انقباضی فدرال رزرو برای مهار تورم، قیمت شمش کاهش یافت. اما در حال حاضر انتظار برای ادامه افزایش نرخ بهره تا حد زیادی کاهش یافته است، و معامله‌گران اکنون در مورد اینکه آیا بانک‌های مرکزی در سال جاری نرخ بهره را مجدداً افزایش خواهند داد یا خیر، اختلاف نظر دارند، این یک امتیاز برای طلای بدون بازده است، در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیشتر سرمایه خود را به طلا اختصاص داده‌اند. هفته گذشته صندوق قابل معامله طلا بیشترین افزایش سرمایه‌گذاری را از آوریل داشته‌اند.

اکنون همه نگاه‌ها به نشست فدرال رزرو که در روز چهارشنبه پایان می‌یابد معطوف شده است، در حال حاضر پیش‌بینی بسیار دشوار است.  تغییر چشم‌انداز سیاست‌گذاران در زمانی که تورم همچنان قوی است، می‌تواند طلا قیمت را حتی بالاتر ببرد.

 در حال حاضر قیمت طلا در محدوده قیمتی 1983 دلار در هر اونس رنج است، در حالی که در ابتدا جلسه معاملاتی به  2009.73 دلار صعود کرده بود. آخرین باری که قیمت شمش بالاتر از مرز 2000 دلار عبور کرد در مارس 2022 بود. اینکه طلا بتواند روند افزایشی خود را حفظ کند، به قیمت دلار بستگی دارد. در این میان شاخص دلار پس از افت 0.6 درصدی در هفته گذشته ثابت بود. قیمت نقره نیز تغییر چندانی نداشت، در حالی که پلاتین و پالادیوم سقوط کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *