فعالیت تجاری ایالات متحده در ماه می به بالاترین حد در 13 ماه گذشته رسید 2023/05/24

فعالیت تجاری ایالات متحده در ماه مه با رشد قوی در بخش خدمات به بالاترین حد در 13 ماه گذشته افزایش یافت، به این معنا که اقتصاد ایالت متحده در اوایل سه ماهه دوم علیرغم افزایش خطرات رکود اقتصادی، دوباره به حرکت درآمده است.

شاخص PMI ایالت متحده که شامل بخش‌ تولید و خدمات می‌شود، در این ماه به 54.5 افزایش یافت. این بالاترین سطح از آوریل 2022 بود. این چهارمین ماه متوالی بود که PMI بالای 50 باقی ماند که نشان دهنده رشد اقتصادی بخش خصوصی است.

همچنین نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد در 53 سال گذشته یعنی 3.4% کاهش یافته است. خرده فروشی به استثنای وسایل نقلیه موتوری، بنزین، مصالح ساختمانی و خدمات غذایی به شدت افزایش یافت، به علاوه تولید در کارخانه‌ها افزایش یافت.

 گزارش‌های خوش‌بینانه باعث شد که فدرال رزرو آتلانتا برآورد تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم خود را از 2.6 درصد به 2.9 درصد افزایش دهد. رشد اقتصادی در سه ماهه اول 1.1 درصد بود.

 اکثر اقتصاددانان با استناد به افزایش 5 درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو از مارس 2022، زمانی که بانک مرکزی ایالات متحده سریع‌ترین چرخه انقباضی خود را از دهه 1980 برای سرکوب تورم آغاز کرد، انتظار رکود اقتصادی در نیمه دوم سال جاری را دارند.

کاهش اعتبار بانکی و عدم توافق در مورد افزایش سقف بدهی دولت ایالت متحده نیز خطر رکود اقتصادی را افزایش داده است.

بخش خدمات باعث افزایش قیمت شد و تورم خدمات را بالا نگه داشت، در حالی که فشار قیمت در کارخانه‌ها کاهش یافت. 

 در طول همه‌گیری ویروس کرونا قیمت‌های تولید به دلیل تقاضای قوی و کاهش عرضه افزایش یافت، اما اکنون نوبت بخش خدمات است که قیمت‌ها را در بحبوحه افزایش تقاضا و کمبود ظرفیت افزایش دهد.

شرکت‌ها همچنین تعداد کارمندان خود را افزایش دادند.

 PMI بخش خدمات از 53.6 در آوریل به 55.1 افزایش یافت که بالاترین میزان در 13 ماه گذشته بود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که PMI خدمات به 52.6 کاهش یابد.

  PMI تولید از 50.2 در آوریل به 48.5 کاهش یافت، در حالی که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که این شاخص روی 50 باشد.

 سفارش‌های جدید برای اولین بار در شش ماه گذشته کاهش یافت، و تولیدکنندگان گزارش دادند که مشتریان بر روی موجودی فعلی متمرکز شده‌اند. با این حال، تولیدکنندگان نسبت به شرایط تجاری در سال آینده خوش‌بین هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *