فدرال رزرو نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و به بالاترین سطح در 15 سال اخیر رساند

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره معیار خود را به بالاترین سطح در 15 سال گذشته افزایش داد که نشان می‌دهد با وجود برخی نشانه‌های امیدوارکننده اخیر، مبارزه با تورم هنوز به پایان نرسیده است.

با توجه به انتظارات، کمیته بازار آزاد فدرال نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و آن را به 4.25 تا 4.5 درصد رساند. بالاخره افزایش متوالی 0.75 درصدی نرخ بهره که انقباضی‌ترین سیاست پولی از اوایل دهه 1980 تاکنون بوده است پایان یافت.

در همین حال مقامات انتظار دارند تا سال 2024 نرخ‌های بهره در سطوح بالا باقی بماند و هیچ کاهشی نداشته باشند. نرخ پایانی مورد انتظار، یا بهتر است بگوییم نقطه‌ای که مقامات انتظار دارند به افزایش نرخ بهره پایان دهند، 5.1٪ است، سپس مقامات احتمالاً مکث خواهند کرد تا اجازه دهند سیاست پولی انقباضی تاثیر خود را نشان دهد.

فدرال رزرو در حال افزایش نرخ بهره به سمتی است که انتظار می رود در سال 2023 با رکود اقتصادی در ایالت متحده مواجه شویم.

اعضای FOMC همچنین به این اشاره کردند که نرخ بهره در سال 2024 یک درصد کامل کاهش می‌یابد و نرخ وجوه تا پایان سال 2024 به 4.1 درصد خواهد رسید و سپس در سال 2025 نرخ بهره یک درصد دیگرکاهش می‌یابد و به 3.1 درصد می‌رسد و در نهایت نرخ بهره به سطح خنثی بلندمدت 2.5 درصد بازمی‌گردد.

با این حال، چشم‌انداز مقامات برای سال‌های آتی متفاوت بود، که نشان می‌دهد اعضا در مورد آینده اقتصادی که درحال حاضر با بدترین تورم از اوایل دهه 1980 مواجه است، مطمئن نیستند.

چندین عضو نرخ‌ها را برای سال‌های 2023 و 2024 به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از برنامه‌ریزی فعلی پیش‌بینی می‌کنند. برای سال 2023، 7 عضو از 19 عضو کمیته، شامل رأی‌دهندگان و غیررای‌دهندگان، انتظار افزایش نرخ به بالای 5.25 درصد را دارند. به طور مشابه، هفت عضو انتظار نرخ‌های بالاتر از میانگین 4.1 درصد را برای سال 2024 دارند.

بیانیه سیاست FOMC که به اتفاق آرا تصویب شد، تقریباً نسبت به جلسه نوامبر تغییری نکرد.

مقامات فدرال رزرو معتقدند افزایش نرخ‌بهره به خروج پول از اقتصاد، کاهش تقاضا و در نهایت کاهش قیمت‌ها پس از افزایش تورم به بالاترین سطح در بیش از 40 سال اخیر کمک می‌کند.

FOMC اهداف خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 کاهش داد و انتظار رشد 0.5 درصدی را دارد که فقط کمی بالاتر از آنچه که رکود در نظر گرفته می‌شود، می‌باشد. چشم انداز تولید ناخالص داخلی در سال جاری نیز 0.5 درصد اعلام شده است. در پیش بینی‌های سپتامبر، کمیته رشد 0.2 درصدی در سال جاری و 1.2 درصدی در سال آینده را پیش‌بینی کرده بود.

این کمیته همچنین پیش‌بینی خود را برای شاخص تورم اصلی به 4.8 درصد افزایش داد که 0.3 درصد نسبت به چشم انداز سپتامبر بیشتر می‌باشد. اعضا چشم‌انداز خود را از نرخ بیکاری برای سال جاری اندکی کاهش دادند و برای سال‌های بعد کمی بالاتر بردند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی اصلی، که برای مقامات فدرال رزرو از گزارش CPI اهمیت بیشتری دارد، به نرخ سالانه 5 درصد کاهش یافته است.

با این حال، همه گزارش‌ها مبنی بر این است که تورم همچنان بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو می‌باشد.

بانک‌های مرکزی همچنان احساس می‌کنند که برای افزایش نرخ‌ بهره آزادی عمل دارند، زیرا استخدام همچنان قوی است و مصرف‌کنندگانی که حدود دو سوم کل فعالیت‌های اقتصادی ایالات متحده را هدایت می‌کنند، به خرج کردن ادامه می‌دهند.

حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی در ماه نوامبر بیش از 263000 مورد انتظار رشد کرد، خرده‌فروشی در ماه اکتبر 1.3 درصد رشد کرد و 8.3 درصد به صورت سالانه افزایش یافت.

تورم از ترکیب سه عامل به وجود آمد: تقاضای بیش از حد برای کالاها در طول همه‌گیری که مشکلات شدید زنجیره تامین را ایجاد کرد، تهاجم روسیه به اوکراین که همزمان با افزایش قیمت‌های انرژی بود، و تریلیون‌ها محرک پولی و مالی که باعث ایجاد انبوهی دلار شد که باید به طریقی خرج می‌شد.

پس از گذراندن بخش عمده‌ای از سال 2021 با نادیده گرفتن افزایش قیمت‌ها و گذرا خواندن تورم، فدرال رزرو در ماه مارس سال جاری شروع به افزایش نرخ‌های بهره کرد، ابتدا به صورت آزمایشی و سپس با چهار افزایش متوالی 0.75 درصدی، در حالی که فدرال رزرو در 22 سال گذشته نرخ بهره را بیش از 0.25 درصد افزایش نداده بود.

فدرال رزرو همچنین درگیر انقباض کمی بوده است، فرآیندی که در آن به عواید حاصل از سررسید اوراق قرضه اجازه می‌دهد تا هر ماه به جای سرمایه گذاری مجدد، از ترازنامه خارج شوند.

از اوایل ژوئن تاکنون ترازنامه 332 میلیارد دلار کاهش یافته است. ترازنامه اکنون 8.63 تریلیون دلار می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *