طلا «پول کالایی» نیست 2023/05/22

مانند سایر فلزات، از جمله مس، سرب قلع، طلا از زمین استخراج می‌شود. بنابراین، نمی‌توانیم بگوییم طلا یک «کالا» نیست. اما یک پول کالایی هم نیست. بگذارید بیشتر توضیح دهیم.

 پول کالایی چیست؟  در تاریخ بشر، به کالایی که بجای پول برای مبادلات استفاده شود پول کالایی می‌گویند. کالایی که به عنوان پول کالایی انتخاب می‌شود به شرایط اقتصادی و جغرافیایی جامعه بستگی دارد، استفاده از گندم، برنج و پارچه ابریشمی به عنوان پول کالایی در آسیا تاریخ بسیار گسترده‌ای دارد.  حتی در اوایل قرن بیستم در برخی از جوامع آفریقایی، نمک، گاو و تنباکو به عنوان کالاهای مبادله‌ای خدمت کرده‌اند.

در حالی که در تمام تمدن‌ها از طلا و نقره به عنوان پول استفاده شده است و سایر اشکال عمدتاً حذف شدند. در تمام این مدت، ارزش بازار نقره و طلا بسیار پایدار بود، بنابراین آنها به طور موثر به عنوان یک سیستم یکپارچه عمل کردند.

 تا اواسط قرن بیستم پول بر اساس طلا و نقره بود. در دهه 1870، خدمت نقره به عنوان پول به پایان رسید و ارزش نقره، برای اولین بار بسیار پرنوسان شد، از آن زمان به بعد، تمام دنیا به سمت استفاده از طلا  به عنوان پایه پول سوق پیدا کردند.

در اواخر قرن نوزدهم، طلا به تنهایی به پایه اصلی پول تبدیل شد و به معنا واقعی کلمه این نقش را برای هزاران سال حفظ کرد.

 بنابراین نمی‌توان گفت طلا مانند نمک و پوست گاو یک پول کالایی است، بلکه طلا حکم ارز را دارد. در سال 1969، زمانی که انسان توانست برای اولین بار روی ماه قدم بگذارد، ارزش دلار آمریکا بر اساس طلا بود. امروزه همچنان در بسیاری از مبادلات بجای ارز از طلا استفاده می‌شود، درحالی که پول کالایی تنها در تمدن‌های قدیمی و جوامع بدوی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *