طلا دوباره خواهد درخشید 2023/06/07

طلا از دوران همه‌گیری کووید-19 بین 1600 دلار در اونس تا بیش از 2000 دلار در اونس معامله شده است. با این حال، با ایجاد بحران بانکی در ایالات متحده و اروپا، از سه ماهه چهارم سال 22 روند قیمت طلا به طور کلی صعودی بوده است. از زمان شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا قیمت طلا سه بار از مرز 2000 دلار در هر اونس افزایش یافته است.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت طلا

چندین عامل از افزایش قیمت طلا حمایت می‌کند. اول از همه، قیمت طلا به طور کلی با دلار آمریکا همبستگی معکوس دارد. دلار آمریکا در سه ماهه سوم سال 22 همراه با افزایش تورم به اوج خود رسید و سپس در 6 ماه گذشته روند نزولی داشت که این امر باعث افزایش قیمت طلا شد.

ثانیاً قیمت طلا نسبت به تغییرات نرخ بهره حساس است. طلا به خودی خود هیچ بازدهی ندارد بلکه فقط با افزایش قیمت به سرمایه‌گذاران سود می‌رساند. بنابراین قیمت طلا با بازدهی اوراق قرضه و نرخ بهره نیز همبستگی معکوس دارد.

ثالثاً، تنش‌های ژئوپلیتیکی بر ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد و باعث جذابیت دارایی‌های امن می‌شود. در مارس 2022 بود، زمانی که روسیه به طور غیرمنتظره‌ای به اوکراین حمله کرد قیمت طلا به 2000 دلار افزایش یافت زیرا ترس از جنگ جهانی سوم باعث شد سرمایه‌گذاران به سمت طلا هجوم بیاورند.

در نهایت، افزایش مداوم عرضه پول باعث افزایش قیمت طلا در بلندمدت می‌شود. طلا که زمانی به عنوان ارز استفاده می‌شد، اکنون به یک کالا در نظر گرفته می‌شود. ذخایر محدود طلای تجدیدناپذیر، طلا را جایگزین خوبی برای پول‌های فیات کرده است. رشد قیمت طلا از مارس 2020 تا ژوئیه 2020 با افزایش بی‌سابقه نقدینگی 3 تریلیون دلاری فدرال رزرو همزمان شد که قیمت طلا را به بالاترین سطح تاریخ خود در حدود 2070 دلار در هر اونس رساند.

چشم‌انداز قیمت طلا

انتظار می‌رود قیمت طلا در سال 2023 تحت تأثیرعوامل ذکر شده در بالا به بالاترین حد خود برسد. شاخص‌های تورمی مانند CPI، PPI و PCE در ایالات متحده بر اساس ارقام دو فصل گذشته در مسیر نزولی قرار دارند. در همین حال، بحران بانکی در مارس 2023 به افزایش شدید نرخ بهره در سال 2022 نسبت داده می‌شود. انتظار می‌رود فدرال رزرو ثبات مالی را در اولویت بالاتری نسبت به تورم قرار دهد و بازار پیش‌بینی می‌کند چرخه افزایش نرخ در سال 2023 به پایان برسد و به دنبال آن کاهش نرخ بهره آغاز شود که به طور قابل توجهی منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد.

همچنین احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی زیاد است. درگیری نظامی روسیه و اوکراین هنوز حل نشده است، و ورود اخیر فنلاند به ناتو نگرانی‌هایی را در مورد اقدام نظامی احتمالی روسیه بر سر مرزهای فنلاند، مشابه آنچه در اوکراین قبل از حمله رخ داد، ایجاد کرده است. در حال حاضر بیشترین خطر تنش بین چین و ایالات متحده است. انتظار می‌رود تقابل بین برترین قدرت‌های جهان حداقل تا یک دهه آینده ادامه یابد. هر دو آمریکا و تایوان در سال 2024 انتخابات ریاست جمهوری خواهند داشت که ابهاماتی را به همراه دارد. در نتیجه، انتظار می‌رود تقاضا برای دارایی‌های امن، به ویژه طلا، افزایش یابد.

بیش از 60 درصد احتمال دارد که ایالت متحده در کوتاه مدت وارد رکود اقتصادی شود، این امر منجر به دور جدیدی از تسهیل کمی خواهد شد. در آینده قابل پیش‌بینی، اعتبار پول‌های فیات در جهان کاهش می‌یابد و منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *