صورتجلسه FOMC نشان داد که فدرال رزرو در مورد ادامه افزایش نرخ بهره، نامطمئن است 2023/05/25

صورتجلسه نشست 2 و 3 مه فدرال رزرو نشانه‌هایی در مورد اینکه مقامات تا چه حدی برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره جدی هستند، ارائه کرد.

مقامات فدرال رزرو بر سر مسیر مناسب برای سیاست پولی اختلاف نظر دارند، به طوری که شرکت‌کنندگان در نشست ماه مه خودشان به عدم اطمینان قابل توجهی که دارند اعتراف کردند، بنابراین احتمال ادامه افزایش و توقف چرخه انقباضی هر دو به یک اندازه وجود دارد، باید منتظر داده‌های بعدی باشیم تا این مسیر سیاسی را تعیین کند.

 صورتجلسه FOMC نشان می‌دهد که در حالی که مقامات همچنان بر مهار تورم بالا متمرکز هستند، اما احتمال رو به رو شدن با عواقب ورشکستگی اخیر بانک‌ها اجازه نمی‌دهد به راحتی کار خود را انجام دهند.

 در این صورتجلسه اعضای فدرال رزرو عموماً در مورد اینکه چقدر افزایش بیشتر نرخ بهره مناسب است، ابراز تردید کردند.

چندین مقام فدرال رزرو اشاره کردند که سیاست‌های پولی با تاخیر تاثیر خود را بر اقتصاد می‌گذارد، پس ممکن است چرخه انقباضی ایالت متحده تقریباً به پایان رسیده باشد. با این حال، برخی دیگر از اعضا تاکید کردند که باید تورم‌ را به هدف دو درصدی بازگردانیم و افزایش بیشتر نرخ بهره ضروری است.

 مقامات توانستند به طور کلی در مورد نیاز به نظارت دقیق بر داده‌های اقتصادی پیش رو و باز نگه داشتن گزینه‌های خود قبل از نشست سیاست‌گذاری بعدی، که برای 13 تا 14 ژوئن برنامه ریزی شده است، توافق کنند.

 این صورتجلسه نشان می‌دهد که مقامات فدرال رزرو چقدر به تغییر مسیر و ثابت نگه داشتن نرخ‌های بهره فکر می‌کنند. مقامات در ماه مه به اتفاق آرا به افزایش نرخ بهره به میزان 0.25 درصد رای دادند.

دور بعدی داده‌های CPI، PPI و گزارشات مربوط به بازار کار احتمالاً توقف چرخه انقباضی در ماه ژوئن را تایید می‌کند.

 پس از انتشار صورتجلسه FOMC در روز چهارشنبه، معامله‌گران 72 درصد احتمال می‌دهند فدرال رزرو در نشست ما ژوئن نرخ بهره را ثابت نگه دارد.

 جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست خود در ماه مه، زمینه را برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره فراهم کرد و مقامات فدرال رزرو خطی از بیانیه سیاسی خود را که گفته می‌شد «افزایش مداوم» در نرخ بهره مناسب است، حذف کردند.

 در کل چندین اعضای فدرال رزرو گفتند ممکن است افزایش بیشتر نرخ بهره لازم نباشد، در حالی که برخی به ضرورت افزایش بیشتر نرخ بهره اشاره کردند.

مقامات فدرال رزرو متمایل به توقف چرخه انقباضی در نشست ماه ژوئن هستند، اما هنوز آماده پایان دادن به مبارزه با تورم نیستند.

 به نظر می‌رسد فدرال رزرو اکنون به سمت یک رویکرد وابسته به داده حرکت می‌کند که در آن عوامل بی شماری تعیین می‌کنند که آیا چرخه افزایش نرخ ادامه دارد یا خیر.

 در این صورتجلسه اشاره شد که اعضا موافق بودند تورم نسبت به هدف بانک مرکزی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و از طرفی شرکت کنندگان به طور کلی به اهمیت نظارت دقیق اطلاعات دریافتی و پیامدهای چرخه انقباضی بر چشم انداز اقتصادی اشاره کردند.

 مقامات FOMC همچنین مدتی را صرف بحث در مورد مشکلات صنعت بانکداری کردند که باعث تعطیلی چندین مؤسسه ​​شده است. در این صورتجلسه آمده که اعضای فدرال رزرو آماده استفاده از ابزارهای خود هستند تا مطمئن شوند سیستم مالی نقدینگی کافی برای پوشش نیازهای بانکی را دارد.

 در نشست ماه مارس، اقتصاددانان فدرال رزرو خاطرنشان کردند که کاهش اعتبار بانکی احتمالاً اقتصاد را وارد رکود خواهد کرد.

 در این صورتجلسه نیز به مذاکرات برای افزایش سقف بدهی ایالت متحده اشاره شده است.

 بسیاری از شرکت کنندگان ذکر کردند که ضروری است سقف بدهی به موقع افزایش یابد تا از نابسامانی‌های شدید در سیستم مالی و اقتصاد کلان جلوگیری شود.

در حال حاضر فعالان بازار انتظار دارند فدرال رزرو دیگر نرخ بهره را افزایش ندهد و تا پایان سال نرخ‌ها را حدود یک چهارم درصد کاهش دهد. البته این انتظار در صورتی عملی می‌شود که اقتصاد ایالت متحده کند شود و به سمت رکود حرکت کند در حالی که تورم به هدف 2 درصدی فدرال رزرو نزدیک‌تر شود.

 با این حال، تقریباً همه مقامات نسبت به احتمال کاهش در سال جاری ابراز تردید کرده‌اند.

  کریستوفر والر، عضو شورای حکام فدرال رزرو روز چهارشنبه در سخنرانی خود گفت که اگرچه داده‌ها دلیل روشنی برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره ارائه نکرده است، اما او فکر می‌کند برای کاهش تورم به افزایش بیشتر نرخ بهره نیاز است.

والر با اشاره به نقطه پایانی نرخ بهره گفت: «انتظار ندارم که داده‌هایی که طی دو ماه آینده منتشر می‌شود، تائید کند که ما به پایان چرخه انقباضی رسیده‌ایم، و من از توقف افزایش نرخ‌ بهره حمایت نمی‌کنم مگر اینکه شواهد روشنی مبنی بر کاهش تورم به سمت هدف 2 درصدی بدست آوریم.»

 جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته، نشان داد که به کاهش نرخ بهره فکر می‌کند، او گفت که مسائل بانکی می‌تواند نیاز به افزایش نرخ بهره را نفی کند.

 گزارش‌های اقتصادی نشان داده‌اند که تورم در حال کاهش است، اگرچه همچنان بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی می‌باشد. تورم اصلی که توسط شاخص هزینه‌های مصرف شخصی به استثنای غذا و انرژی محاسبه می‌شود، در ماه مارس به صورت سالانه 4.6 درصد افزایش یافت، نرخ تورم برای ماه‌ها در همین حدود قرار داشته است.

 بازار کار قوی فشارهای قیمتی را حفظ کرده است، یک مقاله تحقیقاتی این هفته از بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزرو، گفت که این روند نشان دهنده مرحله بعدی مبارزه با تورم برای همکاران سابق او است.

در نهایت فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره را متوقف می‌کند فقط زمان‌بندی آن ممکن است کمی متفاوت باشد.

«برخی» اعضا به وضوح فکر می‌کنند فدرال رزرو باید برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، اما «چندین» اعضا فکر می‌کنند که نرخ بهره را به اندازه کافی افزایش داده‌اند و اگر اقتصاد مطابق با چشم انداز فعلی آنها تکامل یابد زمان پایان چرخه انقباضی فرا رسیده است.

 کلمه «برخی» در مقابل «چند» نشان‌دهنده پایان چرخه انقباضی در ماه ژوئن است، زیرا «چند» تعداد بیشتری از اعضا را نشان می‌دهد، اما نکته کلیدی این است که نظر بسیاری از شرکت‌کنندگان به داده‌های پیش‌رو وابسته است.

 به نظر می‌رسد خود پاول، رئیس فدرال رزرو به توقف چرخه انقباضی متمایل‌تر باشد. 

 با این حال، از نظر نیل کشکاری، عضو رای‌دهنده و کریس والر، عضو شورای حکام، اعلام این که چرخه انقباضی به پایان رسیده، زود است. 

چندین عضو FOMC مانند جروم پاول در نظر دارند که از نشست ژوئن صرف نظر کنند و در ماه جولای به بررسی وضعیت بپردازند.  در نهایت آنچه اتفاق می‌افتد به داده‌ها و رویدادهایی مانند تورم، اشتغال، افزایش سقف بدهی، وضعیت بخش بانکی و تأثیر آن بر اعتبار ایالت متحده بستگی دارد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *