شاخص قیمت مصرف کننده در ماه جولای اندکی کاهش یافت و به 8.5 درصد رسید

شاخص قیمت مصرف‌کننده کمتر از حد انتظار بود، پس از ماه‌ها، فشارهای تورمی کمی کاهش یافت.

 قیمت‌هایی که مصرف‌کنندگان برای انواع کالاها و خدمات پرداخت می‌کنند در ماه جولای به 8.5 درصد رسید و نسبت به ماه قبل کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش قیمت بنزین است.

 قیمت انرژی به طور کلی 4.6 درصد کاهش یافت و قیمت بنزین 7.7 درصد کاهش یافت که افزایش 1.1 درصدی قیمت مواد غذایی و افزایش 0.5 درصدی هزینه‌های مسکن را جبران کرد.

 CPI اصلی که شامل قیمت‌های مواد غذایی و انرژی که بسیار بی ثبات هستند، نمی‌شود سالانه 5.9 درصد و ماهانه 0.3 درصد افزایش یافت، این افزایش نیز کمتر از انتظار 6.1 درصدی بود.

 حتی با وجود ارقام کمتر از حد انتظار، فشارهای تورمی قوی باقی مانده‌اند.

 قیمت‌ها در بخش مواد غذایی، 10.9 درصد افزایش یافت، که سریع‌ترین سرعت از می 1979 بود. حتی با کاهش ماهانه شاخص انرژی، قیمت برق 1.6 درصد افزایش یافت که 15.2 درصد بالاتر از سال قبل بود. 

 قیمت خودروهای کارکرده کاهش ماهانه 0.4 درصدی را ثبت کرد، در حالی که قیمت پوشاک نیز 0.1 درصد و خدمات حمل و نقل 0.5 درصد کاهش یافت زیرا کرایه خطوط هوایی 1.8 درصد در ماه و 7.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 بازارها به این گزارش واکنش مثبتی نشان دادند، معاملات آتی 4% افزایش یافت و بازده اوراق قرضه دولتی به شدت کاهش یافت.

 هزینه‌های مسکن که حدود یک سوم وزن CPI را تشکیل می‌دهد، همچنان در حال افزایش است و نسبت به سال گذشته 5.7 درصد افزایش یافته است.

اعداد و ارقام نشان می‌دهد که فشارهای تورمی تا حدودی کاهش می‌یابد، اما همچنان نزدیک به بالاترین سطح خود از اوایل دهه 1980 باقی مانده است.

 اختلال زنجیره تامین، تقاضای بیش از حد برای کالاها به جای خدمات، و تریلیون‌ها دلار محرک‌های مالی و پولی مرتبط با بیماری همه گیر باعث ایجاد فضایی با قیمت‌های بالا و رشد آهسته اقتصادی شده که سیاست گذاران را به ستوه آورده است.

 کاهش قیمت بنزین کمی امیدوار کننده است، اما قیمت بنزین نسبت به سال گذشته همچنان 44 درصد افزایش داشت و قیمت نفت کوره (مازوت) علیرغم کاهش 11 درصدی در ماه جولای، 75.6 درصد به صورت سالانه افزایش یافته است.

 کاهش تورم خبر خوبی است، اما در حال حاضر، هزینه‌های سرسام‌آور زندگی همچنان یک مشکل محسوب میشود.

 نرخ تورم که امروز، چهارشنبه 10 آگوست، منتشر شد می‌تواند موضع انقباضی‌ فدرال رزرو را کاهش دهد.

 اظهارنظرهای اخیر سیاستگذاران به سومین افزایش متوالی 0.75 درصدی نرخ بهره در نشست سپتامبر اشاره کرده است. اما پس از گزارش CPI، معامله گران اکنون افزایش 0.5 درصدی را پیش بینی می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *