شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اکتبر 0.4 درصد افزایش یافت که کمتر از انتظارات بود

 شاخص قیمت مصرف کننده در ماه اکتبر کمتر از حد انتظار افزایش یافت، که نشان می‌دهد در حالی که فشارهای تورمی همچنان تهدیدی برای اقتصاد ایالات متحده است، ممکن است شروع به کاهش کند.

 شاخص قیمت مصرف کننده، معیاری گسترده برای هزینه‌های کالا و خدمات، 0.4 درصد برای ماه و 7.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.  در حالی که انتظارات مبنی بر افزایش  7.9٪ درصدی بود.

 CPI اصلی که شامل قیمت غذا و انرژی نمیشود 0.3% برای ماه و 6.3% سالانه افزایش یافت، در حالی که برآوردها مبنی بر افزایش 0.5% و 6.5% بود.

 کاهش 2.4 درصدی قیمت خودروهای دست دوم به کاهش ارقام تورم کمک کرد.  قیمت پوشاک 0.7 درصد کاهش یافت و قیمت خدمات درمانی نیز 0.6 درصد کاهش یافت.

 بازارها به شدت به گزارش امیدوارکننده تورم واکنش نشان دادند و معاملات آتی بیش از 80 درصد افزایش یافت. بازده اوراق خزانه‌داری به شدت کاهش یافت و بازدهی دو ساله به 4.41 درصد رسید.

 جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش در بانک مرکزی به زودی سرعت افزایش نرخ بهره را که برای کاهش تورم اعمال کرده‌اند، کند یا متوقف خواهند کرد.

 حتی با وجود کاهش نرخ تورم، همچنان بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو باقی مانده است و چندین بخش از گزارش نشان می دهد که هزینه زندگی همچنان بالاست.

 هزینه‌های مسکن که حدود یک سوم CPI را تشکیل می‌دهد، برای ماه 0.8 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش ماهانه از سال 1990 است، و 6.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بالاترین سطح سالانه از سال 1982 است. همچنین، قیمت نفت کوره افزایش یافت،  19.8 درصد ماهانه و 68.5 درصد سالانه.

 قیمت غذا 0.6 درصد برای ماه و 10.9 درصد سالانه افزایش یافت، در حالی که انرژی 1.8 درصد ماهانه و 17.6 درصد ماهانه افزایش یافت.

 آخرین گزارش نرخ تورم در حالی منتشر شد که مقامات فدرال رزرو در تلاش برای کاهش نرخ تورم از بالاترین سطح از اوایل دهه 1980 هستند و افزایش پی در پی نرخ بهره را به کار گرفته‌اند.

 در اوایل نوامبر، بانک مرکزی چهارمین افزایش متوالی 0.75 درصدی نرخ بهره را اعمال کرد و نرخ معیار را به محدوده 3.75٪ تا 4٪ رساند که بالاترین سطح در 14 سال گذشته است. بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو با سرعتی کمتر به افزایش نرخ بهره ادامه دهد تا نرخ وجوه فدرال رزرو در اوایل سال آینده به حدود 5 درصد برسد.

 پس از گزارش، معامله‌گران انتظارات خود را در مورد حرکت بعدی فدرال رزرو تغییر دادند. در حال حاضر 80.6 درصد احتمال می‌رود که فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره را 0.5 درصد افزایش دهد.

 البته یک کاهش کوچک در نرخ تورم تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند، باید در گزارش بعدی CPI نیز که یک روز قبل از نشست بعدی فدرال رزرو اتفاق می‌افتد، کاهش دیگری داشته باشیم.

 کاهش تورم در فصل تعطیلات بسیار مهم است. یک نظرسنجی اخیراً نشان داد که حدود 1 نفر از هر 3 آمریکایی قصد دارند در سال جاری هزینه‌های خود را به دلیل قیمت‌های بالاتر کاهش دهند.

پس از گزارش CPI قیمت طلا به بالاترین سطح هفت هفته اخیر و نقره به بالاترین سطح خود در 4.5 ماه گذشته رسید. قیمت طلا با 24.50 دلار افزایش به 1737.90 دلار و قیمت نقره با 0.513 دلار افزایش به 21.84 دلار رسید.

ارزش بازار کریپتو از بیش از 3 تریلیون دلار در نوامبر 2021  به 914 میلیارد دلار کاهش یافته است.

قیمت بیت‌کوین در پنج‌ روز گذشته 16.76 درصد کاهش یافت.

شاخص دلار آمریکا نیز پس گزارش CPI کاهش یافت. قیمت نفت خام نایمکس رنج است و در محدوده 86.75 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. قیمت نفت در این هفته به دلیل نگرانی از کاهش تقاضا از سوی چین به دلیل افزایش موارد کووید در این کشور کاهش یافته است.  در پی گزارش CPI بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به 3.931 کاهش یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *