شاخص قیمت تولید کننده (PPI) ایالات متحده در… 2023/05/11

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) ایالات متحده در ماه آوریل 2.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که کمترین افزایش از ژانویه 2021 است

وزارت کار روز پنجشنبه اعلام کرد، شاخص قیمت تولیدکننده ایالات متحده در ماه آوریل 0.2 درصد افزایش یافت.

 اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی وال استریت ژورنال پیش‌بینی کرده بودند که  PPI 0.3 درصد افزایش یابد.

 به دنبال افزایش 2.7 درصدی در ماه مارس، PPI ایالت متحدت در 12 ماه منتهی به آوریل 2.3 درصد افزایش یافت که کمترین میزان در دو سال اخیر است.

 افزایش کمتر PPI به دلیل کاهش هزینه کالاها و بهبود در زنجیره تامین بوده است. 

 داده‌های PPI یک روز پس از آن منتشر شد که شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان داد گرچه تورم هنوز بالاست، اما به طور امیدوارکننده‌ای کاهش یافته است. در حالی که تاخیر در حمل و نقل، کمبود و سایر مسائل لجستیکی به شدت قیمت انواع کالاها را در سال 2021 و نیمه اول سال 2022 افزایش داد، بهبود تدریجی این مشکلات یک نیروی اصلی برای کاهش تورم بوده است.

80 درصد از افزایش ماهانه PPI مربوط به بخش خدمات است که شامل افزایش قیمت مدیریت پورتفو، عمده فروشی مواد غذایی و تعداد انگشت شماری از هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی می‌باشد.

 فدرال رزرو که هفته گذشته برای اولین بار از سال 2007 نرخ بهره را به بالای 5 درصد افزایش داد، اکنون به دقت قیمت خدمات را برای نشانه‌هایی از کاهش معنی‌دار تورم تحت نظر دارد.

PPI اصلی که شامل قیمت مواد غذایی و انرژی نمی‌شود ماه گذشته 0.2 درصد افزایش یافت و 3.2 درصد نسبت به آوریل 2022 افزایش یافته است. همچنین با حذف بخش خدمات تجاری، شاخص قیمت تولیدکننده 0.2 درصد نسبت به ماه قبل و 3.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 چندین بخش از گزارش PPI، به ویژه بخش مراقبت‌های بهداشتی، برای محاسبه شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای محاسبه تورم است، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، گزارش PCE اواخر این ماه منتشر خواهد شد.

 قیمت‌های مراقبت‌های سرپایی بیمارستانی در ماه آوریل با سرعت بیشتری نسبت به یک ماه قبل افزایش یافت، همانطور که مراقبت‌های بهداشتی در منزل و مراقبت‌های بیمارستانی افزایش یافت. در همین حال، هزینه‌های بستری در بیمارستان و مراقبت‌های پرستاری در منزل تعدیل شد.

 هزینه‌های کالاهای فرآوری‌شده، که منعکس‌کننده قیمت‌های اولیه در خط تولید است، به دلیل کاهش هزینه‌های انرژی و مواد غذایی، 0.4 درصد کاهش یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *