دلار آمریکا، انرژی و طلا: آنچه باید در مورد ارزها و کالاها بدانید

دلار آمریکا

اخیراً قیمت دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای جهان افزایش یافته،  زیرا فدرال رزرو ایالات متحده اقدامات انقباضی را برای مبارزه با تورم از طریق افزایش شدید نرخ بهره انجام داده است. به طور کلی، افزایش نرخ بهره منجر به تقاضای بیشتر برای ارز کشور می‌شود و به همین ترتیب به ارزش آن می‌افزاید، بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی قیمت دلار آمریکا در برابر دیگر ارزها تا پایان سال جاری ادامه یابد.

انرژی

احتمالاً می‌دانید که قیمت انرژی در سال جاری نسبتاً بی‌ثبات بوده است.  از یک سو، نگرانی از رکود اقتصادی بر قیمت نفت خام تأثیر گذاشته است، زیرا با کاهش سرعت رشد اقتصادی، تقاضای جهانی انرژی کمتر می‌شود. از سوی دیگر، خطرات ژئوپلیتیکی، به ویژه درگیری طولانی روسیه و اوکراین، هزینه‌های انرژی را بالا نگه داشته است. به عنوان مثال، اختلال در انتقال گاز روسیه به اروپا باعث شده است که قیمت گاز طبیعی به‌ویژه با نزدیک شدن به فصل زمستان افزایش یابد.

 به نظر می‌رسد قیمت نفت خام که در حال حاضر بالای 90 دلار آمریکا  در هر بشکه است، در ماه‌های آینده به 110 دلار یا 120 دلار آمریکا برسد.

این امر جهان را روز به روز بیشتر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی یا خورشیدی سوق می‌دهد.

طلا

نگهداری طلا مفید است، زیرا از لحاظ تاریخی ارزش خود را به عنوان یک دارایی امن ثابت کرده است. در زمان‌های آشفتگی، مانند سقوط بازار و بحران‌های ژئوپلیتیکی، ارزش خود را حفظ می‌کند یا حتی افزایش می‌یابد در حالی که سایر طبقات دارایی مانند سهام و اوراق قرضه ممکن است با افت مواجه شوند.

 بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های تامینی درصد کمی طلا ذخیره می‌کنند تا نوسان پرتفوی خود را کاهش‌دهند. بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نیز شمش‌های فیزیکی طلا را به عنوان بخشی از ذخایر بلندمدت خود نگهداری می‌کنند.

 از طرف دیگر، افزایش نرخ بهره منجر به کاهش ارزش طلا می‌شود، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر باعث می‌شود سرمایه گذاران به سمت سایر دارایی‌های سودآورتر سوق پیدا کنند. همین امر منجر به کاهش قیمت طلا از اوج 2000 دلار در ماه مارس به حدود 1700 دلار آمریکا در هر اونس شده است.

 با این وجود، با افزایش نوسانات پیرامون رشد اقتصاد جهانی و افزایش ریسک ژئوپلیتیکی در آسیا و اروپا، طلا نقش مهمی در سبد سرمایه گذاری شما دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *