در هفته آینده قیمت طلا می‌تواند به راحتی به 2 هزار دلار بازگردد زیرا…2023/05/23

در هفته آینده قیمت طلا می‌تواند به راحتی به 2 هزار دلار بازگردد زیرا مشکلات سقف بدهی هنوز حل نشده است

طلا هفته گذشته را با 30 دلار کاهش قیمت به پایان رساند و بدترین عملکرد را از ماه فوریه تاکنون داشت، اما درحال حاضر چشم‌انداز تحلیلگران برای بازیابی روند صعودی طلا مثبت است.

 جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس تحقیقاتی توماس لاوباخ گفته است، ثبات مالی به آرام کردن آشفتی در بخش بانکی کمک می‌کند. به دلیل شرایط سخت‌ کاهش اعتبار بانکی، ممکن است دیگر نیازی به افزایش نرخ‌ بهره نباشد.

گفته‌های پاول نشانه‌ای از توقف چرخه انقباضی فدرال رزرو در ماه ژوئن می‌باشد. پس از اظهارات پاول، انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن از نزدیک به 50 درصد به 20 درصد کاهش یافت، این امر فروشندگان طلا را کمی آرام کرد.

 در نشست ماه مه، فدرال رزرو برای دهمین بار متوالی  نرخ بهره را افزایش داد و نرخ وجوه فدرال را به محدوده 5 تا 5.25% رساند که بالاترین میزان از اواسط سال 2007 بود. طی یک سال، فدرال رزرو نرخ بهره را 5 درصد افزایش داد. نشست بعدی سیاست پولی فدرال رزرو در تاریخ 13 تا 14 ژوئن برگزار می‌شود.

 انتظارات برای افزایش سقف بدهی بعدازظهر جمعه با توقف مذاکرات برای سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت فدرال، کاهش یافت.

اکنون این احتمال کمتر به نظر می‌رسد که دولت ایالت متحده قبل از اول ژوئن به توافق برسد.

با توجه به دودستگی در سیاست ایالات متحده، موضوع سقف بدهی دوباره داغ خواهد شد.

عدم توافق در مذاکرات، اقتصاد ایالت متحده را با شکست مواجه می‌کند و منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود.

عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود، توقف در افزایش نرخ بهره است.

تقریبا همه در بازار متقاعد شده بودند که فدرال رزرو در نیمه دوم سال جاری شروع به کاهش نرخ بهره می‌کند. اما از آنجایی که تورم به اندازه کافی پایین نیامده، اقتصاد همچنان قوی است و نرخ بیکاری پایین می‌باشد، انتظارات برای کاهش نرخ بهره کم شده است.

 هفته گذشته قیمت طلا نزولی بود و این فلز گرانبها عملکرد ضعیفی داشت، اما در هفته آینده نگرانی از رکود اقتصادی، بحران بانکی، عدم افزایش سقف بدهی و اعلامیه‌های اخراج گسترده منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد.

 آینده قیمت طلا

 قیمت طلا از سطوح فعلی بازگشت صعودی خواهد داشت، حرکت قیمتی که که بارها و بارها شاهد آن بودیم.

البته این احتمال وجود دارد که قیمت طلا قبل از بازگشت صعودی به سمت 1900 دلار سقوط کند.

 به خاطر داشته باشید که 12 تا 18 ماه طول می‌کشد تا تاثیر افزایش نرخ‌ بهره در داده‌های اقتصادی ظاهر شود. فدرال رزرو در یک بازه زمانی بسیار کوتاه نرخ‌ بهره را به شدت افزایش داده است، بنابراین توقف چرخه انقباضی در ماه ژوئن منطقی به نظر می‌رسد.

 برای بازگشت قیمت طلا به 2000 دلار این فلز گرانبها در محدوده قیمتی 1980 دلار با مقاومت مواجه خواهد شد. و از طرف دیگر طلا به تازگی از سطح حمایت 1960 دلار کاهش یافته و سطح حمایت کلیدی بعدی 1950 دلار است که اگر شکست بخورد، قیمت طلا ممکن است به 1900 دلار کاهش یابد.

 اگر مذاکرات سقف بدهی به نتیجه نرسد، قیمت طلا  در هفته آینده به راحتی می‌تواند به بالای سطح 2000 دلار صعود کند.

در حال حاضر قیمت طلا با 0.6 درصد کاهش به 1957.6 دلار رسیده است.

 داده‌های این هفته

 در این هفته بازارها به دقت صورتجلسات FOMC برای ماه می، به روز رسانی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و شاخص تورم PCE که بسیار مورد توجه فدرال رزرو است را زیر نظر دارند.

 به نظر می‌رسد که تورم همچنان بالا باقی بماند، که می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن را تقویت کند. با این وجود، به نظر می‌رسد فعالیت‌های اقتصادی به کاهش خود ادامه دهد و هزینه‌های مصرف‌ شخصی ثابت بماند.

با توجه به سخت‌تر شدن شرایط اعطای وام در پی ورشکستگی‌های اخیر بانک‌ها، احتمال رکود اقتصادی همچنان بالاست. بنابراین کاهش نرخ بهره تا پایان سال بعید نیست.

داده‌های مهم هفته:

 چهارشنبه 24 می: صورتجلسه FOMC، ساعت 21:30 به وقت تهران

 پنجشنبه 25 می: تولید ناخالص داخلی ایالات متحده برای سه ماهه اول، ادعای بیکاری ایالات متحده

 جمعه 26 می: شاخص قیمت PCE ایالات متحده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *