در حالی که شورش در روسیه به ترس‌های ژئوپلیتیکی دامن می‌زند قیمت طلا از پایین‌ترین سطح 3 ماهه افزایش یافت 2023/06/27

پس از جلوگیری از شورش ارتش واگنر در آخر هفته قیمت طلا روز دوشنبه از پایین‌ترین سطح 3 ماه گذشته افزایش یافت، شاخص دلار اندکی کاهش یافت، قیمت نفت خام افزایش یافت و روبل روسیه به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز تهاجم کرملین به اوکراین در اوایل سال 2022 رسید.

 قیمت طلا در برابر دلار آمریکا پس از کاهش 1.9 درصدی در هفته گذشته و رسیدن به پایین‌ترین سطح از اواسط ماه مارس، 0.6 درصد افزایش یافت و به 1932 دلار در هر اونس رسید، اما این موضوع که فدرال رزرو علی‌رغم رکود در بازار اوراق قرضه به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، مانع افزایش قابل توجه قیمت طلا شده است.

 شاخص دلار معیاری برای ارزش پول ایالات متحده در مقابل همتایان اصلی خود پس از ثبت اولین افزایش هفتگی در 4 هفته گذشته، 0.2 درصد کاهش یافت.

 در همین حال، روبل روسیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به 15 ماه اخیر رسید و در روز دوشنبه تقریباً 3 درصد کاهش یافت.

 پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، ارزش پول روسیه زمانی که این کشور برای اولین بار با تحریم‌های اقتصادی گسترده مواجه شد به پایین‌ترین سطح سقوط کرد.

 ارتش واگنر روز شنبه یک شورش کوتاه مدت انجام داد و شهر جنوب روستوف را تصرف کرد و به سمت مسکو پیشروی کرد و خواستار برکناری فرماندهان نظامی روسیه که مسئول جنگ در اوکراین هستند، شد.

 ارتش خصوصی واگنر پس از انعقاد قراردادی که تضمین کننده عبور رهبر آنها یوگنی پریگوژین به بلاروس بود، عقب نشینی کرد و جنگجویان واگنر که در قیام شرکت کردند عفو خواهند شد.

 اگر این اتفاق در طول هفته رخ می‌داد، نوسانات بسیار بالایی در قیمت طلا ایجاد می‌کرد.

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت: «این قیام شکاف‌های جدی را در دولت ولادیمیر پوتین نشان داد.»

اوکراین می‌خواد یک ضد حمله علیه نیروهای متجاوز روسیه انجام دهد.

 این امر به طور غیرقابل انکاری خطرات ژئوپلیتیک جهانی را تشدید می‌کند.

 بازار سهام اروپا روز دوشنبه سقوط کرد.

قیمت  نفت خام، که روسیه تامین کننده اصلی آن برای جهان است، 1.3 درصد افزایش یافت.

 نقره که عمدتاً یک فلز صنعتی است زیرا نزدیک به 60 درصد تقاضای سالانه خود را از مصارف صنعتی تامین می‌کند، هفته گذشته 7.2 درصد کاهش یافت و بدترین هفته در بیش از 8 ماه گذشته خود را ثبت کرد، اما با شروع هفته جدید با 1.5 درصد افزایش قیمت به 22.87 دلار در هر اونس رسید.

 قیمت پلاتین که به لطف کاتالیزورهای خودکار دو سوم تقاضای خود را از مصارف صنعتی تامین می‌کند، نیز 0.9 درصد افزایش یافت و به 928 دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت پالادیوم که روسیه اولین استخراج کننده آن است با 2 درصد افزایش به 1314 دلار در هر اونس رسید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *