در جلسه سقف بدهی بایدن و مک کارتی به چه نکاتی توجه کنیم؟ 2023/05/09

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، امشب با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان جمهوری خواه و دیگر رهبران کنگره در کاخ سفید برای گفتگوهای پشت درهای بسته دیدار خواهد داشت، زیرا احتمال وقوع فاجعه‌بار نکول بدهی در ماه ژوئن وجود دارد.

انتظار نمی‌رو‌د در این نشست مقامات ایالت متحده به توافق نهایی در مورد افزایش سقف بدهی برسند، اما سرمایه‌گذاران جهانی و مردم آمریکا به دقت این جلسه را دنبال خواهند کرد.

 در اینجا می‌خواهیم به مواردی اشاره کنیم باید در طول نشست به آن دقت کنید:

 بایدن چه کسی را با خود به جلسه می‌برد؟

 در این نشست قرار است بایدن، مک کارتی، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا، میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا و حکیم جفریز رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان شرکت کنند.

 انتظار نمی‌رود قانونگذار دیگری در این جلسه حضور داشته باشد، اما کارشناسان می‌گویند، افرادی که بایدن را در این جلسه همراهی کنند، چه اعضای کابینه مانند جانت یلن، وزیر خزانه داری و چه کارشناسان کنگره مانند لوئیزا ترل، مدیر امور قانونگذاری، نشان دهندۀ آنچه رئیس جمهور انتظار دارد در این نشست انجام شود، خواهند بود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که احتمالاً بایدن و چهار رهبر قانونگذاری در این نشست شرکت خواهند کرد، اما جزئیات ممکن است تغییر کند.

 هر چه تعداد افراد کمتر باشد، یعنی رئیس جمهور آمریکا در مورد دستیابی به توافق جدی‌تر است.

 جلسه بعدی چه زمانی برگزار می‌شود؟

 روهیت کومار، یکی از رهبران دفتر ملی مالیات PwC در واشنگتن، که در تعدادی از جلسات دفتر بیضی در حالی که به عنوان دستیار ارشد مک کانل خدمت می‌کرد، حضور داشته گفت: «جلسات اول بسیار سازنده نیستند، زیرا شرکت کنندگان تمایل دارند که مواضع عمومی خود را مجدداً بیان کنند.»

 او گفت که سازنده‌ترین نتیجه، می‌تواند تصمیم‌گیری در مورد چگونگی پیشبرد مذاکرات باشد. آنها افرادی را تعیین می‌کنند که مذاکرات را برای هر طرف رهبری کنند و تصمیم می‌گیرند چه کسی اولین پیشنهاد را ارائه دهد،  و سپس فرآیند واقعی مذاکره شروع می‌‌شود.

لحن مک کارتی و بایدن قبل و بعد جلسه

 در آستانه جلسه امشب بایدن و مک کارتی یکدیگر را سرسخت، گمراه و در مواقعی خطرناک معرفی کردند.

 ناظران متعجب هستند که آیا این لحن تغییر خواهد کرد، همانطور که پس از دیدار مک کارتی با بایدن در فوریه تغییر کرد.

 بایدن در راس جلسه با خبرنگاران صحبت خواهد کرد و معمولا قانونگذاران پس از گردهمایی‌های جنجالی با خبرنگاران خارج از دفتر بیضی کاخ سفید صحبت می‌کنند.

 مقامات کاخ سفید می‌گویند که آنها می‌خواهند که این یک نشست سازنده باشد، نه فقط یک تئاتر در واشنگتن. اما آنها مطمئن نیستند که آیا مک کارتی پا در یک ‌کفش کرده است یا با انعطاف‌پذیری به دنبال راه حل می‌باشد.

 جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنا بارها گفته‌اند که به افزایش سقف بدهی که بایدن خواستار آن شده رای نمی‌دهند.

 گام‌های بعدی بایدن

 بایدن روز چهارشنبه به هادسون ولی نیویورک سفر خواهد کرد تا بار دیگر جمهوری خواهان را برای تصویب افزایش سقف بدهی تحت فشار قرار دهد.

 این رویداد در یک منطقه رقابتی سیاسی برگزار می‌شود که شاهد موفقیت‌های جمهوری‌خواهان در سال 2020 بود، کاخ سفید معتقد است کاهش بودجه جمهوری‌خواهان یک پیروزی برای دموکرات‌ها است.

 واکنش بازار

 این نشست قرار است همزمان با بسته شدن بازار سهام ایالات متحده آغاز شود.

 این بدان معناست که هر اخباری که از جلسه منتشر شود نمی‌تواند باعث سقوط بازار ایالات متحده شود، اما بازارهای آسیایی باز خواهند بود و مانند همیشه تحت تاثیر اخبار مربوط به سقف بدهی ایالت متحده قرار خواهند گرفت.   واکنش شدید بازار به هرگونه پیام پس از جلسه، ممکن است قانون‌گذاران را به تصمیم‌گیری سریع وادار کند و به حل و فصل بحران سقف بدهی سرعت بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *