بررسی فصلی بازارها – سه ماهه سوم 2022

 بیایید نگاهی بیندازیم به وضعیت بازارها در سه ماهه سوم سال 2022، زمانی که بانک‌های مرکزی به وضوح اعلام کردند که اولویت آنها مبارزه با تورم است.

پس از افزایش نرخ‌ بهره در ماه جولای، بازار سهام و اوراق قرضه سقوط کرده و بازدهی منفی را برای سه ماهه سوم ثبت کرد. هر گونه امید به کاهش نرخ بهره با تایید مجدد بانک‌های مرکزی به تعهد برای مبارزه با تورم از بین رفت. فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان همگی نرخ بهره را در سه ماهه گذشته افزایش دادند. بازارهای نوظهور عملکرد ضعیفی نسبت به همتایان توسعه یافته خود داشتند و قیمت کالاها به طور کلی کاهش یافت.

 لطفاً توجه داشته باشید که عملکرد گذشته راهنمایی برای عملکرد آینده نیست و ممکن است تکرار نشود. اوراق بهادار، مناطق و کشورهای نشان‌داده‌ شده فقط برای مقاصد توضیحی هستند و توصیه‌ای برای خرید یا فروش تلقی نمی‌شوند.

 ایالات متحده

 سهام ایالات متحده در سه ماهه سوم سقوط کرد. بخش خدمات ارتباطی، از جمله مخابرات و سهام رسانه‌ها، به همراه املاک و مستغلات، ضعیف‌ترین بخش‌ها در سه ماهه سوم امسال بودند.  بخش‌های مصرفی و انرژی بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

 در ماه جولای، با توجه به نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصادی، تمرکز بازار بر احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در سال 2023 آغاز شد. با این حال، چنین چشم‌اندازی در نشست جکسون هول در آگوست از بین رفت، زیرا فدرال رزرو بر تعهد خود برای مبارزه با تورم تاکید کرد. این امر باعث کاهش قیمت سهام شد. نرخ بهره فدرال رزرو برای سومین بار متوالی 0.75 درصد افزایش یافت و به 3.25 درصد رسید. 

  داده‌های تولید ناخالص داخلی تایید می‌کند که اقتصاد ایالات متحده در رکود فنی قرار دارد و تولید ناخالص داخلی پس از کاهش 1.6 درصد در سه ماهه اول به میزان 0.6 درصد در سه ماهه دوم کاهش یافته است. با این حال، داده‌های دیگر انعطاف‌پذیری بازار کار را نشان می‌دهد، مانند گزارش اشتغال غیرکشاورزی ماه آگوست که حاکی از افزایش 315000 شغل جدید بود.

منطقه یورو

 سهام منطقه یورو در سه ماهه سوم در بحبوحه ادامه بحران انرژی، افزایش تورم و در نتیجه نگرانی‌ها در مورد چشم انداز رشد اقتصادی، افت شدیدی را تجربه کرد. همه بخش‌ها بازدهی منفی داشت و بیشترین کاهش در بخش خدمات ارتباطی، املاک و مستغلات و مراقبت‌های بهداشتی بوده است. بخش املاک و مستغلات تحت فشار افزایش بازده اوراق قرضه قرار گرفته است.

 بانک مرکزی اروپا در ماه‌های جولای و سپتامبر نرخ بهره را افزایش داد و نرخ سپرده را به 0.75 درصد و نرخ بازپرداخت را به 1.25 درصد رساند.  تورم سالانه منطقه یورو در ماه سپتامبر 10.0 درصد برآورد شد که نسبت به 9.1 درصد در ماه آگوست بیشتر بوده است.

 هزینه‌های انرژی همچنان اصلی‌ترین عامل تورم در اروپا است.  نورد استریم 1، خط لوله اصلی تامین کننده گاز اروپا از روسیه، در ماه ژوئیه برای تعمیر بسته شد. سپس به طور موقت به جریان افتاد اما در اوایل سپتامبر، روسیه دوباره آن را تعطیل کرد. این امر فشار بیشتری را بر ژنراتورهای برق، که بسیاری از آنها نیاز به خرید گاز طبیعی از منابع گران‌تر دارند، وارد کرد و نگرانی‌ها در مورد کمبود انرژی در زمستان امسال را تشدید کرد. این خبر همچنین ارزش یورو را در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در 20 سال اخیر رساند.

 ارقام تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم 0.7 درصد رشد داشته است. با این حال، شاخص‌ها، تضعیف اقتصادی را در آینده نه چندان دور نشان می‌دهند. شاخص مدیران خرید (PMI) برای ماه سپتامبر به 48.2 رسید که برای سومین ماه متوالی زیر 50 بوده است. 

 انگلستان

 سهام بریتانیا در سه ماهه سوم سقوط کرد. یک رویداد کلیدی در این سه ماهه، انتخاب لیز تراس به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر بود. دولت جدید یک بسته حمایتی را در ماه سپتامبر اعلام کرد که با استقبال ضعیف بازارها مواجه شد و استرلینگ را در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رساند.

 در سال ماه گذشته پوند عملکرد ضعیفی داشته است، به خصوص پس از اینکه فدرال رزرو ایالات متحده اعلام کرد که به افزایش نرخ‌های بهره  ادامه خواهد داد. پس از انتظارات در ماه جولای مبنی بر اینکه ممکن است نرخ‌های بهره آمریکا به اوج خود نزدیک شده باشد، تمرکز بازار به سمت جریان‌های نقدی کوتاه‌مدتی که توسط موسسات بریتانیا ارائه می‌شود، بازگشت.

 شرکت‌های انرژی و مصرف کنندگان چند ملیتی عملکرد خوبی داشتند و برای رویارویی با رکود تورمی موقعیت بهتری دارند. حتی افزایش قیمت دلار نیز به نفع چنین شرکت‌هایی است زیرا این موسسات بخش زیادی از درآمدهای خود را از خارج از کشور به دست می‌آورند.

نگرانی در مورد تأثیر افزایش قیمت انرژی بر هزینه‌های مصرف‌کنندگان، خرده‌فروشان، گردشگری و اوقات فراغت، ساخت خانه و سایر شرکت‌های متمرکز داخلی افزایش یافته است. همین نگرانی‌ها باعث کاهش شدید قیمت پوند شده است.

ژاپن

 بازار سهام ژاپن پس از رشد در ماه‌های جولای و آگوست، ماه سپتامبر را با 0.8 درصد کاهش به پایان رساند.  به غیر از یک دوره کوتاه در اواخر جولای، قیمت ین تقریباً به طور مداوم در برابر دلار آمریکا کاهش یافت و برای اولین بار از سال 1998 از سطح 140 عبور کرد.

 در همین حال، اولین برآورد تولید ناخالص داخلی، نرخ رشد سالانه 2.2 درصدی را در سه ماهه سوم سال 2022 نشان داد که کمی کمتر از انتظارات بود.

 بانک مرکزی ژاپن هیچ تغییری در سیاست پولی خود اعمال نکرد، بنابراین اختلاف نرخ بهره ژاپن با ایالات متحده پس از تصمیمات متوالی فدرال رزرو ایالات متحده برای افزایش نرخ بهره به شدت افزایش یافت.  فاصله زیاد نرخ بهره ژاپن با نرخ بهره ایالت متحده عامل مهمی در کاهش مداوم قیمت ین تاکنون بوده است. در 22 سپتامبر، زمانی که ارزش ین به سرعت کاهش یافت و به 146 ین در برابر دلار آمریکا رسید، وزارت دارایی مستقیماً در بازارهای ارز مداخله کرد. این اولین مداخله مستقیم در حمایت از ین از سال 1998 بود. در پایان سپتامبر قیمت ین دوباره کاهش یافت و ماه را در محدوده قیمتی 144.6 ین در برابر دلار به پایان رساند.

 داده‌ها نشان می‌دهد که تورم ژاپن همچنان در حال افزایش است و سرفصل تورم به 3.0 درصد رسیده است، در حالی که نرخ اصلی، بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی، به 1.6 درصد رسیده است.

 آسیا (به جز ژاپن)

 سهام آسیایی در سه ماهه سوم به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از افزایش تورم، نرخ‌های بهره بالاتر و ترس از رکود جهانی اقتصادی عملکرد ضعیفی داشتند. جنگ در اوکراین و تنش‌های مداوم بین چین و تایوان نیز بر نوسانات بازار در طول سه ماهه تاثیر گذاشته است.

 چین ضعیف‌ترین بازار در سه ماهه سوم به دلیل نگرانی از افزایش نرخ بهره بود، زیرا کشورهای سراسر جهان با تورم فزاینده مبارزه می‌کنند. این در حالی است که داده‌های منتشر شده در ماه سپتامبر نشان داد که فعالیت کارخانه های چینی به طور غیرمنتظره‌ای در ماه آگوست افزایش یافته است.  گسترش همه‌گیری کووید-19 در سراسر چین نیز منجر به ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران شد و ترس از قرنطینه بیشتر را به همراه داشت زیرا سیاست پولی این کشور همچنان به خاطر کووید19 انبساطی است.

 بازارهای نوظهور

 در حالی که رشد اقتصاد جهانی کند شده، فشار تورمی روز به روز بیشتر می‌شود و نرخ بهره افزایش یافته است، سهام بازارهای نوظهور (EM) در سه ماهه سوم بازدهی منفی داشته‌اند.

 تشدید جنگ روسیه در اوکراین که منجر به بحران انرژی در اروپا شده، به نوبه خود به تسریع تورم کمک کرده است. در چین نیز نه تنها رکود در بازار املاک بر ریسک‌پذیری سرمایه گذاران تأثیر منفی گذاشته است، بلکه اعمال قرنطینه مرتبط با کووید در شهرهای مختلف به تقاضای داخلی ضربه وارد کرده است.

اوراق قرضه جهانی

 نوسانات در بازار اوراق قرضه جهانی نیز در طول سه ماهه سوم افزایش یافت زیرا بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران همچنان با تورم فزاینده دست و پنجه نرم می‌کنند.

 امسال فدرال رزرو نرخ بهره را پنج بار افزایش داده است. رئیس جروم پاول اظهار داشت که چشم انداز فدرال رزرو از زمان نشست جکسون هول بدون تغییر باقی مانده است. بازدهی 10 ساله ایالات متحده از 2.97 درصد به 3.83 درصد و بازده دو ساله از 2.93 درصد به 4.23 درصد در سه ماهه سوم افزایش یافت.

قیمت پوند استرلینگ در روزهای پایانی ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح تاریخ، 1.03 دلار رسید.

 در بیانیه‌ای، رئیس بانک مرکزی انگلستان (BOE)، اندرو بیلی خاطرنشان کرد که BOE تحولات بازارهای مالی را بسیار دقیق زیر نظر دارد.  بازدهی 10 ساله بریتانیا از 2.24 درصد به 4.15 درصد و دو ساله از 1.88 درصد به 3.92 درصد افزایش یافت.

 بانک مرکزی اروپا پس از افزایش نیم درصدی نرخ بهره در ماه جولای، در ماه سپتامبر نرخ بهره را 0.75 افزایش داد.  CPI منطقه یورو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به رکورد 10 درصدی رسید.  بازدهی 10 ساله آلمان از 1.34 درصد به 2.11 درصد افزایش یافت.

 بازده اوراق قرضه دولتی به طور کلی بالاتر بود. تفاوت در بازده اوراق قرضه در میان ترس از اینکه سیاست‌های پولی انقباضی ممکن است چشم انداز رشد اقتصادی را تضعیف کند، افزایش یافت.

 با تمایل سرمایه‌گذاران به خرید دلار آمریکا به دلیل ترس از رکود اقتصادی، قیمت ارزهای بازارهای نوظهور کاهش یافت. 

 کالاها

 در سه ماهه سوم سال 2022 قیمت‌ انرژی، فلزات صنعتی و فلزات گرانبها کاهش یافت. انرژی بدترین عملکرد را داشته است، کاهش قیمت‌ نفت خام و بنزین بدون سرب به قدری بود که افزایش قیمت‌ گاز طبیعی را خنثی کرد.

 در فلزات صنعتی، قیمت آلومینیوم، مس و نیکل همگی کاهش یافت.  قیمت روی رنج بود، در حالی که قیمت سرب کمی افزایش یافت. در بخش فلزات گرانبها، قیمت طلا و نقره در طول سه ماه کاهش یافت. در بخش کشاورزی، افزایش قیمت گندم و ذرت، کاهش قیمت پنبه، شکر، قهوه و کاکائو را جبران کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *