با افزایش تقاضا چین، طلا همچنان بالاتر از 2000 دلار معامله می‌شود 2023/05/16

افزایش تقاضای چین برای خرید طلا و تمرکز بازارهای مالی بر روی بحران سقف بدهی ایالات متحده، بر قیمت طلا تاثیر گذاشت.

 جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا از کنگره خواست تا سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری فدرال را افزایش دهند و از نکول بی‌سابقه جلوگیری کنند، حالا قرار است در روز سه شنبه گفتگوها بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان و دیگر رهبران کنگره ادامه یابد.

 قیمت طلا در برابر دلار آمریکا با 0.4 درصد کاهش به 2006.3 دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت شمش برای سرمایه‌گذاران بریتانیایی با 0.1 درصد کاهش به 1608.2 پوند رسید و این فلز گرانبها برای سرمایه گذاران اروپایی به 1845  یورو کاهش یافت.

 در مقابل، قیمت طلای داخلی چین یک شبه 0.4 درصد افزایش یافت و به 452 یوان در هر گرم در بورس طلای شانگهای رسید.

 قبل از این که قیمت یوان در اوایل می به بالاترین سطح تاریخ برسد، قیمت طلای شانگهای در ماه مارس به 40 دلار رسید.

 افزایش قیمت‌ طلا باعث علاقه مجدد سرمایه‌گذارانی شده است که ممکن است در حالت عادی طلا نخرند.

 زیرا بسیاری نگران هستند تا با نگه‌داشتن پول‌هایشان در حساب‌های سپرده کم‌بازده، ارزش پس‌اندازشان در بلندمدت از بین برود.

 بر اساس آخرین گزارش شورای جهانی طلای صنعت معدن، سرمایه‌گذاری طلای خرده فروشی چین در سه ماهه اول سال 2023 پس از کووید سالانه 34 درصد افزایش یافته است.

 در همین حال روز دوشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، کشور شماره 5 مصرف کننده طلا،  برگزار می‌شود، زیرا در رای گیری یکشنبه نه طیب اردوغان، رهبر قدیمی ترکیه از سال 2002، و نه رقیبش کمال قلیچداراوغلو، از آستانه پیروزی کامل عبور نکردند.

 بر اساس گزارش WGC، سرمایه‌گذاری شمش و سکه در ترکیه در سه ماهه اول سال 2023 به سطوح فوق‌العاده‌ بالایی دست یافت و برای اولین بار به رکورد 50 تن رسید،  تقاضا ترکیه برای خرید طلا سالانه 5 برابر افزایش یافت زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال یک دارایی امن هستند.

 همچنین قیمت نقره که عمدتاً یک فلز صنعتی است، شدیدترین افت هفتگی خود از ماه اکتبر داشته و امروز با 1.22 درصد کاهش به 23.79 دلار رسید.

 پلاتین که دو سوم تقاضای خود را از مصارف صنعتی و در راس آنها کاتالیزورهای خودرو تامین می‌کند، با افزایش 0.9 درصدی به 1063 دلار در هر اونس رسید، شورای جهانی سرمایه‌گذاری پلاتین (WPIC) در روز دوشنبه اعلام کرد که کسری جهانی پلاتین در سال 2023 به دلیل محدودیت‌های عرضه و تقاضای بالاتر، 77 درصد بیشتر از انتظارات قبلی خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *