بایدن و مک کارتی تقریباً به توافق رسیدند 2023/05/17

 جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات و کوین مک کارتی، جمهوری‌خواه ارشد کنگره، روز سه‌شنبه برای جلوگیری از نکول بدهی آمریکا به توافق نزدیک‌تر شدند.

 پس از یک ساعت گفتگو، مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، به خبرنگاران گفت که دو طرف برای توافق به منظور افزایش سقف بدهی اختلاف نظر زیادی دارند. اما افزود: «امکان رسیدن به توافق تا پایان هفته وجود دارد. رسیدن به توافق چندان دشوار نیست.»

 دموکرات‌ها نسبت به توافق سریع چندان مثبت نبودند، اما کاخ سفید این جلسات را «مولد و مستقیم» خواند.  بایدن گفت: «رهبران به اجماع قاطعانه‌ای دست یافتند… که عدم پرداخت بدهی یک گزینه نیست، بلکه  اقتصاد ما را دچار رکود می‌کند.»

افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌ها برای کمک به پرداخت هزینه‌ برنامه‌های دیگر آمریکایی‌ها بخش مهمی از تصمیمات سال 2024 بایدن است.

 بایدن حدود یک ساعت با مک کارتی، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا و حکیم جفریس، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان، دیدار کرد.

 جمهوری خواهان از رای دادن به افزایش سقف بدهی از مرز 31.3 تریلیون دلار خودداری کرده‌اند مگر اینکه بایدن و دموکرات‌هایش با کاهش هزینه‌ها در بودجه فدرال موافقت کنند. 

 دولت ایالات متحده ممکن است در اول ژوئن نتواند برخی از بدهی‌های خود را پرداخت کند، مگر اینکه کنگره به افزایش سقف بدهی رأی دهد، در همین حال اقتصاددانان نگرانند که آمریکا به سمت رکود فرو رود.

بایدن خوشبین است که اگر هر دو طرف با حسن نیت مذاکره کنند و بدانند که هیچ یک از طرفین به هر آنچه که می‌خواهد نخواهند رسید، راهی برای یک توافق مسئولانه و دوجانبه وجود دارد.

 بایدن و اعضای کنگره در هفته گذشته چندین بار در مورد این موضوع ملاقات کرده‌اند.

 بایدن که روز چهارشنبه عازم ژاپن می‌شود، گفت که به طور منظم با رهبران کنگره از طریق تلفن صحبت خواهد کرد و پس از بازگشت با آنها دیدار خواهد داشت.

 استیو ریچتی، مشاور کاخ سفید، شالاندا یانگ، مدیر بودجه و لوئیزا ترل، مشاور قانون‌گذاری، به همراه گارت گریوز، نماینده جمهوری‌خواه، مذاکرات را ادامه خواهند داد.

همیشه، زمانی که رئسا ادامه مذاکرات را بر عهده اعضای دیگر میسپارند توافق صورت می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *