بانک‌های مرکزی به خرید طلا ادامه خواهند داد زیرا… 2023/05/22

بانک‌های مرکزی به خرید طلا ادامه خواهند داد زیرا تحریم‌های دلاری استراتژی‌های بلندمدت برای ذخایر ارزی را تغییر داده است

تقاضا برای طلا در میان بانک‌های مرکزی احتمالا قوی خواهد ماند.

 تحلیلگران به افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تورم اشاره کردند و پیش‌بینی می‌کنند که طلا تا پایان سال به 2100 دلار خواهد رسید.

 بر اساس گزارش UBS، تقاضا برای طلا در میان بانک‌های مرکزی جهانی حتی پس از یک سال خرید بی‌سابقه، همچنان قوی است.

 در سال 2022، بانک‌های مرکزی 1078 تن طلا خریداری کردند که بالاترین تقاضای سالانه از سال 1950 و بیش از دو برابر 450 تن خریداری شده در سال 2021 است.

 و بر اساس داده‌های سه ماهه اول، UBS تخمین زده است که بانک‌های مرکزی در سال جاری 700 تن طلا خریداری کنند، این رقم نسبت به خرید سال 2022 کمتر است اما همچنان بالاتر از میانگین 500 تن ذخیره طلا توسط بانک‌های مرکزی از سال 2010 است.

 روند خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی احتمالاً در بحبوحه خطرات ژئوپلیتیکی و تورم بالا ادامه خواهد یافت. در واقع، تصمیم ایالات متحده برای مسدود کردن ذخایر ارزی روسیه پس از جنگ در اوکراین ممکن است بر استراتژی بلندمدت بانک‌های مرکزی تاثیر بگذارد.

 دلار آمریکا به طور سنتی یکی از پایه‌های اصلی ذخایر بانک مرکزی بوده است، اما افزایش اخیر تقاضا برای طلا پس از استفاده از دلار آمریکا برای اعمال فشار مالی بر روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، به عنوان نشانه‌ای از دلارزدایی تلقی می‌شود.

 در میان خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی بزرگ، برخی از کشورا از جمله چین، روسیه و هند به دنبال جایگزین کردن سلطه دلار در امور مالی جهانی و تلاش برای دور زدن تحریم‌های ارزی غربی هستند.

تقاضای بالا و پایدار برای خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی یکی از دلایلی است که می‌تواند قیمت طلا را تا پایان سال به 2100 دلار در هر اونس و تا مارس 2024 به 2200 دلار در هر اونس برساند. قیمت طلا در هفته گذشته به زیر 2000 دلار کاهش یافت، اما همچنان تا کنون 8 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

 عامل دیگری که به رشد قیمت طلا کمک می‌کند، ضعف دلار است. با توجه به اینکه فدرال رزرو آماده است چرخه انقباضی خود را متوقف کند، در حالی که سایر بانک‌های مرکزی همچنان به افزایش نرخ‌های بهره ادامه می‌دهند، ارزش دلار آمریکا به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 به دلیل همبستگی منفی قوی بین طلا و دلار، از لحاظ تاریخی زمانی که قیمت دلار آمریکا کاهش می‌یابد، طلا عملکرد خوبی دارد و از آنجایی که طی 6 تا 12 ماه آینده احتملاً شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود، قیمت طلا باید به سطوح بالایی دست یابد.

 سومین عامل به نفع قیمت طلا، افزایش خطر رکود اقتصادی در ایالات متحده به دلیل کاهش تولید ناخالص داخلی، ساخت و ساز، تولید و احساسات مصرف کننده است. به گفته تحلیلگران، کاهش اعتبار بانکی نیز احتمالاً بر رشد اقتصادی و درآمد شرکت‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

 در همین حال، نگرانی‌ها در مورد سقف بدهی نیز باعث افزایش قیمت طلا می‌شود. در حالی که بیشتر کارشناسان احتمال وقوع نکول ایالت متحده را بعید می‌دانند، اما در صورت نکول، قیمت طلا به سطوح بالایی افزایش می‌یابد و حتی می‌تواند به رکورد جدیدی برسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *