بازگشت قیمت طلا به 2000 دلار 2023/03/24

امروز قیمت طلا نزدیک به سطوح کلیدی معامله می‌شود و برای سومین هفته متوالی در برابر دلار آمریکا صعودی بوده است، زیرا نشانه‌هایی از کاهش موضع انقباضی فدرال رزرو و آشفتگی در بخش بانکی باعث شد معامله‌گران به فلز زرد به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاری روی آورند.

قیمت طلا به 2002.72 افزایش یافت اما در حال حاضر با 0.2 درصد کاهش در محدوده قیمتی 1987.3 معامله می‌شود.

اگر روند صعودی قیمت شمش ادامه یابد، این چهارمین هفته‌ای خواهد بود که قیمت طلا رو به افزایش است. در این میان قیمت دلار در برابر ارزهای اصلی به پایین‌ترین حد هفت هفته اخیر سقوط کرد.

 کاهش قیمت دلار پس از آن اتفاق افتاد که فدرال رزرو در اوایل هفته جاری نرخ‌های بهره را افزایش داد، اما اشاره کرد که ممکن است اوج نرخ‌ها نزدیک باشد، زیرا بحران بانکی اخیر تأثیر اقتصادی هزینه‌های بالای وام را برجسته کرده است.

 قیمت طلا در این هفته حدود 3.6 درصد افزایش یافت، در حالی که انتظار می‌رفت تنها 1 درصد افزایش یابد.  فلز زرد اکنون کمتر از 100 دلار از رکورد 2074.88 دلار در هر اونس در طول همه‌گیری کووید 2020 فاصله دارد.

 سقوط چندین بانک ایالات متحده باعث شد که سرمایه‌گذاران در سه هفته گذشته، طلا جمع‌آوری کنند. در حالی که قانون‌گذاران برای بازگرداندن اعتماد به سیستم بانکی دست به کار شدند، اما کاهش موضع انقباضی فدرال رزرو نگرانی‌هایی را در مورد سقوط بانکی ایجاد کرد، حتی زمانی که جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا به دنبال اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران در مورد ثبات بخش بانکی‌ بود.

 اکنون بازارها پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو پس از 4.75 درصد افزایش در 12 ماه گذشته فقط یک بار دیگر در سال جاری، نرخ بهره را افزایش دهد.

 توقف چرخه انقباضی فدرال رزرو نوید خوبی برای قیمت طلا است، این فلزگرانبها تا پایان سال 2022 به دلیل افزایش ارزش دلار و بازدهی خزانه‌داری تحت فشار قرار گرفت.

بلاتکلیفی در مورد کاهش رشد اقتصادی در سال جاری نیز به نفع فلز زرد بود. عملکرد سایر فلزات گرانبها به اندازه طلا مثبت نبوده است، اما همچنان هفته قوی را آغاز کردند، معاملات آتی پلاتین در این هفته 1.4 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت‌ نقره 3.7 درصد افزایش یافت.

 در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز جمعه کاهش یافت، اما با کاهش ارزش دلار، در شروع هفته صعودی بود.

 معاملات آتی مس با 0.1 درصد افزایش به 4.1060 دلار در هر پوند رسید و این هفته 5.6 درصد افزایش یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *