بازار طلا به شدت جهش یافت 2023/07/04

بازار طلا در طول جلسه معاملاتی روز دوشنبه سقوط کردند، اما پس از آن به شدت افزایش یافت.

 قیمت طلا که در روز دوشنبه نزولی بود، امروز از سطح حمایت 1900 دلار افزایش یافت و در حال حاضر در محدوده قیمتی 1926 دلار معامله می‌شود. 

این که قیمت طلا از سطح حمایت کلیدی 1900 دلار عبور کرده است به این معنا نیست که دیگر به زیر این محدوده قیمتی باز نمی‌گردد، اما این امر احتمال ادامه روند صعودی را افزایش می‌دهد. با این حال، به نظر می‌رسد زمان شروع خرید طلا فرا رسیده است، البته امروز روز استقلال در ایالات متحده است و کمبود نقدینگی قابل توجهی در بازار وجود خواهد داشت.

 انتظار می‌رود قیمت طلا تا سطح 1950 دلار افزایش پیدا کند، اگر طلا بتواند از این محدوده قیمتی عبور کند ممکن است به سطح قابل توجه 2000 دلار برسد، حتی ممکن است اوج‌هایی که اخیراً به آن رسیده است را امتحان کند.

قیمت طلا در شش ماهه گذشته نزدیک به 5% افزایش یافته است، همچنین قیمت نقدی شمش از مرز نیم سال گذشته عبور کرد. اما در کل ترس از افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، مانع افزایش بیشتر قیمت طلا شده است.

قیمت طلا در یک ماه گذشته 2 درصد کاهش قیمت داشته در حالی که از پارسال بیش از 6 افزایش یافته است.

افزایش قیمت طلا در روز جمعه پس از آن صورت گرفت که شاخص تورم ایالات متحده که به دقت توسط فدرال رزرو دنبال می‌شود، در سال منتهی به ماه می 3.8 درصد رشد کرد که مطابق با انتظارات و زیر سطح کلیدی 4 درصد برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته بود. 

 شاخص هزینه‌های مصرف شخصی یا PCE قبلاً برای 12 ماه منتهی به آوریل 4.3 درصد افزایش یافته بود. اقتصاددانان به طور متوسط ​​رشد سالانه 3.8 درصدی را برای PCE در ماه می پیش‌بینی کرده بودند.

اما شاخص اصلی PCE، که شامل قیمت موادغذایی و انرژی نمی‌شود، همچنان بالای 4 درصد است و در ماه می 4.6٪ افزایش یافت، کمی کمتر از 4.7٪ پیش‌بینی شده، که همچنین مطابق با افزایش  PCE اصلی در ماه آوریل بود.

 فدرال‌رزرو برای تصمیم‌گیری در مورد مسیر افزایش نرخ‌ بهره، هر دو PCE سرفصل و اصلی را با دقت زیر نظر خواهد داشت.

فدرال رزرو به دنبال تورم 2 درصد در سال است. بانک‌ مرکزی ایالت متحده از زمان پایان شیوع ویروس کرونا در مارس 2022، در تلاش برای بازگرداندن تورم به سطح هدف خود، نرخ‌های بهره را به بالای 5 درصد افزایش داده است.

تورم در حال کاهش است، اما هنوز برای فدرال رزرو بسیار بالاست.  مقامات ارشد فدرال رزرو نگران هستند که افزایش هزینه‌های نیروی کار و افزایش قیمت در بخش‌های عمده اقتصاد مانند مسکن، تورم را برای چند سال دیگر در سطوح بالا نگه دارد.

 قبل از داده‌های PCE، داده‌های تولید ناخالص داخلی در روز پنجشنبه نشان‌ داد که اقتصاد بیشتر از آنچه تصور می‌شد انعطاف‌پذیر است، این امر احتمال ادامه چرخه انقباضی را افزایش می‌دهد.

 وزارت بازرگانی روز پنجشنبه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول سال جاری سالانه 2 درصد رشد داشته است.

 اقتصاددانان رشد سالانه را تنها 1.4 درصد پیش‌بینی کرده بودند.

 تصمیم بعدی فدرال رزرو در مورد نرخ‌ بهره در 26 جولای معلوم می‌شود. بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی در آن نشست نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دهد و به اوج 5.5 درصد برساند زیرا تلاش می‌کند تورم را مهار کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *