افزایش قیمت دلار آمریکا در آستانه نشست FOMC

  دلار آمریکا همچنان افزایشی است، زیرا سرمایه گذاران تن به خرید سهام نمیدهند و به دارایی‌های امن متعارف رو آورده‌اند. دلار آمریکا در سال جاری کاهشی بوده است، اما پس از آنکه فدرال رزرو برای مبارزه با تورم سیاست انقباضی خود را تشدید کرد، روند قیمت دلار آمریکا رو به افزایش رفت. بر اساس گزارش اداره آمار کار (BLS)، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ماه مه اندکی کاهش یافت و به 10.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید که همچنان نزدیک به بالاترین سطح تاریخ  بازار، 10.9 درصد است. به صورت ماهانه، قیمت تولیدکننده در ماه مه 0.8 درصد و PPI اصلی 0.5 درصد افزایش یافت. وقتی صحبت از خوش‌بینی به میان می‌آید، به نظر می‌رسد که اکثریت نسبت به اقتصاد ایالت متحده خوش‌بین نیستند.

داده‌های خرده فروشی و وام مسکن نیز روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

 با این حال، بازارهای مالی جهانی منتظر جلسه سیاست کمیته بازار باز فدرال (FOMC) را در روز چهارشنبه هستند. بازارهای مالی آماده می‌شوند تا فدرال رزرو نرخ بهره را 0.75 درصد افزایش دهد که بالاتر از برآورد اولیه 0.5 درصدی است. این چشم‌انداز پس از به وجود آمد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بالاتر از حد انتظار بود و به 8.6 درصد در ماه مه رسید.

 شاخص دلار (DXY)، که ارزش دلار آمریکا در برابر دیگر ارز‌های اصلی نشان میدهد، با 0.53 درصد رشد از 105.08 به 105.63 رسید.  این شاخص به طور رسمی 10 درصد نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته افزایش یافته است، که دلار آمریکا را به یکی از ارزهای با عملکرد برتر در بازارهای جهانی فارکس تبدیل می کند.

  انتظار می رود کمیته بازار آزاد فدرال روز چهارشنبه بزرگترین افزایش نرخ بهره خود را از سال 1994 اعلام کند، زیرا فدرال رزرو در تلاش است تا تورم بالا را مهار کند. همچنین احتمالاً در نشست امروز به افزایش‌ها بیشتر نرخ بهره تا پایان سال اشاره میشود. افزایش‌ پی در پی نرخ بهره به طور قابل توجهی هزینه‌های استقراض را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها افزایش می‌دهد و احتمالاً منجر به کندی و افزایش خطر رکود اقتصادی می‌شود. افزایش نرخ بهره قبلی فدرال رزرو از ابتدای سال تاکنون بر افزایش نرخ‌های تقریباً 2 درصدی وام مسکن تاثیر گذاشته و فروش مسکن را کاهش داده است.  سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نیز به سرعت در تلاش برای مهار تورم فزاینده کشور خود هستند، حتی با وجود اینکه کشورشان بیشتر از ایالات متحده در معرض خطر رکود اقتصادی قرار دارد. انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در ماه جولای نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دهد، که این اولین افزایش آن در 11 سال گذشته خواهد بود. در صورت تداوم سطوح بی سابقه تورم، ممکن است بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در ماه سپتامبر بیشتر افزایش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *