تاثیر رکود تورمی بر قیمت طلا و نقره 2022/07/04

تاثیر رکود تورمی بر قیمت طلا و نقره 2022/07/04

با حفظ موضع انقباضی فدرال رزرو، بازده اوراق قرضه ایالت متحده افزایش یافته و قیمت دلار آمریکا همچنان افزایشی است. در نتیجه، پیش‌بینی‌های خود را مبنی بر افزایش قیمت طلا کاهش داده‌ایم، اما زیاده‌روی بانک‌های مرکزی می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد، به‌ویژه اگر تورم همچنان بالا بماند و رشد اقتصادی آسیب ببیند. در حالت عادی، تعدیل تورم بدون رکود اقتصادی، قیمت نقره را حد زیادی با طلا همگام میکند. با این حال، رکود صنعتی می‌تواند به طور نامتناسبی به قیمت نقره آسیب برساند.

چشم انداز طلا تا سه ماهه اول 2023:

بر اساس پیش‌بینی‌های قیمت طلا، با فرض بر این که بازده اوراق قرضه 10 ساله به 3.2 درصد (در حال حاضر 2.88 درصد) و شاخص دلار آمریکا تا سه ماهه اول 2023 به 105 (در حال حاضر 104.9) افزایش یابد و تورم به 4.3 درصد (از 8.6 درصد) برسد، به نظر میرسد که تا سه ماهه اول سال 2023، ارزش طلا همچنان افزایشی باقی بماند، اما نه به اندازه‌ای که قبلاً انتظار می‌رفت (حدود 2300 دلار آمریکا در هر اونس) زیرا در ماه‌های گذشته بازدهی اوراق قرضه و قیمت دلار آمریکا کمتر بود.

مقاومت طلا در برابر اوراق قرضه

ما مشاهده کرده‌ایم که ارزش طلا نسبت به بازارهای اوراق قرضه به خوبی حفظ می‌شود و رابطه مستقیم بین قیمت طلا با اوراق بهادار و تورم خزانه‌داری از بین رفته است. طلا دارایی است که عموماً در شرایط نامطلوب اقتصادی و مالی عملکرد خوبی دارد. با افزایش نگرانی از رکود اقتصادی، سرمایه گذاران به طور فزاینده‌ای به طلا به عنوان یک دارایی امن روی می‌آورند. البته باید خاطرنشان کرد که این عملکرد کلی طلا بوده است و هرگاه ممکن است این روند تغییر کرده و سرمایه‌گذاران ضرر ببینند.

 رکود تورمی می‌تواند برای طلا مفید باشد

به طور معمول، رکود اقتصادی منجر تعدیل فشار قیمت می‌شود. با این حال، زمانی که افزایش قیمت‌ها توسط شوک‌های خارجی ایجاد می‌شود، ممکن است شاهد تحقق آن نباشیم. کارشناسان بازار به طور گسترده‌ای در مورد رکود تورمی (رکود اقتصادی همراه با تورم بالا) صحبت می‌کنند. امروزه، ما با شوک‌های قیمت انرژی و کمبود مواد غذایی ناشی از همه‌گیری کووید و جنگ در اوکراین روبرو هستیم. به نظر نمی‌رسد تاثیر این رویدادها آنطور که بسیاری انتظار داشتند حالا حالا‌ها کمرنگ شود.

دوره‌های رکود تورمی بسیار نادر بوده است، بنابراین، بررسی دقیق آن سخت می‌باشد. بین سه ماهه سوم 1973 و سه ماهه اول 1975، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده به شدت رو به کاهش بود و طی آن دوره، تورم از 7.4 درصد به 10.3 درصد افزایش یافت.  قیمت طلا در آن بازه زمانی 73 درصد افزایش یافته بود. در اواخر دهه 1970 نیز شاهد کندی اقتصاد همراه با تورم شتابان بودیم، به طوری که قیمت طلا تا سال 1979 بیش از دو برابر شد.

نتیجه‌گیری

بازدهی بالاتر اوراق قرضه و افزایش ارزش دلار آمریکا منجر به کاهش قیمت طلا و به دنبال آن قیمت نقره میشود، اما اگر نرخ تورم در سطوح بالا باقی بماند، به احتمال قوی شاهد افزایش قیمت این دو فلز گران‌بها خواهیم بود.

و در صورت ایجاد بحران اقتصادی، که بعید است اما برخی بازار‌ها نگران آن هستند، طلا می‌تواند از نقره بهتر عمل کند.

    • دسته بندی: توضیح و تفسیر اخبار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *