اینترنت کامپیوتر (ICP) چیست؟

اینترنت کامپیوتر (ICP) یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که به طور رسمی در ماه مه 2021 توسط بنیاد دفینیتی DFINITY)) با هدف جهانی عبور از مرزهای اینترنت و پشتیبانی از توسعه قراردادهای هوشمند در مقیاس بالاتر راه اندازی شد. از جمله مزایای این پروژه می‌توان به یک تیم ماهر از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال و قابلیت قراردادهای هوشمند اشاره کرد که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیر متمرکز  dApps)) ایجاد کنند. علاوه بر این، ICP از مقیاس‌پذیری تقریباً بی‌پایان و سطح بالایی از امنیت از طریق بررسی سیستم پشتیبانی برخوردار است.

هدف جامع اینترنت کامپیوتر تبدیل اینترنت عمومی به یک پلت فرم محاسباتی در سطح جهانی است. توسعه‌دهندگان اینترنت کامپیوتر را به عنوان یک شبکه انقلابی معرفی می‌کنند، زیرا بلاک‌چین ICP به طور عمومی در دسترس است و عملکرد چشمگیری دارد. به علاوه، این پروژه یک محیط بدون مرز برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند که با سرعت بالا و هزینه‌های کم محاسباتی اجرا می‌شوند.

با کمک اینترنت کامپیوتر، توسعه دهندگان می‌توانند DApps ایجاد کرده و کد آن را روی اینترنت نصب کنند. علاوه بر این، با ICP، تراکنش‌ها را می‌توان در کمتر از یک ثانیه و با هزینه پایین انجام داد. به گفته سازندگان، این پروژه به کاربران امکان می‌دهد تا خدمات متمرکز و رایانش ابری را کنار بگذارند.

ویژگی منحصر به فرد و اساسی ICP استفاده از فناوری غیرمتمرکز در اینترنت است. این پروژه به دنبال بازگرداندن قدرت به توسعه‌دهندگان و کاربران عادی فضای اینترنت، با جلب حمایت کسانی است که میزبان و شرکت کننده در شبکه هستند. هدف اینترنت کامپیوتر گسترش اینترنت عمومی فعلی با معرفی تکنولوژی بلاکچین، مجموعه‌ای از پروتکل‌های رمزنگاری است که از چندین مؤلفه تشکیل شده است: رله آستانه (یک مدل اجماع)، تولید کلید توزیع شده غیر تعاملی یا NI-DKG،  شبکه عصبی سیستم یا NNS (سیستم حاکمیت بر روی زنجیره) و هویت غیرمتمرکز با نام هویت اینترنتی.

تکنولوژی Chain Key یک پیشرفت علمی است که اینترنت کامپیوتر را تقویت می‌کند و امکان افزودن نودهای جدید، تشکیل زیرشبکه‌ها، پیاده‌سازی مقیاس‌پذیری، جایگزینی نودهای معیوب؛ بازیابی زیرشبکه‌ها؛  به روز رسانی پروتکل اینترنت کامپیوتر و رفع اشکالات را را فراهم می‌سازد.

بنابراین، تکنولوژی Chain Key موتور کل اکوسیستم است که زیربنای اینترنت کامپیوتر را تشکیل می‌دهد و شبکه و تراکنش‌ها را هدایت می‌کند.

این فناوری به اینترنت کامپیوتر اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را در 1-2 ثانیه انجام دهد و مقیاس پذیری شبکه را با افزودن نودها و تولید زیرشبکه‌ها افزایش می‌دهد.

یکی از مزایای اصلی تکنولوژی Chain Key این است که فرآیند تراکنش را به لطف یک کلید عمومی ساده می‌کند. به علاوه، این بلاک‌چین با یک روش مقیاس پذیر برای تأیید تراکنش‌ها تشکیل شده است.

امتیاز دیگر این است که تیم اینترنت کامپیوتر قصد دارد تمام کد منبع را در سال 2022 برای عموم منتشر کند که مطمئناً انگیزه دیگری برای رشد محبوبیت ICP ایجاد خواهد کرد.

از جمله دلایلی که اینترنت کامپیوتر از ابتدا محبوب شد:

پتانسیل عظیم این پروژه، که با اظهارات دومینیک ویلیامز – بنیانگذار و دانشمند ارشد بنیاد دیفینینی افزایش یافت. او بلافاصله توجه جامعه را به سرعت سریع تراکنش و توانایی بالا مقیاس‌‌پذیری و هزینه‌های کم محاسباتی جلب کرد.

ICP توسط صنعت کریپتو و سرمایه گذاران محترمی از جمله Andreessen Horowitz، Aspect Ventures، Electric Capital، CoinFund، Fenbushi Capital، LedgerPrime، Multicoin Capital، SNZ، Scalar Capital، ZeroEx، Intl.، a16z Crypto و Polychain Capital پشتیبانی می‌شود.

لیست ویژگی‌های منحصر به فرد اینترنت کامپیوتر که پروژه را از رقبا متمایز می‌کند:

  • با اینترنت کامپیوتر، هر کسی می‌تواند نرم افزار ایجاد کرده و آن را در اینترنت اجرا کند. هر کاربری می‌تواند با فناوری بلاک چین آشنا شود، هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند یک برنامه DeFi ایجاد کند.
  • تمام فرآیندها در یک شبکه غیرمتمرکز دارای تجهیزات ویژه انجام می‌شود.
  • ویژگی اصلی اینترنت کامپیوتر در درجه اول سرعت است: ارز دیجیتال ICP با سرعت وب کار می‌کند.

اینترنت کامپیوتر سریع‌ترین و تنها بلاک‌چین همه‌منظوره با مقیاس‌پذیری بی‌نهایت است، که توسط بنیاد دیفینیتی در ماه مه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و هدف آن تبدیل شدن به یک «کامپیوتر جهانی» میزبان برنامه‌های Web3، DeFi، بازی‌ها، NFT، رسانه‌های اجتماعی و متاورس است که توسط میلیاردها کاربر استفاده می‌شود. همچنین از لحاظ نوآوری سومین بلاک‌چین برتر پس از بیت‌کوین و اتریوم می‌باشد. اینترنت کامپیوتر از 250000 درخواست در ثانیه پشتیبانی می‌کند و تراکنش‌ها در عرض 1 ثانیه اجرا می‌شوند، هزینه ذخیره‌سازی در ماه بیش از 0.46 دلار در هر گیگابایت نیست، و همچنین اینترنت کامپیوتر بلاکچینی می‌باشد که در برابر سانسور غیرمتمرکز و مقاوم است و با استفاده از فناوری نوآورانه‌ای به نام Chain key زیرساخت فیزیکی مستقلی دارد. مفهوم «کامپیوتر جهانی» از اکوسیستم اتریوم سرچشمه گرفت، دومینیک ویلیامز، کارشناس فناوری اولیه اتریوم، که اکنون بنیان‌گذار و دانشمند ارشد دیفینیتی است، بیش از 200 رمز نویس مشهور جهان، مهندسان سیستم‌های توزیع‌شده و متخصصان زبان برنامه‌نویسی را از  گوگل، آمازون، فیسبوک، مایکروسافت، آی‌بی‌ام، اینتل، اوراکل، اوبر، سامسونگ و اپل برای ساخت اینترنت کامپیوتر قدرتمند برای پشتیبانی از برنامه‌های Web3 با مقیاس‌پذیری بی‌نهایت گرد هم آورد. این پروژه در اکتبر 2016 توسط دومینیک ویلیامز تأسیس شد و علاقه و مشارکت مالی قابل توجهی را از اعضای اولیه جامعه اتریوم به خود جلب کرد. بعداً، دیفینیتی در مجموع ۱۲۱ میلیون دلار از مشارکت‌کنندگانی مانند Andreessen Horowitz، Polychain Capital، SV Angel، Aspect Ventures، Electric Capital، ZeroEx، Scalar Capital و Multicoin Capital جمع‌آوری کرد.  در 18 دسامبر 2020، دیفینیتی شبکه اصلی آلفا اینترنت کامپیوتر را راه اندازی کرد. در گام نهایی به سمت تمرکززدایی، در 10 می 2021، دیفینینی اینترنت کامپیوتر را در اختیار عموم قرار داد. این نقطه عطف مهم به این معنی است که اینترنت اکنون به عنوان یک «کامپیوتر جهانی» غیرمتمرکز عمل می‌کند.

 بنیانگذار اینترنت کامپیوتر کیست؟

دومینیک ویلیامز موسس و دانشمند ارشد دیفینیتی است.  او یک نظریه‌پرداز رمزارز، کارآفرین سریالی و عضو اولیه انجمن‌های تکنیکال بیت‌کوین و اتریوم است. پیش از این، او رئیس و مدیر ارشد فناوری String Labs که‌ تسهیلات رشد برای پروژه‌های رمزنگاری نوپا ایجاد میکند، پیشگام اولیه DeFi در Mirror Labs، و بنیان‌گذار و مدیر عامل Fight My Monster، یک بازی MMO برای کودکان بود که میلیون‌ها کاربر را به خود اختصاص داد.  او همچنین چندین استارت آپ مانند System7، Airdocs و Smartdrivez را تأسیس کرد. او فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر از کالج کینگ لندن است.

بنیاد دیفینیتی چیست؟

اینترنت کامپیوتر توسط بنیاد دیفینینی، یک سازمان تحقیقات علمی غیرانتفاعی مستقر در زوریخ، سوئیس، متشکل از برترین رمز نویسان جهان و سیستم‌های توزیع‌شده و متخصصان زبان برنامه‌نویسی، با نزدیک به 100000 تقدیرنامه علمی و 200 حق ثبت اختراع در مجموع، راه‌اندازی شد. کارشناسان برجسته دیفینینی عبارتند از:

  • دکتر یان کامنیش، مدیر ارشد فنی (CTO)، رمزنویس و محقق مشهور جهان در زمینه حفظ حریم خصوصی که به مدت 19 سال بخش رمزنگاری و تحقیقات IBM را رهبری کرد.
  • دکتر آندریاس راسبرگ، (مهندس و محقق اصلی)، یکی از خالقان WebAssembly و سرپرست تیم سابق موتور Google Chrome V8
  • دکتر بن لین، (یکی از مهندسان و محققان رده بالا شرکت) – رمزنویس و مهندس گوگل مشهور جهان. سیستم امضای کلیدی که در اتریوم 2.0 استفاده می‌شود BLS نام دارد که حرف “L” از فامیل دکتر بن لین سرچشمه می‌گیرد.
  • پرفسور ینس گروت، (مدیر تحقیقات) – رمزنویس مشهور جهان، که به دلیل پیشگام بودن در اثبات هیچ‌آگاهی غیرتعاملی شناخته شده است.
  • پرفسور تیمو هانکه، (محقق اصلی) – خالق AsicBoost، یکی از معدود بهینه‌ساز‌های الگوریتم برای استخراج بیت‌کوین است.
  • دکتر پل لیو، (مهندس) – Haskell Intel’s را طراحی کرد و دکترای خود را زیر نظر پل هوداک، طراح کلیدی Haskell دریافت کرد.
  • پرفسور یوهان گئورگ گرانستروم، (مدیر فنی و مهندسی) که قبلاً یکی از مهندسین رده بالا نرم‌افزار در گوگل و مسئول توسعه زیرساخت‌های سیستم YouTube بوده است.

پس از راه اندازی عمومی اینترنت کامپیوتر در 10 می 2021، بنیاد دیفینیتی اکنون یکی از سازمان‌هایی است که متعهد به بهبود و حفظ شبکه اینترنت کامپیوتر می‌باشد.

چه چیزی اینترنت کامپیوتر را منحصر به فرد می‌سازد؟

اینترنت کامپیوتر، پیشرفت‌های علمی متعدد و بی شماری در دنیای رمزارز ایجاد کرده است، از جمله:

  • سیستم عصبی شبکه (NNS) دائو که برترین سازمان مستقل غیر متمرکز جهان با ارزش کل قفل شده TVL))3 میلیارد دلار تا 5 ژانویه 2022، و 536962 شرکت‌کننده که نیازی به مجوز ندارد، است.  NNS DAO یک سیستم الگوریتمی متن باز می‌باشد که بر اینترنت کامپیوتر حاکم است، که به طور خودکار پروتکل را بر اساس پیشنهادات پذیرفته شده توسط جامعه ارتقا می‌دهد و به طور مداوم نودهای جدیدی را اضافه کرده که مقیاس پذیری شبکه را بی‌نهایت می‌کند.
  • هزینه‌های کم ذخیره سازی داده در زنجیره: ذخیره سازی داده در اینترنت کامپیوتر هر گیگابات ماهانه 0.46 دلار هزینه دارد و هر 1 گیگابایت سالانه 5 دلار است. در حالی که اتریوم 310 میلیون دلار و سولانا 800 هزار دلار در سال برای ذخیره 1 گیگابایت داده در بلاک چین‌های قدیمی هزینه دارد. در نتیجه، بلاک گ‌چین‌های قدیمی برای ذخیره‌سازی داده‌های خارج از زنجیره به ارائه دهندگان متمرکز مانند AWS، Google Cloud، Microsoft Azure، Alibaba Cloud و غیره متکی هستند. برای اولین بار، هزینه کم ذخیره سازی غیرمتمرکز داده از طریق اینترنت کامپیوتر، به کارآفرینان و توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های Web3 را کاملاً روی زنجیره اجرا کنند.
  • تجربه استفاده از Web3 که بسیار کاربر پسند است: اینترنت کامپیوتر تنها بلاک چین عمومی است که قراردادهای هوشمندی را اجرا می‌کند که مستقیماً پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) را به کاربران ارائه می‌دهد. مهمتر از همه، برنامه‌های Web3 در اینترنت کامپیوتر بر روی زیرساختی اجرا می‌شوند که مستقل و مقاوم در برابر سانسور است. در حال حاضر، اکوسیستم DeFi و برترین صرافی‌های غیرمتمرکز امروزی مانند Uniswap، SushiSwap، Aave، Curve، Compound و غیره به سرویس‌های رایانش ابری مانند AWS، Cloudflare و Netlify وابسته هستند. برای اولین بار، کارآفرینان و توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های DeFi و Web3 مقاوم در برابر سانسور بسازند که کاملاً با استفاده از اینترنت کامپیوتر غیرمتمرکز هستند، برخلاف رایانش ابری متمرکز، که به راحتی می‌توان  برنامه‌های آن را غیر فعال کرد، همانطور که سایت رسانه‌های اجتماعی پارلر در سال 2021 پلتفرم زدایی شد.
  • مدل Reverse Gas: برخلاف بلاک‌چین‌های قدیمی، اینترنت کامپیوتر دارای مدل Reverse Gas است که در آن توسعه‌دهندگان برای اجرای برنامه‌های Web3، DeFi، بازی‌ها، NFT‌ها، رسانه‌های اجتماعی و پروژه‌های متاورس هزینه پرداخت می‌کنند. در اینترنت کامپیوتر کاربران برای استفاده از برنامه‌های Web3 دیگر نیازی به توکن یا کیف پول توکن ندارند، که این امر پذیرش اینترنت کامپیوتر را در بازار افزایش می‌دهد و هزینه‌های NFT، پردازش تراکنش‌های DeFi، بازی کردن و مشارکت در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره را کاهش می‌دهد.
  • ناشناس بودن: کاربرانی که از طریق اینترنت‌ کامپیوتر از Web3 dapp، DeFi، بازی‌ها، NFT، رسانه‌های اجتماعی و متاورس استفاده میکنند، برای احراز هویت ناشناس باقی می‌مانند و در برنامه‌ها و سرویس‌ها ردیابی نمی‌شوند، در نتیجه ناشناس بودن کاربران حفظ می‌شود. دیفینیتی در زمان راه اندازی شبکه مشخصات نودها را عمومی کرد، که به ارائه دهندگان نود اجازه می‌دهد تا به طور مستقل نودها را تهیه یا بسازند. به عنوان گام بعدی، دیفینیتی و جامعه فنی به منظور مشارکت و تمرکززدایی بیشتر با استفاده از دستگاه‌های کم هزینه، در حال توسعه شبکه اینترنت کامپیوتر برای ارائه دهندگان نود آماتور هستند.
  • زیرساخت 100% مستقل: پس از بیت کوین، اینترنت کامپیوتر تنها زیرساخت 100% مستقل و غیرمتمرکز در دنیای بلاک چین است. در حال حاضر، 70 درصد از نودهای اتریوم و بیش از 50 درصد از نودهای سولنا توسط ارائه‌دهندگان متمرکز مانند AWS، Google Cloud، Microsoft Azure، Alibaba Cloud و غیره میزبانی می‌شوند که به غول‌های تکنولوژی اجازه می‌دهد تا شبکه‌های بلاک چین قدیمی را سلب پلتفرم کرده یا فعالیت آنها را محدوده کنند. از 17 ژانویه 2022، 413 نود ICP مستقل و مقاوم در برابر سانسور وجود داشته است که توسط ارائه‌دهندگان نود مستقل در سراسر جهان اداره می‌شوند و اینترنت کامپیوتر را از بسته شدن توسط احزاب متمرکز مصون می‌سازد.
  • مقیاس‌پذیری بی‌نهایت: چارچوب اینترنت کامپیوتر به شکلی است که به بلاک‌چین‌های شبکه امکان مقیاس‌پذیری بی‌نهایت را می‌دهد. هر زیرشبکه (معروف به مینی بلاک چین) ICP متشکل از 13 تا 37 نود برای اطمینان از تحمل خطای بیزانس است. افزایش مداوم تعداد زیرشبکه‌ها همچنین باعث افزایش توان عملیاتی شبکه می‌شود. از 14 ژانویه 2021، اینترنت کامپیوتر از 32 بلاک در ثانیه پشتیبانی می‌کند، که در این زمینه بین ارزهای دیجیتال پیشرو است.
  • سرعت بسیار بالا: بلاک‌چین اینترنت کامپیوتر طوری طراحی شده است که بدون به خطر انداختن سرعت، امنیت و حاکمیت، دائماً حجم عظیمی از به روز رسانی‌ها و تراکنش‌ها را به شکل غیر متمرکز اجرا کند. اخیرا، مدیرعامل Real Vision، رائول پال، اظهار داشت: «اینترنت کامپیوتر بسیار سریع است.» به گفته مایک شوارتز، بنیانگذار Origyn اینترنت کامپیوتر قادر است تا 250000 درخواست در ثانیه را پردازش کند که با میانگین نهایی 1 ثانیه برای برنامه‌های Web3 اجرا می‌شود.

 در شبکه اینترنت کامپیوتر چه کسی نودها را اجرا می‌کند؟

از زمان راه‌اندازی شبکه در 10 می 2021، اینترنت کامپیوتر توسط 48 مرکز داده مستقل، واقع در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا – با 1300 نود پشتیبانی می‌شود. این شبکه به رشد تصاعدی خود ادامه خواهد داد تا بتواند از نسل بعدی مگا dapps پشتیبانی کند و برنامه‌ریزی کرده است تا پایان سال با ۱۲۳ مرکز داده ۴۳۰۰ نود را پشتیبانی کند و در نهایت طی یک دهه هزاران مرکز داده داشته باشد تا بتواند میلیون‌ها نود را پشتیبانی و اجرا کند.  نکته مهم این است که هر کسی می‌تواند یک ارائه‌دهنده نود شود، افراد علاقه‌مند باید به مرکز داده (DCID) برای بخش NNS درخواست دهند، ابزار تخصصی را تهیه کرده، پروتکل ICP را نصب کنند و به شبکه اینترنت کامپیوتر متصل شوند.

 سرعت شبکه اینترنت کامپیوتر چقدر است؟

اینترنت کامپیوتر با سرعت وب کار می‌کند و سریع ترین بلاک چین عمومی جهان با اجرای 250000 درخواست و 11500 تراکنش در ثانیه است.

 توکن ICP چه کاربردی دارد؟

ICP توکن بومی اینترنت کامپیوتر است و در توابع زیر استفاده می‌شود:

حاکمیت: دارندگان توکن ICP ممکن است ICP را در سیستم عصبی شبکه (NNS) به اشتراک بگذارند تا برای رأی‌گیری در مورد پیشنهادهای حاکمیتی و کسب جوایز، نورون‌ ایجاد کنند.

گس (Gas): توکن‌های ICP را می‌توان سوزاند و به چرخه‌هایی (معروف به گس) تبدیل کرد، که توسط توسعه‌دهندگان برای پرداخت هزینه‌های محاسباتی و ذخیره‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه استفاده می‌شود.

 چرخه (Cycle) چیست؟

چرخه‌ با همان گس  یک کارمزد ثابت در دراز مدت هستند در حالی که ارزش ICP به طور طبیعی در طول زمان تغییر می‌کند. علاوه بر این، قیمت Cycles به SDR، یک واحد ارزی که توسط صندوق بین‌المللی پول ایجاد شده‌ است، بستگی دارد، و 1 SDR برابر با یک تریلیون چرخه است،  بنابراین، 1 تریلیون چرخه حدوداً فقط 1.40 دلار هزینه دارد و با بالا و پایین رفتن قیمت SDR، هزینه چرخه نیز بالا و پایین می‌رود.

نورون چیست؟

نورون مقداری از توکن‌های ICP را قفل می‌کند و در ازای آن مالک توکن را قادر می‌سازد تا در حاکمیت شبکه شرکت کند، که از طریق آن می‌توانند در رای‌گیری پاداش‌ کسب کنند.

 خریداران توکن‌های ICP چه کسانی هستند؟

  • دارندگان توکن که می‌خواهند در حاکمیت شبکه شرکت کرده و در رای‌گیری جوایز کسب کنند.
  • توسعه دهندگانی که برای پرداخت هزینه محاسبات نیاز به تبدیل توکن‌های ICP به چرخه دارند.

 عرضه توکن ICP و توکنومیکس؟

در نهایت 469213710 توکن ICP وجود خواهد داشت. عرضه در گردش به پویایی بازار بستگی دارد.  با این حال، به طور تقریبی در عرضه اولیه 26% توکن‌ها توزیع شده‌ است، که شامل موارد زیر می‌باشد:

مشارکت کنندگان اولیه: 9.50٪

کمک‌های مالی اولیه: 24.72٪

استراتژیک: 7.00%

پیش فروش: 4.96%

مشارکت‌های استراتژیک: 3.79٪

ایردراپ (اهدای رایگان توکن با اهداف تبلیغاتی): 0.80٪

کمک‌های مالی به جامعه و توسعه دهندگان: 0.48٪

اپراتورهای نود: 0.22%

انجمن اینترنت کامپیوتر: 4.26٪

اعضای تیم: 18.00%

مشاوران و سایر دارندگان توکن: 2.40٪

بنیاد دفینیتی:  23.86٪

رای‌گیری در اینترنت کامپیوتر

سیستم عصبی شبکه ((NNS اینترنت کامپیوتر پیشنهادها را دریافت کرده و بر اساس فعالیت‌های رای گیری شرکت کنندگان، تصمیم به پذیرش یا رد آنها می‌کنند. نورون‌ها نیز توسط شرکت کنندگان برای ارائه پیشنهادات جدید استفاده می‌شوند، پیشنهادهایی که پس از ارسال، پذیرفته یا رد می‌شوند.

 اینترنت کامپیوتر (ICP) را از کجا خریداری کنیم؟

اینترنت کامپیوتر بسته به منطقه شما در انواع صرافی‌های رمزارز موجود است.

همچنین اینترنت کامپیوتر در بسیاری از صرافی‌های برتر جهان از جمله: Binance، Huobi Global، Coinbase، KuCoin، Gate.io و موارد دیگر موجود می‌باشد.

قبل از انتخاب صرافی برای خرید اینترنت کامپیوتر، حتماً تحقیق کنید

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *