آوالانچ (AVAX) چیست؟

 

آوالانچ یک بلاک چین لایه 1 است که به عنوان پلتفرمی برای برنامه‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های بلاک چین سفارشی عمل می‌کند. آوالانچ یکی از رقبای اتریوم است که قصد دارد جایگاه اتریوم را به عنوان محبوب‌ترین بلاک‌چین برای قراردادهای هوشمند را از بین ببرد.  آوالانچ میخواهد این کار را با داشتن بیش از 6500 تراکنش در ثانیه است، در حالی که مقیاس پذیری را به خطر نمی‌اندازد انجام دهند.

این امر با ساختار منحصر به فرد آوالانچ امکان پذیر شده است. شبکه آوالانچ از سه بلاک چین مجزا تشکیل شده است: X-Chain، C-Chain و P-Chain.  هر زنجیره هدف مشخصی دارد که با رویکرد استفاده از بیت‌کوین و اتریوم کاملاً متفاوت است، یعنی داشتن تمام نود‌ها برای تأیید اعتبار همه تراکنش‌ها. بلاک‌چین‌های آوالانچ حتی بر اساس موارد استفاده از مکانیسم‌های اجماع متفاوتی استفاده می‌کنند.

آوالانچ پس از راه اندازی شبکه اصلی خود در سال 2020، روی توسعه اکوسیستم خود از طریق DApps و DeFi کار کرده است. پروژه‌های مختلف مبتنی بر اتریوم مانند سوشی‌سواپ و TrueUSD با آوالانچ ادغام شده‌اند. علاوه بر این، این پلتفرم دائماً در حال کار بر روی بهبود قابلیت همکاری بین اکوسیستم خود و اتریوم است، مانند توسعه پل‌ها.

 بنیانگذاران آوالانچ چه کسانی هستند؟

آوالانچ توسط شرکت آوا لبز، که توسط پروفسور دانشگاه کرنل، امین گون سیرر، و دکترای علوم کامپیوتر دانشگاه کورنل، کوین سکنیچی و ماوفان تد یین، تأسیس شده است، راه اندازی شد. گون سیرر یک کهنه کار در تحقیقات مربوط به رمزارز است و شش سال قبل از انتشار وایت پیپر بیت کوین، یک ارز مجازی همتا به همتای مفهومی طراحی کرده است. او همچنین قبل از هک و بدنامی The DAO در سال 2016 در حال کار بر روی راه حل‌های مقیاس بیت‌کوین و تحقیق در مورد اتریوم بود.

از این تحقیقات، وایت پیپری به وجود آمد که منجر به تأسیس آوا لبز در سال 2018 شد. دور اولیه این پروژه در فوریه 2019 شامل سرمایه‌گذاری افرادی مانند پلی‌چین، آندریسن هوروویتز و بالاجی سرینیواسان بود.  آوالانچ عرضه اولیه خود را در سال 2020 در کمتر از 24 ساعت انجام داد و در این فرآیند 42 میلیون دلار جمع آوری کرد.

 چه چیزی آوالانچ را منحصر به فرد می‌سازد؟

از نظر توسعه‌دهندگان آوالانچ، بلاک‌چین‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی به تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری دست یابند و نتیجه این امر هزینه‌های بالای گاز است، همانطور که اغلب در مورد اتریوم اتفاق می‌افتد. برای حل این مشکل آوالانچ در پلتفرم خود از سه بلاک چین مجزا استفاده میکند.

به همین منظور، آوالانچ سه بلاک چین قابل همکاری طراحی کرده است:

  • زنجیره تبادل (X-Chain) برای ایجاد و مبادله توکن‌های بومی AVAX و سایر دارایی‌ها استفاده می‌شود. این توکن‌ها مشابه بااستاندارد ERC-20 در اتریوم، از مجموعه‌ای از قوانین استاندارد پیروی می‌کنند. این ارز دیجیتال از مکانیزم اجماع آوالانچ استفاده می‌کند.
  • زنجیره قرارداد (C-Chain) میزبان قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است و از مکانیسم اجماع آدم برفی (Snowman) استفاده می کند. آوالانچ ماشین مجازی خود را دارد، شبیه به ماشین مجازی اتریوم (EVM)، که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های غیر متمرکز (DApp) سازگار با EVM را به روز رسانی کنند.
  • زنجیره پلتفرم (P-Chain) اعتبار سنجی شبکه را هماهنگ می‌سازد، زیرشبکه‌های فعال را ردیابی کرده و ایجاد زیرشبکه‌های جدید را امکان پذیر می‌کند.  زیرشبکه‌ها مجموعه‌ای از اعتباردهنده‌ها هستند. هر زیرشبکه‌ می‌تواند چندین بلاک‌چین را تایید کند، اما یک بلاک چین فقط توسط یک زیرشبکه قابل تایید است.  زنجیره پلتفرم نیز از مکانیسم اجماع اسنومن استفاده می‌کند.

این تقسیم وظایف محاسباتی، امکان عملیات بیشتر را بدون به خطر انداختن تمرکززدایی ممکن می‌سازد. به دنبال این ساختار مدولار، آوالانچ قابلیت همکاری خود را با سایر بلاک چین‌هایی که مایل به ادغام با اکوسیستم آوالانچ هستند، بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، دو مکانیسم اجماع مجزا با در نظر گرفتن الزامات هر بلاک‌چین طراحی شده‌ که کارایی بلاک‌ چین‌ها را افزایش میدهد.

چه تعداد سکه آوالانچ (AVAX) در گردش میباشد؟

مجموع عرضه آوالانچ 720 میلیون است و توزیع توکن آن به شرح زیر میباشد:

  • 5٪ – فروش اولیه، که 10٪ آن همزمان با راه اندازی شبکه توزیع شد و مابقی هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود.
  • 5٪ – فروش خصوصی، که 10٪ آن همزمان با راه اندازی شبکه توزیع شد و مابقی هر سه ماه یکبار منتشر میشود.
  • 10٪ – فروش عمومی، که 10٪ آن همزمان با راه اندازی شبکه توزیع شد و 15٪ باقی مانده هر سه ماه در یک دوره 18 ماهه منتشر می‌شود.
  • 26٪ – به بنیاد آوالانچ اختصاص داده شده است، که طی ۱۰ سال منتشر می‌شود.
  • 7% – وقف جامعه، که طی دوازده ماه منتشر شده است.
  • 27٪ – برنامه تشویقی testnet، که در طول یک سال منتشر شد.
  • 5٪ – شرکای استراتژیک، طی چهار سال منتشر شد.
  • 5٪ – ایردراپ (Airdrop)، طی چهار سال منتشر شد.
  • 10٪ – اعضای تیم، بیش از چهار سال منتشر شده است.
  • 50٪ استیکینگ (دریافت سود در ازای نگه‌داری یک ارز دیجیتال)

استیکینگ  AVAX در حال حاضر سود سالانه 11.57٪ را ارائه می‌دهد که حداقل زمان برای استیکینگ دو هفته با حداقل 2000 AVAX است.

AVAX در زنجیره تبادل معامله می‌شود که از مکانیسم اجماع آوالانچ خود پیروی می‌کند. برخلاف اثبات کار یا اثبات سهام، مکانیسم اجماع آوالانچ یک رهبر ندارد که تراکنش‌ها را پردازش کند و توسط دیگران تأیید شود. در عوض، تمام نودها با استفاده از یک پروتکل گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) تراکنش‌ها را پردازش و تایید می‌کنند. به این ترتیب، تراکنش‌ها به طور همزمان پردازش می‌شوند و نظرسنجی تصادفی اعتبار دهندگان، صحت تراکنش‌ها را با قطعیت آماری تضمین می‌کند.  هیچ بلوکی در این مکانیسم اجماع وجود ندارد، این امر امکان نهایی شدن فوری و بهبود چشمگیر سرعت بلاک چین را فراهم می‌سازد.

 از کجا می‌توانیم آوالانچ (AVAX) را خریداری کنیم؟

آوالانچ در صرافی بایننس، بیت‌فینکس، Gate.io و کوکوین در دسترس است.

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *