کاردانو (ADA) چیست؟

کاردانو

 کاردانو (ADA) چیست؟

کاردانو (Cardano) یک پلتفرم بلاک چین اثبات سهام است که می‌خواهد به‌ «تغییر دهنده‌ها، مبتکران و رویاپردازان» اجازه دهد تا تحولات مثبت جهانی ایجاد کنند. همچنین، این پروژه متن باز به ایجاد جامعه‌ای امن‌تر و منصفانه تر کمک میکند.

کاردانو در سال 2017 تأسیس شد و آن را به نام جرولامو کاردانو، دانشمند ایتالیایی قرن شانزدهم، نام‌گذاری کردند.  و ADA نام خود را از ریاضیدان قرن نوزدهم آدا لاولیس گرفته است که به عنوان اولین برنامه نویس رایانه در جهان شناخته می‌شود.  توکن ADA برای اطمینان از اینکه مالکان می‌توانند در عملیات شبکه مشارکت کنند طراحی شده است. به همین دلیل، کسانی که این ارز دیجیتال را در اختیار دارند، حق رای دادن در مورد هرگونه تغییر پیشنهادی در نرم افزار را دارند.

کاردانو چیست؟ | قیمت کاردانو

تیم بلاک‌چین می‌گوید که تا حالا موارد استفاده قانع‌کننده‌ای برای تکنولوژی آن وجود داشته است، که هدف آن اجازه توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند با ماژولار بودن است.

در آگوست 2021، چارلز هاسکینسون راه اندازی هارد فورک آلونزو را اعلام کرد که باعث افزایش قیمت کاردانو شد و در ماه بعد 116٪ افزایش یافت.  در 12 سپتامبر 2021، هارد فورک آلونزو رسما راه اندازی شد و عملکرد قرارداد هوشمند را به زنجیره بلوکی ارائه داد و در 24 ساعت بعد از راه اندازی، بیش از 100 قرارداد هوشمند به کار گرفته شد.

کاردانو توسط شرکت‌های کشاورزی برای ردیابی محصولات تازه از مزرعه تا فورک استفاده می‌شود، در حالی که سایر محصولات ساخته شده بر روی این پلت‌فرم اجازه می‌دهند اعتبارنامه‌های آموزشی به روشی غیرقابل دستکاری ذخیره شوند و خرده‌فروشان کالاهای تقلبی را محدود کنند.

 بنیانگذاران کاردانو چه کسانی هستند؟

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون، که همچنین یکی از بنیانگذاران شبکه اتریوم بود، تاسیس شد.  او مدیرعامل IOHK است، شرکتی که بلاک چین کاردانو را ساخته است.

هاسکینسون در مصاحبه‌ای گفت که از سال 2011 درگیر ارزهای دیجیتال شد – و به استخراج و تجارت رمزارز‌ها مشغول شد. او توضیح داد که اولین حضور حرفه‌ای‌اش در این صنعت در سال 2013 بود، زمانی که یک دوره آموزشی درباره بیت‌کوین برگزار کرد و در نهایت 80000 نفر در این دوره شرکت کردند.

هاسکینسون علاوه بر اینکه یک کارآفرین فناوری است، یک ریاضیدان نیز میباشد.  در سال 2020، او شرکت فناوری ADA خود به ارزش 500000 دلار را به آزمایشگاه تحقیق و توسعه بلاک چین دانشگاه وایومینگ اهدا کرد.

قیمت کاردانو

قیمت کاردانو

 

چه چیزی کاردانو را منحصر به فرد می‌کند؟

کاردانو یکی از بزرگ‌ترین بلاک‌چین‌هایی است که با موفقیت از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند، که انرژی کمتری نسبت به الگوریتم اثبات کار مبتنی بر بیت‌کوین دارد. اگرچه اتریوم نیز قرار است به PoS ارتقا یابد، اما این تغییر به تدریج اتفاق می‌افتد.

افتخار این پروژه این است که اطمینان حاصل کند تمام فناوری توسعه یافته از طریق یک فرآیند تحقیقاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، به این معنی که ایده‌های جسورانه می توانند قبل از تأیید به چالش کشیده شوند.  به گفته تیم کاردانو، این سختگیری به بلاک‌چین کمک می‌کند تا بادوام و پایدار باشد و منجر به پیشبینی مشکلات احتمالی میشود.

در سال 2020، کاردانو ارتقای شلی (Shelley) را انجام داد که هدف آن این بود بلاکچین خود را 50 تا 100 برابر غیرمتمرکزتر از سایر بلاک چین‌های بزرگ کند.  در آن زمان هاسکینسون پیش‌بینی کرد که این امر راه را برای اجرا صدها دارایی در شبکه خود هموار می‌کند.

راه‌اندازی هارد فورک آلونزو در سپتامبر 2021 به دوران شلی پایان خواهد داد و فاز گوگن (Gougen) را آغاز می‌کند.  کاربران می‌توانند قراردادهای هوشمند را در کاردانو توسعه داده و مستقر کنند و به برنامه‌های غیرمتمرکز بومی (DApps) اجازه دهند بر روی بلاک چین ساخته شود.  قیمت کاردانو از مرز 3 دلار عبور کرد و در تاریخ 2 سپتامبر 2021، قبل از عرضه، به بالاترین قیمت خود یعنی 3.101 دلار رسید.

 

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *