چین‌ لینک (LINK) چیست؟

شبکه بلاک‌چینی‌ چین لینک در سال 2017 تأسیس شد، این ارز دیجیتال قراردادهای هوشمند جهانی را امکان پذیر می‌سازد.  از طریق شبکه اوراکل (Oracle) به طور ایمن داده‌های خارج از بلاک‌چین‌ گرفته و به داخل قراردادهای هوشمند منتقل میکند.

شبکه چین‌ لینک توسط یک جامعه متن باز گسترده از تامین ‌کنندگان داده، اپراتورهای گره، توسعه دهندگان قرارداد هوشمند، محققان، تیم امنیتی و غیره هدایت می‌شود. تمرکز این شرکت بر تضمین مشارکت غیرمتمرکز برای همه اپراتورهای گره و کاربرانی است که به دنبال مشارکت در شبکه هستند.

 بنیانگذاران چین لینک چه کسانی هستند؟

سرگئی نظروف یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت چین لینک لبز است.  او در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه نیویورک با گرایش فلسفه و مدیریت فارغ التحصیل شد.  در ابتدا او به عنوان یک معلم در مدرسه بازرگانی NYU Stern کار خود را آغاز کرد.  در سال 2009، نظروف شبکه همتا به همتا ExistLocal، را تاسیس کرد.

در سال 2014، او همچنین CryptaMail را که یک سرویس ایمیل کاملاً غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است، تأسیس کرد.  در همان سال، نظروف با استیو الیس همکاری کرد و پلتفم SmartContract را راه‌اندازی کرد. SmartContract سرگئی نظروف را به تأسیس چین‌لینک سوق داد.

دیگر بنیانگذار چین لینک لبز، استیو الیس است، او در سال 2010 در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه نیویورک فارغ التحصیل شد. درست پس از فارغ التحصیلی، او در آزمایشگاه Pivotal به مهندسی نرم افزار مشغول شد.  در سال 2014، استیو الیس یکی از بنیانگذاران Secure Asset Exchange بود، شرکتی که دسترسی آسان به وب را برای یک صرافی غیرمتمرکز دارایی تسهیل می‌کرد.

 چه چیزی چین‌ لینک را منحصر به فرد می‌سازد؟

چین لینک یکی از اولین شبکه‌هایی است که اجازه ادغام داده‌های خارج از زنجیره را در قراردادهای هوشمند می‌دهد. در شبکه چین لینک افراد قابل اعتمادی نقش دارند، چین لینک نقش اساسی در زمینه پردازش داده دارد. به دلیل ادغام داده‌های خارج از زنجیره، چین لینک توجه بسیاری از تامین‌کنندگان داده مورد اعتماد از جمله Brave New Coin، Alpha Vantage و Huobi را به خود جلب کرده است. تامین‌کنندگان داده می‌توانند دسترسی به داده‌ها را مستقیماً به چین لینک بفروشند، بنابراین از اطلاعاتی که دارند درآمد کسب می‌کنند.

به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز، چین لینک به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده داده‌های حیاتی مورد نیاز برای موفقیت بلاک چین، به اپراتور گره تبدیل شوند و درآمد کسب کنند. چین لینک از مجموعه گسترده‌ای از اپراتورهای گره استفاده می‌کند تا به طور جمعی فید‌ قیمتی شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل را که در حال تولید هستند، تامین کند، در حال حاضر چین لینک برنامه‌های پیشرو DeFi مانند Synthetix، Aave، Compound را با میلیارد‌ها دلار ضمانت میکند.

 گوگل و چین لینک

چین لینک از طریق جمع‌آوری و ارائه داده‌های قیمت ارزهای دیجیتال به پروتکل‌های DeFi مانند Aave به موارد بسیار بیشتری دستیابی پیدا کرده است. این اکوسیستم در حال حاضر به بیش از 1 میلیارد نقطه داده دسترسی دارد و ارزشی بیش از 75 میلیارد دلار را از طریق 1000 ادغام پروژه با 700 شبکه اوراکل تضمین می‌کند. سازمان‌های اصلی مانند AccuWeather، FedEx، FlightStats و Associated Press برای تأیید داده‌ها با چین لینک شریک شده‌اند. با این حال، یکی از بزرگترین پیروزی‌هایی که چین لینک به دست آورده است، استفاده از اریک اشمیت، رئیس و مدیر عامل سابق گوگل، به عنوان مشاور تکنیکال پروتکل شبکه اوراکل است. به گفته اشمیت، «چین لینک یک عنصر مخفی برای افزایش پتانسیل پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند و متحول کردن تجارت و جامعه است.» او میخواهد به چین لینک در ساختن جهانی مبتنی بر حقیقت کمک کند. اشمیت به دیگر مشاوران برجسته چین‌ لینک از جمله جف وینر، مدیرعامل سابق لینکدین و تام گونسر، یکی از بنیانگذاران DocuSign می‌پیوندد.

چین لینک‌ در سال 2022 به منظور ایمن‌سازی شبکه و کسب پاداش، برای دارندگان LINK سهام خود را عرضه خواهد کرد. شبکه‌های اوراکل بلاک‌چین نیستند، بلکه نوعی محاسبات غیرمتمرکز هستند. نازاروف یکی از بنیانگذاران چین لینک توضیح داد که چین لینک بلوک‌ها را تولید نمی‌کند، بلکه در مورد داده‌های قیمت صدها شبکه اوراکل توافق نظر ایجاد می‌کند.» او می‌گوید که تیم در نهایت از امنیت و مقیاس پذیری مکانیسم اجماع راضی می‌باشد و آماده است تا امسال آن را راه اندازی کند.

چند سکه چین لینک (LINK) در گردش وجود دارد؟

در طول عرضه اولیه (ICO) LINK در سپتامبر 2017، چین لینک مجموع و حداکثر عرضه را 1,000,000,000 توکن LINK اعلام کرد. عرضه فعلی چین لینک حدود 453,509,553 توکن LINK یا حدود 45 درصد از کل عرضه است که تا پایان سپتامبر 2021 منتشر شد. قیمت چین لینک در عرضه اولیه 0.11 دلار بود و در مجموع 350 میلیون توکن LINK فروخته شد. در حال حاضر قیمت چین لینک بیش از 200 برابر شده است.

قیمت چین لینک در یک بازه زمانی، حدوداً از اواسط سال 2019 تا اواسط سال 2020، روند صعودی عظیمی را طی کرد. خریداران چین لینک اصطلاحاً «LINK Marines» نامیده می‌شدند. قیمت چین لینک در 9 مه 2021 به بالاترین سطح خود یعنی 52.88 دلار رسید که در پی افزایش کلی بازار کریپتو و همچنین تحولات جاری در اکوسیستم چین لینک بود.

طبق مستندات، 35 درصد از کل عرضه توکن به سمت اپراتورهای گره و ایجاد انگیزه در اکوسیستم خواهد رفت.  35 درصد دیگر از توکن‌ها در طول رویدادهای فروش عمومی توزیع شدند. در نهایت، 30 درصد باقیمانده از کل عرضه توکن به شرکت برای توسعه مداوم اکوسیستم و شبکه چین لینک اختصاص داده شد.

 امنیت شبکه چین لینک به چه شکل است؟

به عنوان یک توکن ERC-20 مبتنی بر اتریوم، چین لینک توسط مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) ایمن شده است.  برخلاف اجماع اثبات کار (PoW) که توسط بیت‌کوین استفاده می‌شود.

پروتکل‌های PoS با این ایده ایجاد شدند که با مصرف انرژی زیاد مورد نیاز سیستم‌های PoW مبارزه کنند. مدل‌های PoS بسیار محبوب هستند زیرا به انرژی الکتریکی کمتری نیاز دارند و به راحتی مقیاس‌پذیر هستند. در حال حاضر PoW قابل اعتماد‌ترین و ایمن‌ترین مکانیسم اجماع است، اما اتریوم و سایر توکن‌های ERC-20 نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند و روش نوینی را ایجاد کرده‌اند.

 از کجا می‌توان چین لینک (LINK) را خریداری کرذ؟

چین لینک و توکن LINK از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در بازار هستند. با توجه به این موضوع، بسیاری از صرافی‌ها اصرار به ارائه معاملات LINK را دارند. یکی از صرافی های برتر برای خرید چین لینک بایننس است.

صرافی‌های دیگری که معاملات LINK را ارائه می‌دهند عبارتند از:

‏ Huobi Global

‏ Coinbase Pro

‏ Gate.io

‏ Kraken

در آخر، توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری دارای ریسک است.

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *