پروتکل فرکس (FRAX) چیست؟

پروتکل فرکس اولین استیبل کوین براساس معاملات الگوریتمی است.  Frax متن باز، بدون نیاز به مجوز و کاملاً روی زنجیره است، در حال حاضر مبتنی بر اتریوم می‌باشد، اما ممکن است در آینده بلاکچین اختصاصی خود را راه‌اندازی کند. هدف نهایی پروتکل Frax ارائه پول الگوریتمی بسیار مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز است.  پروتکل فرکس شامل مفاهیم زیر می‌باشد:

فرکس یک استیبل کوین منحصر به فرد است که بخش‌هایی از عرضه آن توسط وثیقه و بخش‌هایی از معاملات الگوریتمی انجام می‌شود. میزان وثیقه به قیمت‌گذاری بازار برای استیبل‌کوین FRAX بستگی دارد. اگر FRAX با قیمت بالای 1 دلار معامله شود، پروتکل نسبت وثیقه را کاهش می‌دهد، اگر FRAX کمتر از 1 دلار معامله شود، پروتکل نسبت وثیقه را افزایش می‌دهد.

غیرمتمرکز و دارای حداقل حاکمیت، این پروتکل بر رویکرد الگوریتمی بسیار مستقل و بدون مدیریت فعال تأکید دارد.

اوراکل‌های زنجیره‌ای، Frax v1 از اوراکل‌های Uniswap (ETH، USDT، USDC) و Chainlink (USD) استفاده می‌کند.

دارای دو توکن مجزا، FRAX یک استیبل‌کوین است. فرکس شیرز (FXS) توکن بومی است که برای پرداخت کارمزدها، دریافت حق امضا و افزایش ارزش وثیقه مورد استفاده قرار میگیرد.

قبل از فرکس، استیبل‌کوین‌ها به سه دسته تقسیم می‌شدند: با پشتوانه فیات، با پشتوانه ارز دیجیتال و الگوریتمی بدون پشتوانه.  فرکس اولین نوع استیبل‌کوین غیرمتمرکز است که هم الگریتمی می‌باشد و هم دارای وثیقه است.

 چه تعداد سکه FRAX و FXS در گردش می‌باشد؟

عرضه استیبل‌کوین FRAX به دلیل سیاست الگوریتمی آن، پویا است و همیشه در حال تغییر می‌باشد. عرضه توکن‌های Frax Shares (FXS) به 100 میلیون توکن محدود می‌شود و هیچ برنامه تورمی در پروتکل برای این توکن بومی وجود ندارد. FXS یک توکن حاکمینی برای سرمایه‌گذاری است در حالی که FRAX برای مبادله مناسب می‌باشد.

 چه چیزی فرکس را منحصر به فرد می‌سازد؟

پروتکل فرکس یک استیبل‌کوین مبتنی بر جامعه با طراحی منحصر به فرد است.  بیش از 60 درصد از عرضه FXS طی چند سال برای تأمین‌کنندگان نقدینگی و ماینر‌ها صادر می‌شود. فرکس یک پروتکل کاملاً غیرمتمرکز است. همچنین اولین و تنها استیبل‌کوینی است که طراحی ترکیبی وثیقه و معاملات الگوریتمی را در خود جای داده است.

این پروتکل در نوامبر 2020 راه‌اندازی شد.

 بنیانگذاران پروتکل فرکس چه کسانی هستند؟

پروتکل Frax زاییده فکر توسعه‌دهنده نرم افزار ایرانی سام کاظمیان است که برای اولین بار ایده یک استیبل‌کوین کسری-الگوریتمی را ارائه کرد.

تیم مهندسان فرکس شامل تراویس مور و جیسون هوان است. سام کاظمیان در ابتدا این ایده را زمانی طراحی کرد که متوجه شد استیبل‌کوین‌ها به سرعت در حال رشد هستند اما هیچ کدام ترکیبی از سیاست‌های پولی الگوریتمی و وثیقه را ندارند. پروژه‌هایی که سیاست کاملاً الگوریتمی داشتند بدون هیچ جذابیت قابل توجهی شکست خورده یا تعطیل شده بودند. فرکس به عنوان پاسخی برای سنجش اعتماد بازار به یک استیبل کوین تا حدی الگوریتمی و تا حدی وثیقه طراحی شده است.

 از کجا می‌توانیم FRAX و FXS را خریداری کنیم؟

استیبل کوین FRAX، در بسیاری از صرافی‌های بزرگ و پلتفرم‌های DeFi مانند Uniswap و DEX موجود است. توکن‌های Frax Shares (FXS) نیز در دسترس هستند و به اندازه استیبل‌کوین فرکس دارای نقدشوندگی می‌باشند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید توکن بومی برای شرکت در حاکمیت پروتکل فرکس هستند، باید فرکس شیرز (FXS) را بخرند. کاربرانی که به دنبال تنها استیبل‌کوین کسری الگوریتمی جهان هستند، باید FRAX را خریداری کنند.

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *