تتر (USDT) چیست؟

 

USDT یک استیبل کوین (رمزارز با ارزش پایدار) است که منعکس کننده قیمت دلار آمریکا می‌باشد و توسط شرکت تتر در هنگ کنگ منتشر شده است. از طریق حفظ مجموع اوراق تجاری، حساب‌های امانی، وجوه نقد، توافقنامه بازخرید (ریپو) و اسناد خزانه در ذخایری که از نظر ارزش دلاری برابر با تعداد USDT در گردش است، پیوند توکن تتر با دلار آمریکا حاصل می‌شود.

تتر ابتدا در جولای 2014 به عنوان ریل کوین (Realcoin) راه اندازی شد، یک توکن لایه دو که بر روی بلاک‌چین بیت‌کوین با استفاده از پلتفرم آمنی (Omni) ساخته شده بود، بعداً به USTether و سپس در نهایت به USDT تغییر نام داد. علاوه بر بیت کوین، USDT بعداً برای کار بر روی بلاک‌چین های اتریوم، ایاس، ترون، الگوراند و اومیسه‌گو به روزرسانی شد.

هدف اعلام شده USDT، ترکیب ماهیت نامحدود رمزارز‌ها که می‌توانند بین کاربران بدون واسطه شخص ثالث قابل اعتماد مبادله شوند با ارزش ثابت دلار آمریکا است.

 بنیانگذاران تتر چه کسانی هستند؟

تتر  که در آن زمان ریل کوین شناخته می‌شد در سال 2014 توسط براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز راه‌اندازی شد.

براک پیرس یک کارآفرین مشهور است که تعدادی از پروژه‌های برجسته را در صنایع رمزارز و سرگرمی بنیان‌گذاری کرده است. در سال 2013، او یک شرکت سرمایه گذاری ریسک‌پذیر Blockchain Capital را تأسیس کرد که تا سال 2017 بیش از 80 میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود. در سال 2014، پیرس رئیس بنیاد بیت‌کوین شد، یک موسسه غیرانتفاعی که برای کمک به بهبود و ارتقای بیت کوین تأسیس شده است.  پیرس همچنین Block.one، شرکت پشتیبان ایاس (EOS)، یکی از بزرگترین رمزارز‌ها در بازار را تأسیس کرده است.

ریو کالینز مدیرعامل تتر در دو سال اول تاسیس آن حضور داشت.  قبل از آن، او چندین شرکت موفق، مانند شبکه تبلیغات آنلاین Traffic Marketplace، استودیوی سرگرمی RedLever و وب سایت قمار Pala Interactive را تأسیس کرده بود. از سال 2020، کالینز ریاست SmarMedia Technologies، یک شرکت تکنولوژی بازاریابی و تبلیغات را بر عهده دارد.

کریگ سلرز به غیر از کار بر روی تتر، بیش از شش سال عضو بنیاد Omni بوده است.  امنی به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌ها و ارزهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند را در بالای بلاک چین بیت‌کوین ایجاد و معامله کنند. سلرز همچنین در چندین شرکت و سازمان ارزهای دیجیتال دیگر مانند Bitfinex، Factom، Synereo و MaidSafe Foundation کار کرده است.

 چه چیزی تتر را منحصر به فرد می‌کند؟

ویژگی منحصر به فرد تتر این است که ارزش آن به طور تضمینی مبنی بر قیمت دلار آمریکا است. به گفته تتر، هر زمان که توکن‌های USDT جدید صادر می‌کند، همان مقدار دلار را به ذخایر خود اختصاص می‌دهد، بنابراین ضمانت می‌کند که USDT به طور کامل توسط پول نقد و معادل‌های نقدی پشتیبانی می‌شود.

نوسانات معروف بازارهای کریپتو به این معنی است که رمزارز‌ها می‌توانند در عرض یک روز 10 تا 20 درصد افزایش یا کاهش پیدا کرده که این امر آنها را به یک سرمایه غیرقابل اعتماد تبدیل میکند. اما تتر از این نوسانات در امان است.

این ویژگی تتر را به بهشت امنی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند:  زمانی که بازار پر از نوسان است سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام خود را بدون اینکه بخواهند کامل به دلار نقد کرده، به تتر تبدیل کنند.  علاوه بر این، تتر روشی ساده برای انجام معاملات بین مناطق، کشورها و حتی قاره‌ها از طریق بلاک‌چین بدون نیاز به یک واسطه زمان‌بر و گران قیمت، مانند بانک یا ارائه‌دهنده خدمات مالی، ارائه می‌‌دهد.

با این حال، در این سال‌ها، در مورد اعتبار ادعاهای تتر درباره ذخایر دلاری آن‌، بحث‌هایی وجود داشته است که در برخی مواقع بر قیمت USDT تاثیر می‌گذارد و‌ منجر به کاهش ارزش تتر می‌شود، حتی روزی باعث ریزش قیمت این ارز دیجیتال تا 0.88 دلار نیز شده است.  بسیاری در مورد این واقعیت که ذخایر تتر هرگز به طور کامل توسط یک شخص ثالث مستقل حسابرسی نشده است، نگرانی‌هایی را به همراه داشته.

با توجه به این واقعیت که تتر به یک شرکت خصوصی تعلق دارد، هیچ محدودیتی برای عرضه کل آن وجود ندارد. از نظر تئوری، صدور آن فقط به تصمیم مدیران موسسه بستگی دارد.  با این حال، از آنجایی که تتر ادعا می کند که هر USDT باید توسط یک دلار آمریکا حمایت شود، پس مقدار توکن‌ها به میزان ذخایر نقدی واقعی شرکت محدود می‌شود.

علاوه بر این، تتر برنامه‌های صدور خود را زودتر از موعد فاش نمی‌کند. در عوض، آنها گزارش‌های روزانه‌ ارائه می‌دهند و کل میزان ذخایر دارایی‌ها و بدهی‌های خود را فهرست می‌کنند، که شامل مقدار USDT در گردش میباشد.

بر اساس گزارش تتر، از تاریخ سپتامبر 2020، بیش از 14.4 میلیارد توکن USDT در گردش است که با 14.6 میلیارد دلار دارایی پشتیبانی می‌شود.

 چگونه شبکه تتر ایمن است؟

USDT بلاک‌چین منحصر به فرد خود را ندارد، در عوض، به عنوان یک توکن لایه دو در بالای بلاک‌چین‌های دیگر ارزهای دیجیتال ( بیت کوین، اتریوم، ایاس، ترون، الگوراند، بیت کوین کش و اومیسه‌گو) عمل می‌کند و توسط توابع هش مربوطه ایمن می‌شود.

از کجا می‌توان تتر (USDT) را خریداری کرد؟

خرید تتر در خیلی از صرافی ارزهای دیجیتال امکان پذیر است. در واقع، میانگین حجم معاملات روزانه USDT اغلب برابر یا حتی بیشتر از حجم معاملات بیت‌کوین است. تتر حتی در صرافی‌هایی که معامله پول بدون پشتوانه با ارز‌ها دیجیتال امکان‌پذیر نیست، موجود می‌باشد، زیرا جایگزین مناسبی برای دلار است.

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *