فروش گسترده ین ژاپن 2022/06/28

در محافل مالی توکیو، معاملات ژاپن را بیوه‌ساز خطاب میکنند زیرا همیشه با ضرر‌های بالقوه همراه است. با اینکه انجام معاملات ین در طول دو دهه گذشته سرمایه‌گذاران جوان و جسور از لندن تا نیویورک را با زیان‌های فلج‌کننده‌ای روبرو کرده است، اما آن‌ها مجدداً برای انجام ریسک‌های کلان صف کشیده‌اند.

وضعیت بانک ژاپن بسیار روشن است، در حالی که قیمت ین به پایین‌ترین سطح در 24 سال گذشته رسیده، بانک ژاپن برای تثبیت قیمت ین تحت فشار قرار گرفته است. ژاپن باید از اصرار برای سقف 0.25 درصدی بازده اوراق قرضه دست بکشد و مانند ایالات متحده، کانادا، اروپا و بسیاری از کشورهای در حال توسعه اجازه دهد تا سقف بازدهی افزایش یابد.

میلیون‌ها سرمایه‌گذار اوراق قرضه در سراسر جهان منتظر افزایش نرخ بهره توسط بانک ژاپن هستند. تحلیلگران می‌گویند بازدهی بالاتر، هزینه‌های استقراض را برای شرکت‌ها، مصرف‌کنندگان و دولت‌ها بالا می‌برد و فشار زیادی را بر اقتصاد جهانی که قبلاً زیر بار افزایش قیمت‌های انرژی و اختلال زنجیره‌های عرضه است، وارد می‌کند.

در سطح وسیع‌تر، کاهش سقف بازدهی BOJ نشان‌دهنده یک مسئله بسیار اساسی است. در پایان دوره جهانی نرخ‌های بهره بسیار پایین، ژاپن اولین کشوری بود که در دهه 1990 با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکرد. و امروز، ژاپن تنها کشوری است که به شدت به سیاست انبساطی خود پایبند است زیرا هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، می‌گوید نرخ بهره پایین برای تقویت اقتصاد کشوری که دهه‌ها در مشکل غرق شده الزامی است.

آرجون ویج، مدیر پورتفولیوی در JPMorgan Asset Management در هنگ کنگ، گفت: «به طور فزاینده‌ای ژاپن از مسیر جهانی خارج است.»  وی افزود: «بانک ژاپن باید سیاست فعلی خود را تغییر دهد، زیرا کاهش قیمت ین و افزایش هزینه‌های واردات، کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد.»

‏JPMorgan Asset Management , Schroders Plc، BlueBay Asset Management و Graticule Asset Management همه در حال فروش اوراق قرضه دولتی ژاپن (JGB) هستند.

کلی وود، مدیر پول در Schroders که بر حدود 1 تریلیون دلار نظارت دارد، گفت: «در حال حاضر اوراق قرضه ژاپن فقط برای فروش مناسب است.»

مارک داودینگ، مدیر ارشد سرمایه گذاری BlueBay اخیراً کنترل منحنی بازده BOJ را غیرقابل دفاع‌ خواند، در حالی که Graticule Adam Levinson ماه مه در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران گفت در بین بازارهای جهانی، ین ژاپن یکی از ارزهای برتر برای فروش است (او از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.)

 تنش‌های بازار

افزایش معاملات فروش ین بر بازار اوراق قرضه ژاپنی بیش از 1 کوادریلیون ین (7.4 تریلیون دلار) ضرر وارد کرده‌ است.

معاملات در 15 ژوئن در آستانه توقف قرار گرفته بودند، زیرا اوراق بهادار 10 ساله بیشترین افت را از سال 2013 تاکنون داشته است، مبادله نرخ بهره 10 ساله ین که در صندوق‌های بین المللی بسیار محبوبیت دارد، از مرز 0.25 درصدی بانک مرکزی عبور کرده است. این، یکی از واضح‌ترین نشانه‌هایی است که مقامات ژاپنی در نهایت مجبورند تسلیم شوند.

در بازار معاملات نقدی، سرمایه‌گذاران خارج از کشور 4.8 تریلیون ین اوراق قرضه ژاپنی را در هفته منتهی به 17 ژوئن فروختند که بیشترین حجم فروش هفتگی از سال 2001 است.

در بازارهای ارز معامله‌گران به این شکل علیه ژاپن معامله میکنند: آن‌ها ین را قرض می‌گیرند و بعد می‌فروشند، به این امید که در این فرآیند ارزش ین کاهش یابد، و سپس اوراق قرضه را در خارج از کشور خریداری می‌کنند تا از تفاوت بازدهی سود ببرند. از آنجایی که تغییر سیاست بانک ژاپن احتمالاً باعث افزایش سریع قیمت ین می‌شود، آنها همچنین برای محافظت در برابر ریسک کوتاه مدت، اوراق قرضه دولتی ژاپن را می‌فروشند.

ثابت قدمی کورودا

علی‌رغم همه فشارهای بازار، کورودا ثابت قدم است و در آخرین گردهمایی بانک مرکزی تاکید کرد در حالی که اقتصاد ژاپن همچنان در بی‌ثباتی به سر میبرد، هنوز برای کاهش تسهیلات پولی خیلی زود است.

به گفته او، با اینکه که تورم در ماه آوریل برای اولین بار از سال 2015 از هدف 2 درصدی بانک مرکزی فراتر رفته، اما هنوز در اقتصاد کشور ریشه ندوانده است. همچنین نرخ دستمزدها در ژاپن به آرامی درحال افزایش می‌باشد. به نظر می‌رسد بانک ژاپن بالاخره از تلاش‌های چند ساله خود برای جلوگیری از کاهش تورم دست بکشد.

او همچنین این مسئله که سقف بازدهی بانک مرکزی در معرض تهدید است را انکار کرد، و خرید اوراق قرضه را تا سطوح تاریخی افزایش داد.

کورودا در اوایل این ماه گفت: «با خرید هر تعداد اوراق قرضه که لازم است، ما می‌توانیم کنترل منحنی بازدهی خود را در دست بگیریم، حتی اگر بازدهی در خارج از کشور افزایش یابد» بانک مرکزی در حال حاضر حدود نیمی از بدهی بلندمدت دولت را جمع‌آوری کرده است.

در این فرآیند، رئیس BoJ زمینه را برای تفاوت بیشتر در سیاست‌های پولی ژاپن با فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان فراهم می‌کند.

درد تاریخی

معاملات علیه بانک ژاپن باعث سردرگمی برخی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی جهانی در دهه‌های اخیر شده است.

دیوید آینهورن از Greenlight Capital در سال 2009 گفت که بار بدهی ژاپن منجر به نکول دولت می‌شود، چند ماه بعد کایل باس از Hayman Capital Management فروپاشی بازار اوراق قرضه دولتی ژاپن را پیش‌بینی کرد.

یک دهه و نیم قبل از آن، دیوید روش از شرکت مشاوره مالی Independent Strategy، افزایش بازدهی ژاپن را پیش‌بینی کرد که هرگز محقق نشد.

مانیش سینگ، مدیر سرمایه‌گذاری Crossbridge Capital گفت: «از آنجایی که به معاملات ژاپن بیوه‌ساز می‌گویند، من قصد ندارم به صف معامله‌گران بپیوندم.  او گفت: «من علیه بانک مرکزی ژاپن معامله‌ نمیکنم» و افزود: «احتمال دارد بانک ژاپن تا زمانی که فروش کاهش یابد به خرید اوراق قرضه دولتی ادامه دهد.»

با اینکه که ناظران بازار می‌گویند که BOJ احتمالاً سقف بازدهی خود را قبل از حذف کامل، تعدیل می‌کند، اما با این وجود پیامدهای آن برای بازارهای اوراق قرضه جهانی عمیق خواهد بود.

بازده داخلی بالاتر، خانوارها و مؤسسات ژاپنی را تشویق می‌کند تا دارایی‌های خارج از کشور خود را بفروشند و سرمایه‌گذاری‌هایشان را به کشور بازگردانند.  این می‌تواند همه چیز از بازده شرکت‌های آمریکایی گرفته تا تقاضا برای بدهی‌های بازارهای نوظهور را تحت تاثیر قرار دهد. دارایی خانوارها و مؤسسات ژاپنی همچنین شامل بیش از یک تریلیون دلار اوراق خزانه می‌باشد که بزرگترین ذخیره بدهی دولت ایالات متحده در خارج از آمریکا است.

درست زمانی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به دنبال کاهش تورم و اجتناب از رکود اقتصادی هستند. افزایش هزینه‌های استقراض بر رشد اقتصادی، تاثیر می‌گذارد.

پس از  رسیدن قیمت ین به پایین‌ترین سطح 24 ساله، 136 در هر دلار در اوایل این ماه، کاهش ارزش ین همچنان ادامه دارد. در همین حال معامله‌گران میخواهند بدانند که آیا چه محدوده قیمتی‌ بانک ژاپن را مجبور به تغییر در سیاست پولی خود خواهد کرد.

به نظر میر‌سد مقامات نیز از این وضع خسته شده‌اند.

سقوط قیمت ین منجر به افزایش قیمت‌ مواد غذایی و انرژی شده است، با نزدیک شدن به انتخابات ملی، نخست وزیر فومیو کیشیدا یارانه سوخت را افزایش داده است تا مرهمی بر روی زخم‌ها باشد.

‏ BOJ که احتمالاً فهمیده است برای کمک به دولت باید کمی در مورد ین صحبت کند، در جدیدترین تصمیم سیاسی خود اشاره کوتاهی به آسیب‌های بازار ارز داشت.  کورودا همچنین اصرار خود را مبنی بر اینکه تضعیف ین به طور کلی برای اقتصاد ژاپن مثبت است کاهش داده است.

نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور هفته گذشته گفت که کاهش 4% درصدی قیمت ین و عبور از مرز 140 دلار، احتمالاً برای ایجاد یک تغییر سیاسی کافی می‌باشد.

در همین حال، شرودرز وود آماده است تا معاملات فروش ین خود را افزایش دهد. او گفت: «اگر کنترل منحنی بازده از دست بانک ژاپن خارج شود، ما مطمئناً معاملات فروش ین را افزایش خواهیم کرد.»

    • دسته بندی: توضیح و تفسیر اخبار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *