زی کش (ZEC)چیست؟

زی کش یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تمرکز دارد. زی کش از فناوری اثبات دانش صفر zk-SNARK استفاده می‌کند که به گره‌های شبکه اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را بدون افشای هیچ گونه اطلاعات حساسی در مورد تراکنش تأیید کنند.

بر خلاف یک سوء تفاهم رایج، اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، از جمله بیت کوین (BTC)، ناشناس نیستند، بلکه از نام مستعار استفاده می‌کنند. در حالی که آنها به صراحت هویت کاربران خود را فاش نمی‌کنند، هر کاربر آدرس خود را دارد که از طریق روش‌های علم داده و جرم شناسی بلاک‌چین می‌توان آنها را ردیابی کرد.

از سوی دیگر، تراکنش‌های زی کش هنوز باید از طریق یک بلاک‌چین عمومی منتقل شوند، اما برخلاف رمزارزهایی که از نام مستعار استفاده می‌کنند، تراکنش‌های ZEC به‌طور پیش‌فرض آدرس‌های ارسال و دریافت یا مبلغ ارسالی را نشان نمی‌دهند. با این حال، گزینه‌ای برای افشای این داده‌ها برای اهداف حسابرسی یا رعایت مقررات وجود دارد.

زی کش اولین بار در 28 اکتبر 2016 منتشر شد و در ابتدا مبتنی بر کدهای بیت‌کوین بود.

 بنیانگذاران زی کش چه کسانی هستند؟

زی کش در سال 2016 توسط سایفرپانک، متخصص امنیت کامپیوتر و کارآفرین Zooko Wilcox-O’Hearn تاسیس شد. او همچنین بنیانگذار شرکت انتفاعی Electronic Coin Company (ECC) است که زی کش را مدیریت می‌کند.

Wilcox-O’Hearn بیش از 25 سال در صنعت رمزنگاری و امنیت اطلاعات فعالیت داشته است و در تعدادی از پروژه‌ها از جمله شرکت پول الکترونیکی DigiCash، نرم افزار ذخیره سازی داده‌های همتا به همتا Mojo Nation و سامانه فایل‌بندی Tahoe Least-Authority File Store مشارکت داشته است.

او همچنین Least Authority Enterprises را تأسیس کرد، یک شرکت فناوری که بر بهبود امنیت دیجیتال و حفظ حقوق اساسی حریم خصوصی متمرکز بود و تابع هش رمزنگاری BLAKE3 را اختراع کرد.

 چه چیزی زی کش را منحصر به فرد می‌سازد؟

مزیت اصلی زی کش در ناشناس بودن اختیاری آن نهفته است، که دارای سطحی از حریم خصوصی غیرقابل دستیابی می‌باشد.

تراکنش‌های ZEC را می‌توان به دو صورت ارسال کرد: شفاف و حفاظت شده. تراکنش‌های شفاف تقریباً مانند بیت‌کوین کار می‌کنند، که زی کش در اصل مبتنی بر کد آن بود: آنها بین آدرس‌های عمومی ارسال می‌شوند و در یک دفتر کل عمومی تغییرناپذیر (بلاک چین) ثبت می‌شوند. تمام اطلاعات ضروری در مورد این تراکنش‌ها به صورت آنلاین در دسترس همه است، از جمله آدرس‌های ارسال و دریافت و مبلغ ارسال شده.

این تراکنش‌های عمومی هویت کاربران را به صورت آشکار نشان  نمی‌دهد، با این حال، در سال‌های اخیر از طریق تلاش‌های دانشمندان داده و مجریان قانون روش‌های تجزیه و تحلیل بلاک چین به حدی توسعه یافته است که می‌توان از طریق آدرس عمومی در بلاک‌چین به هویت واقعی افراد دست یافت، این امر اساساً معاملات خصوصی را غیرممکن می‌سازد.

از سوی دیگر، تراکنش‌های محافظت‌شده ZEC، از دانش صفر یا zk-SNARKs استفاده می‌کنند تا امکان ارسال تراکنش‌های کاملاً ناشناس را فراهم کنند. معامله انجام شده ثبت می‌شود، اما آدرس‌های ارسال و دریافت و مبلغ ارسالی برای مردم فاش نمی‌شود.

این قابلیتبه زی کش اجازه می‌دهد تا به کاربران خود حق حفظ حریم خصوصی را ارائه دهد در حالی که همچنان مزایای یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و بدون مجوز را دارد.

چه تعداد سکه زی کش  (ZEC) در گردش است؟

به طور کلی، توکنومیکس زی‌کش شبیه به بیت کوین است: این توکن کمیاب قابل استخراج با محدودیت عرضه کل 21 میلیون سکه است.

هر زمان که یک بلاک جدید ZEC استخراج می‌شود و به بلاک چین اضافه می‌شود، مقدار مشخصی از سکه‌ها بین ماینرها و بنیانگذاران تقسیم می‌شود، که نسبت آن به ترتیب 80 به 20 درصد است. با نزدیک شدن کل عرضه ZEC به مرز 21 میلیون، پاداش بلوک در فواصل منظم به نصف کاهش می‌یابد.

پاداش ماینر به استخراج‌کننده‌ای تعلق می‌گیرد که آخرین بلاک را استخراج کرده است و پاداش بنیانگذاران بین بنیانگذاران شرکت Electronic Coin Company (ECC)، بنیاد زی‌کش، خود ECC و همچنین کارکنان آن توزیع می‌شود. در 18 نوامبر 2020، پاداش بلوک از 6.25 ZEC به 3.125 ZEC نصف شد.

از زمان عرضه، علاقه قابل توجهی به جفت ZEC به دلار استرالیا و ZEC به یورو وجود داشته است.

 امنیت شبکه زی کش به چه شکل است؟

شبکه زی کش مانند بیت‌کوین توسط تابع هش اثبات کار SHA-256 که متعلق به مجموعه الگوریتم‌های SHA-2 است، ایمن می‌شود.

 از کجا می‌توانیم زی کش  (ZEC) را خریداری کنیم؟

زی کش یک ارز دیجیتال با رتبه بالا است. خرید زی کش در چندین صرافی مطرح جهان امکان‌پذیر است که برخی از آنها عبارتند از:

Binance

HitBTC

Huobi Global

BKEX

OKEx

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *