روند قیمت در بازار ارز: ضعف ین و افزایش قیمت دلار 2022/03/28

روند قیمت در بازار ارز: ضعف ین و افزایش قیمت دلار 2022/03/28

در هفته‌ گذشته ارزهای دلاری و کرون نروژ روند صعودی داشتند، درحالی که قیمت یورو و ین کاهش یافت. افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره فدرال رزرو در اوایل این ماه بسیار محتاطانه بود، به نظر میرسد فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره سرعت بخشد.

به احتمال 77  درصد معاملات آتی صندوق‌های فدرال رزرو در نشست بعدی (4 می)  50 واحد افزایش میابد. انعطاف پذیری اقتصاد ایالات متحده، بهبود بازار کار (با کاهش تقاضای بیکاری هفتگی به پایین‌ترین سطح از اواخر دهه 1960) و افزایش در PMI ممکن است فدرال رزرو را جسور کند. بازدهی دو ساله از زمان حمله روسیه به اوکراین 50 واحد افزایش یافته است. بازدهی دو ساله نزدیک به 2.2 درصد است، در حالی که در پایان سال گذشته کمی کمتر از 0.75 درصد بود. بیش از نیمی از مقامات فدرال رزرو و اقتصاددانان بر این باورند که برای مقابله با فشارهای تورمی، نرخ هدف باید از سطح خنثی بالاتر رود.

روند قیمتی ارز‌ها مطرح بازار، مهتر از همه عملکرد ضعیف ین است، قیمت دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در 13 جلسه از 15 جلسه معاملاتی افزایش یافته است. آنطور که به نظر می‌رسد افزایش بازدهی ایالات متحده در این امر بی تاثیر نبوده است.  آخر هفته کرودا رئیس بانک ژاپن، از مزایای ارزش ین میگفت. ارز‌های‌ کالایی آتش به پا کرده‌اند.  دلار کانادا برای 9 جلسه متوالی و در 13 جلسه از 14 جلسه گذشته افزایش یافت. افزایش قیمت کالاها، کاهش حق بیمه ایالات متحده در کوتاه مدت، و ترکیب سیاستی، به دنبال توافق لیبرال‌ها و حزب دموکراتیک جدید، از دلار کانادا حمایت می‌کند. ارزش S&P 500  در هفت جلسه از 9 جلسه گذشته بالا رفت و منجر به افزایش ریسک‌پذیری برای خرید دلار کانادا شد.  همچنین قیمت دلار استرالیا در 10 جلسه از 13 جلسه گذشته افزایش یافته است. با افزایش 3.5 درصدی در این ماه دلار استرالیا در میان ارز‌های اصلی پیشرو بوده است. افزایش قیمت دلار نیوزلند ممکن است چندان چشمگیر نباشد، اما افزایش 2.8 درصدی آن در برابر دلار آمریکا، آن را در رتبه دوم این ماه قرار می‌دهد.

بیایید به بررسی دقیق‌تر ارز‌ها بپردازیم

شاخص دلار: پیش از تعطیلات آخر هفته، شاخص دلار با موفقیت به میانگین متحرک 20 روزه (محدوده قیمتی 98.40) رسید. از 22 فوریه تاکنون معاملات شاخص دلار در این میانگین متحرک بسته نشده بود. در 7 مارس شاخص دلار بالاترین سطح قیمت خود را (~99.42)  به ثبت رساند، سپس پبشبینی بازار برای تشدید سیاست انقباضی توسط فدرال رزرو در سال جاری منجر به توقف حرکت صعودی و کاهش 200 واحدی شاخص دلار شد. ممکن است در آغاز هفته جدید شاخص دلار با برخورد به سطح مقاومت به سمت 99.00 دلار حرکت کند. الگوی رنج نشان میدهد که روند قیمت ادامه دارد.  مکدی (میانگین متحرک همگرا واگرا) و اندیکاتور استوکاستیک به سمت پایین حرکت کرده‌اند اما همچنان در وسط محدوده رنج قرار دارند. ممکن است استوکاستیک به سمت بالا حرکت کند. شاخص دلار در مارس 2020 نزدیک به 103.00 به اوج خود رسید. با این حال، عبور قیمت از محدوده قیمتی 97.70 دور از انتظار است.

یورو: در چهار جلسه گذشته یورو در محدوده 1.0960-1.1040 دلار قرار داشت.  مکدی و اندیکاتور استوکاستیک روند صعودی را نشان میدهند، اما ممکن است قیمت در روزهای آینده کاهش یابد. شاخص مدیران خرید (PMI) در ماه مارس نشان داد که فعالیت اقتصادی انعطاف‌پذیرتر از انتظار اقتصاددانان است. با این حال، احساسات بازار ضعیف شده است. اختلاف نرخ بهره دو ساله آمریکا و آلمان به شدت به نفع ایالات متحده افزایش یافته است (از حدود 137 واحد در پایان سال گذشته به بالاتر از 240 واحد در پایان هفته گذشته). در هفته گذشته بازدهی 2 ساله آلمان از تقریباً منفی 80 واحد در 7 مارس به بالاترین سطح هفت ساله حدود منفی 15 واحد رسیده است. اگر در جنگ روسیه و اوکراین آتش‌بس رخ میداد، قیمت دلار بهبود میافت.

ین ژاپن: افزایش سه هفته‌ای دلار آمریکا در برابر ین. تغییر در نرخ ارز و تغییر در بازدهی ایالات متحده با نرخ‌های 10 ساله قوی تر از دو ساله منجر به کاهش قیمت ین ژاپن شد. در گذشته، صنعت ایالات متحده (و مقامات) اغلب به ضعف ین اعتراض می‌کردند، اما این بار شاهد سکوت رادیویی هستیم.  معیار سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی از برابری قدرت خرید، ارزش منصفانه را نزدیک به 96 ین می‌داند، که باعث می‌شود ین بیش از 26 درصد کمتر از ارزش خود را نشان دهد و پس از 32 درصد پایین‌تر بودن یورو از ارزش اصلی خود، در رتبه دوم قرار دارد.  کورودا، رئیس بانک ژاپن هنوز از ضعیف بودن ین استقبال می‌کند، و نرخ‌های ایالات متحده همچنان رو به افزایش است.  ممکن است دلار در برابر ین ژاپن در محدوده قیمتی 123.75 با مقاومت مواجه شود، اما نقطه کلیدی بعدی JPY125.00-JPY125.85 اوج قیمت سال 2015 میباشد که پس از آن کورودا گفت که نمی‌خواهد قیمت ین از 125.00 JPY بیشتر شود.

پوند انگلیس: روند قیمت استرلینگ خسته کننده است.  در 18 مارس، پوند در پایین الگو سر و شانه که به 1.34 دلار منتهی میشد، با خط گردن (~ 1.32 دلار) برخورد کرد.  با این حال، پس از رسیدن نزدیک به 1.33 دلار در اواسط هفته گذشته، به تقریبا 1.3150 دلار کاهش یافت.  بازار، بودجه بهار را ضعیف میدانست، و کاهش غیرمنتظره خرده‌فروشی در فوریه که هفته پیش گزارش شد، ناامیدکننده بود. با این حال، اندیکاتور مومنتوم افزایش را نشان میدهد و برای اولین بار میانگین متحرک پنج روزه از اواخر فوریه از میانگین متحرک 20 روزه عبور کرد. قیمت پوند از محدوده 1.3000 دلار در 14 مارس به 1.3150 دلار (50%) افزایش یافته و به سمت  بالاترین قیمت اخیر 1.3300 دلار حرکت میکند.  فیبوناچی اصلاحی بعدی (61.8٪) نزدیک به محدوده قیمتی 1.3115 دلار است. احتمال افزایش 50 واحدی نرخ بهره در جلسه بعدی در ماه مه از حدود 26 درصد در هفته قبل به تقریباً 40 درصد افزایش یافته است.

دلار کانادا: جلسه بعدی بانک مرکزی کانادا در 13 آوریل برگزار می‌شود. پیشبینی بازار سوآپ برای افزایش 50 واحدی نرخ از  55 درصد به 85 درصد افزایش یافته است. فروش خرده فروشی در ژانویه 3.2 درصد بود این رقم قوی تر از انتظار 2.4 درصدی میباشد. با این حال، پیوند لیبرال‌ها و حزب دموکرات جدید منجر به افزایش حمایت مالی میشود. به گفته بانک مرکزی کانادا تا اواسط سال اقتصاد تقریباً به طور کامل بهبود میابد. هفته گذشته دلار کانادا از خط روند شش ماهه سقوط کرد و از پایین‌ترین سطح قیمت اکتبر، ژانویه، و اوایل ماه مارس (~1.2565 CAD) عبور کرد و به محدوده قیمتی 1.25 CAD رسید.  همانطور که انتظار می رود پس از چنین حرکاتی، اندیکاتور مومنتوم کشیده می‌شود و استوکاستیک بالاتر میرود.  باند بولینگر هفته جدید را نزدیک به CAD1.2475 شروع کرد. پایین ترین سطح قیمت امسال حدود 1.2450 دلار کانادا در ماه ژانویه بود.

دلار استرالیا: قیمت دلار استرالیا در سال گذشته حدود 5.6 درصد کاهش یافت، و در در سه ماهه اول امسال، 4 درصد افزایش یافته و پیشرو ارز‌های اصلی بوده است.  حتی زمانی که اختلاف نرخ دو ساله استرالیا با آمریکا به نفع آمریکا افزایش یافت، دلار استرالیا قدرت خود را حفظ کرد. اختلاف نرخ بهره دو ساله آمریکا بیش از دو برابر (تقریباً 70 واحد) نرخ بهره دو ساله استرالیا است. بازار آتی اولین افزایش نرخ از ماه جولای را در ژوئن انجام داده است. آخر هفته گذشته دلار استرالیا به بالاترین سطح قیمت پنج ماهه نزدیک به 0.7535 دلار رسید. که از زمان رسیدن به 0.8000 دلار در ماه مه گذشته، با فیبوناچی اصلاحی (61.8٪) مطابقت دارد. باند بولینگر بالاترین قیمت از اکتبر گذشته محدوده قیمتی 0.7555 دلار را نشان میدهد. اندیکاتور مومنتوم کشیده شده‌ است. سطح حمایت حدود 0.7450 دلار است.

یوان چین: قیمت دلار در برابر یوان چین برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت که طولانی‌ترین روند افزایشی از جولای گذشته است. طی چهار هفته گذشته، ارزش دلار اندکی کمتر از 0.8 درصد افزایش یافته است. واضح است که با توجه به واگرایی سیاست‌های پولی و نیاز به محرک‌های بیشتر، چین تا حدودی یوان ضعیف‌تر را ترجیح می‌دهد. بازده اوراق قرضه 10 ساله چین نسبت به ایالات متحده همچنان در حال کاهش است و هفته گذشته به نصف کاهش یافت و به حدود 32 واحد رسید. ده‌ها سال از زمانی که ایالات متحده برای چین اختلاف بازده اوراق قرضه تعیین کرده است، می‌گذرد. گزارش PMI در هفته آینده احتمالاً منعکس کننده اقتصادی در حال مبارزه است.  قیمت‌ بالاتر کالاها، قرنطینه‌های ناشی از کووید و افت بازار دارایی اقتصاد چین را تحت فشار قرار داده است. بالاترین نرخ دلار در این سال 6.3860 یوان در 15 مارس بود.  نقطه مهم بعدی در نمودار CNY6.40 است. سطح حمایت دلار در محدوده قیمتی CNY6.3500-CNY6.3550 میباشد.

    • دسته بندی: توضیح و تفسیر اخبار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *