ترا کلاسیک (LUNC) چیست؟

ترا یک پروتکل بلاک‌چین است که از استیبل کوین‌ها برای تقویت سیستم‌های پرداخت جهانی استفاده می‌کند.  طبق اوراق سفید خود، ترا ثبات قیمت و پذیرش گسترده ارزهای فیات را با ویژگی مقاومت در برابر سانسور بیت کوین (BTC) ترکیب می‌کند و تسویه حساب‌های سریع و مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهد.

توسعه ترا در ژانویه 2018 آغاز شد و شبکه اصلی آن به طور رسمی در آوریل 2019 راه اندازی شده است. از سپتامبر 2021، ترا  استیبل‌کوین‌های مبنی بر دلار آمریکا، وون کره جنوبی، توگریک مغولستان و ارزهای حق برداشت ویژه صندوق بین المللی پول را ارائه می‌دهد و  قصد دارد در آینده گزینه‌های بیشتری نیز در اختیار مشتریان قرار دهد.

در 28 می 2022، بلاک‌چین جدیدی به نام ترا (LUNA)  برای انجام معاملات آتی راه اندازی شد، سپس زنجیره اصلی ترا به ترا کلاسیک تغییر نام داد.  توکن اصلی، LUNA نیز به لونا کلاسیک  (LUNC) تغییر نام داده است. علاوه بر این، تمام استیبل کوین‌های شبکه (UST، KRT، EUT) به استیبل کوین‌های ترا کلاسیک  (USTC، KRTC، EUTC) تغییر نام داده‌اند.

طبق نظریه‌ای، عبارت «کلاسیک» اشاره‌ای به ایجاد اتریوم کلاسیک در سال 2017 دارد. به گفته مدیرعامل ترا، دو کوون، فروپاشی UST در بهار 2022 معادل لحظه هک DAO اتریوم در سال 2017 است.

لونا کلاسیک (LUNC) چیست؟

لونا کلاسیک  (LUNC)اولین توکن بومی بلاک‌چین ترا است که در آگوست 2018 منتشر شد. LUNC قبل از راه‌اندازی زنجیره جدید که اکنون با نام تجاری ترا (LUNA) شناخته می‌شود وجود داشت که با کد اصلی اکوسیستم ترا کار می‌کند.

ویژگی اصلی این پروتکل، مجموعه بومی استیبل‌کوین الگوریتمی ترا بوده است. در می 2022، UST سقوط کرد، استیبل کوین الگوریتمی UST تریلیون‌ها توکن LUNA ایجاد کرده بود، اما تورم ارزش توکن LUNA را 99٪ کاهش داد.

 بنیانگذاران ترا کلاسیک چه کسانی هستند؟

ترا در ژانویه 2018 توسط دانیل شین و دو کوون تاسیس شد. این دو پروژه را به عنوان راهی برای پذیرش سریع تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال از طریق تمرکز بر ثبات قیمت و قابلیت استفاده در نظر گرفتند. دو کوون سمت مدیر عامل Terraform Labs، شرکت پشت ترا را بر عهده گرفت.

قبل از توسعه ترا، دانیل شین یکی از بنیان‌گذاران Ticket Monster، یک پلتفرم معروف تجارت الکترونیک کره جنوبی، که با نام TMON شناخته می‌شود، بود. او بعداً یک تسهیلات رشد کسب‌ و کارهای نوپا به نام Fast Track Asia را تأسیس کرد که به کارآفرینان برای ایجاد شرکت‌های کاربردی کمک می‌کرد.

دو کوون قبلاً به عنوان مدیر عامل Anyfi، استارت آپی برای ارائه راه حل‌های غیرمتمرکز به شبکه‌ بی سیم مش تأسیس کرد. او همچنین به عنوان مهندس نرم افزار برای مایکروسافت و اپل کار کرده است.

 چه چیزی ترا کلاسیک را منحصر به فرد می‌سازد؟

ترا به دنبال متمایز کردن خود از طریق استفاده از استیبل‌کوین‌های فیات است و مزایای بدون مرز ارزهای دیجیتال را با ثبات قیمت ارزهای فیات ترکیب می‌کند.  ترا کلاسیک عرضه استیبل کوین را به طور خودکار بر اساس تقاضا تنظیم می‌کند.

ترا با تعدادی از پلتفرم‌های پرداخت به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه مشترکت دارد. در جولای 2019، ترا همکاری خود را با Chai، یک برنامه پرداخت موبایلی مستقر در کره جنوبی، اعلام کرد که در آن خریدهای انجام شده از طریق شبکه بلاک‌چین ترا پردازش می‌شوند. هر تراکنش (به طور متوسط) شامل کارمزد 2٪ تا 3٪ است.

علاوه بر این، ترا توسط Terra Alliance گروهی از مشاغل و پلتفرم‌هایی که از ترا حمایت می‌کنند، پشتیبانی می‌شود. در فوریه 2019، این شرکت اعلام کرد که پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از 10 کشور مختلف، که دارای پایگاه کاربری 45 میلیونی و ارزش کالای  25 میلیارد دلاری هستند، اعضای این اتحاد می‌باشند.

 نقش ترا کلاسیک در اکوسیستم ترا

توکن LUNA و UST به یکدیگر وابسته هستند، زیرا موفقیت اکوسیستم ترا تابعی از پذیرش UST به عنوان یک استیبل کوین است.  LUNA از UST پشتیبانی می‌کند و زمانی که تقاضا برای UST افزایش می‌یابد سوزانده می‌شود. به دنبال به‌روزرسانی‌هایی مانند Columbus-5، عرضه LUNA می‌تواند در دراز مدت به شدت کاهش یابد.

از طرف دیگر، اگر UST ناپایدار تلقی شود، ممکن است تعداد توکن LUNA نیز کاهش یابد.  پس از هک Wormhole،  UST برای مدت کوتاهی اتصال خود را با دلار آمریکا از دست داد که منجر به سقوط موقت قیمت LUNA شد.

در می 2022، یک سری از انحلال‌ها و عملیات بانکی از سوی سرمایه‌گذارانی که وجوه خود را بیرون می‌کشیدند، باعث شد که قیمت UST Classic به 0.044 دلار کاهش یابد. لونا کلاسیک از 80 دلار سقوط کرد و 99٪ از ارزش خود را از دست داد.

چه تعداد سکه ترا کلاسیک (LUNC) در گردش است؟

از آگوست 2022، کل عرضه ترا کلاسیک  6.9تریلیون است، در حال حاضر 6.5 تریلیون LUNC در گردش می‌باشد.

 امنیت شبکه ترا به چه شکل است؟

بلاک‌چین ترا با استفاده از یک الگوریتم اجماع اثبات سهام مبتنی بر Tendermint ایمن می‌شود، که در آن دارندگان توکن LUNA توکن‌های خود را به عنوان وثیقه برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها قرار می‌دهند و به نسبت مقدار LUNA سهام دریافت می‌کنند.  دارندگان توکن همچنین می‌توانند دیگران را به اعتبارسنجی تراکنش‌ها تشویق کنند و در درآمد ایجاد شده سهیم باشند. ترا همچنین راهنمایی‌های بیشتری را به اعتباردهنگان برای کمک به حفظ امنیت شبکه ارائه می‌دهد.

در ماه مه 2019، مدت کوتاهی پس از راه اندازی شبکه اصلی Terra، شرکت CertiK امنیت شبکه ترا را تکمیل کرد.

 از کجا می‌توانیم ترا کلاسیک  (LUNC) را خریداری کنیم؟

اکثر صرافی‌های رمزارز در گذشته از ترا Luna پشتیبانی می‌کردند و اکنون ترا کلاسیک  (LUNC) را جایگزین کرده‌اند.  لونا کلاسیک  در حال حاضر بر روی پلتفرم‌های اصلی از جمله Binance، KuCoin، FTX، Kraken، Huobi Global، PancakeSwap (V2)، MEXC و Gate.io در دسترس است.

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *