با افزایش نرخ‌های بهره، قیمت دلار به بالاترین حد در دو دهه می‌رسد. 2022/05/09

با افزایش نرخ‌های بهره، قیمت دلار به بالاترین حد در دو دهه می‌رسد. 2022/05/09

ترکیبی از افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا و تشدید قرنطینه در چین جذابیت دلار آمریکا را به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاری افزایش داد و قیمت دلار به بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر رسید.

شاخص دلار برای اولین بار از جولای 2002 به 104.19 رسید و در سال جاری تقریباً 9 درصد افزایش یافت.

بالا رفتن ارزش دلار با افزایش پی در پی بازدهی خزانه داری ایالات متحده همراه بوده است. بازدهی ده ساله در دو ماه گذشته دو برابر شده و روز دوشنبه برای اولین بار از نوامبر 2018 به 3.18 درصد رسید.

اوج نرخ بهره ایالات متحده در حدود 3.5 درصد در اواسط سال 2023 خواهد بود، سرعت چرخه افزایش نرخ فدرال رزرو بسیار بیشتر از همتایان خود در بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا است.

این امر در منطقه یورو غوغا به پا کرده است، پس از اظهارات اخیر سیاست‌گذاران اروپا برای اجرای سیاست انقباضی، سرمایه‌گذاران انتظار افزایش نرخ بهره را دارند، افزایش پیش‌بینی‌شده نرخ بهره در اروپا با فاصله زیادی کمتر از ایالات متحده است.

بازارهای پول انتظار دارند که ایالات متحده تا پایان سال، نرخ بهره را تا 2 درصد دیگر افزایش دهد و به حدود 3 درصد برساند، در حالی که پیش‌بینی افزایش 92 واحدی توسط بانک مرکزی اروپا، نرخ بهره این منطقه را به محدوده مثبت خواهد برد.

فدرال رزرو ایالت متحده هفته گذشته نرخ بهره خود را 50 واحد افزایش داد و داده‌های قوی مشاغل انتظارات برای افزایش بیشتر را تقویت کرده است، به علاوه ارقام تورمی که در روز چهارشنبه منتشر میشود در این امر بسیار حائز اهمیت میباشد.

ارزش دلار استرالیا با 1 درصد کاهش به 0.6999 دلار رسید که کمترین سطح قیمت از فوریه است. قیمت پوند و دلار نیوزیلند به پایین‌ترین حد در 22 ماه گذشته رسیدند، در حالی که یورو و ین کمی بالاتر از پایین‌ترین سطح قیمت اخیر بودند.

ارز‌های دیجیتال در اثر هجوم دارایی‌های پر از ریسک شکست خورده‌اند، قیمت بیت‌کوین در آخر هفته با افت مواجه شد و نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در سال، محدوده قیمتی 33500 دلار معامله میشود. همچنین قیمت اتر در روز یکشنبه 4 درصد کاهش یافت و به 2440 دلار رسید.

    • دسته بندی: توضیح و تفسیر اخبار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *