افزایش شدید قیمت نفت 2022/03/07

در حالی که ایالات متحده و اروپا در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند، قیمت نفت به بالاترین حد از سال 2008 رسید

قیمت نفت برنت روز دوشنبه نزدیک به 130 دلار در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین قیمت از سال 2008 است.

معاملات آتی نفت برنت با 10.88 دلار یا 9.2 درصد افزایش به 128.99 دلار در هر بشکه رسید، و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 9.80 دلار یا 8.5 درصد افزایش به 125.48 دلار رسید.

بالاترین قیمت روز دوشنبه نزدیک به رکوردی است که در جولای 2008 مشاهده شد، زمانی که برنت به 147.50 دلار در هر بشکه و WTI به 147.27 دلار رسیده بود.

بلینکن روز یکشنبه گفت که ایالات متحده و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند و کاخ سفید با کمیته‌های کلیدی کنگره هماهنگ کرده تا ممنوعیت خود را پیش‌ ببرند.

هلیما کرافت از RBC Capital در یادداشتی گفت: «بخش اعظم نفت اوپک در حال حاضر در اختیار عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عراق است و طبق تخمین ما این چهار کشور فقط میتوانند بین 2.0 تا 2.5 میلیون بشکه نفت در روز تا 30 الی 60 روز آینده تولید کنند.

وی افزود که باید دید چند کشور به تحریم رسمی نفت روسیه خواهند پیوست.»

قیمت جهانی نفت از ابتدای سال 2022 به همراه سایر کالاها بیش از 60 درصد افزایش یافته است که نگرانی‌ها را در مورد رشد اقتصادی جهان و رکود تورمی افزایش داده است.  چین، اقتصاد شماره 2 جهان، در حال حاضر رشد کندتر 5.5 درصدی را در سال جاری هدف قرار داده است.

قیمت سوخت از رکوردهای سال 2008 فراتر رفت و بنزین ایالات متحده به بالاترین سطح، 3.890 دلار در هر گالن و قراردادهای آتی نفت گرمایشی به 4.237 دلار در هر گالن رسید.

تحلیلگران بانک آمریکا گفتند اگر بخش اعظم صادرات نفت روسیه قطع شود، ممکن است 5 میلیون بشکه یا بیشتر کسری به وجود بیاید و این بدان معناست که قیمت نفت از 100 دلار به 200 دلار در هر بشکه دو برابر خواهد شد، در حالی که تحلیلگران جی پی مورگان  گفتند: در این هفته ممکن است قیمت نفت به 185 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور گفت: «اگر محدودیت عرضه کاهش نیابد، ممکن است قیمت نفت بالاترین رکورد خود را نیز بشکند.

وی افزود: در بدترین سناریوی، اگر صادرات انرژی روسیه به طور کامل تحریم شود، از رسیدن قیمت نفت برنت به بالای 200 دلار تعجب نخواهم کرد.

روسیه با صادرات حدود 7 میلیون بشکه در روز یا 7 درصد عرضه جهانی، بزرگترین صادرکننده نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان است. برخی از صادرات نفت قزاقستان از بنادر روسیه نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

با وجود افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی ایالات متحده تعداد دکل‌های نفتی فعال خود را هفته گذشته کاهش دادند که بر نگرانی‌های عرضه تاکید کرد. شرکت ملی نفت (NOC) روز یکشنبه اعلام کرد، بسته شدن میادین نفتی ال فیل و شراره در لیبی منجر به از دست دادن 330 هزار بشکه نفت در روز شد که بیش از 25 درصد از تولید خود در سال 2021 بود.

به گفته پنج منبع آگاه، مقامات ایالات متحده و ونزوئلا به طور جداگانه در مورد امکان کاهش تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا گفتگو کردند، اما در اولین مذاکرات دوجانبه در سال‌های اخیر، پیشرفت اندکی به سمت توافق حاصل کردند، زیرا واشنگتن به دنبال جدا کردن روسیه از یکی از متحدان اصلی خود است

    • دسته بندی: توضیح و تفسیر اخبار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *