اتریوم کلاسیک (ETC) چیست؟

اتریوم کلاسیک (ETC) یک هارد فورک از اتریوم (ETH) است که در جولای 2016 راه اندازی شد. عملکرد اصلی آن به عنوان یک شبکه قرارداد هوشمند، میزبانی و پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است. توکن اصلی اتریوم کلاسیک، ETC می‌باشد.

از زمان راه‌اندازی، اتریوم کلاسیک به دنبال متمایز کردن خود از اتریوم بوده است و با گذشت زمان این دو شبکه بیشتر و بیشتر از یکدیگر فاصله می‌گیرد.

اتریوم کلاسیک ابتدا پس از یک رویداد هک عظیم که منجر به سرقت 3.6 میلیون اتریوم شد، به منظور حفظ یکپارچگی بلاک‌چین اتریوم، راه‌اندازی شد.

 بنیانگذاران اتریوم کلاسیک چه کسانی هستند؟

اتریوم کلاسیک در واقع زیر مجموعه اتریوم است و سازندگان آن، توسعه دهندگان اصلی اتریوم، ویتالیک بورتین و گاوین وود هستند.

زمانی که شرکت‌کنندگان در مورد لغو اثرات یک هک عظیم به توافق نرسیدند، یک هارد فورک بحث برانگیز در اتریوم در ژوئیه 2016 رخ داد. این موضوع بر سازمان نامتمرکز خودگردان (DAO) که حدود 150 میلیون دلار در عرضه اولیه (ICO) جمع آوری کرده بود، تأثیر گذاشت.

شبکه اتریوم کلاسیک به منظور بازگرداندن زنجیره بلاک‌چین‌ ایجاد شد.  توسعه‌دهندگان اظهار می‌کنند که هیچ تیم رسمی به پروژه متصل نیست، و جامعه توسعه جهانی آن یک انجمن دوکراسی بدون مجوز است که هر کسی می‌تواند در آن شرکت کند.

 چه چیزی اتریوم کلاسیک را منحصر به فرد می ‌سازد؟

هدف اصلی اتریوم کلاسیک از ابتدا حفظ بلاک چین اتریوم بدون مقابله مصنوعی با هک DAO است.

طرافداران اتریوم کلاسیک در ابتدا کسانی بودند که با واکنش اتریوم در مقابل هک شدن شبکه مخالف بودند، اما از آن زمان اتریوم کلاسیک جذابیت گسترده‌تری بین سرمایه گذاران مطرحی مانند بری سیلبرت، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری Grayscale پیدا کرد.

به عنوان یک سازمان داوطلبانه، توسعه دهندگان ETC قصد ندارند شبکه را به یک نهاد انتفاعی تبدیل کنند. کاربران اتریوم، برای تراکنش‌ها کارمزد پرداخت می‌کنند و ماینرها بر اساس کار انجام‌شده طبق الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) کارمزد‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

برخلاف اتریوم، اتریوم کلاسیک برنامه‌ای برای تبدیل به الگوریتم اثبات سهام (PoS) ندارد، در حالی که چندین توسعه‌دهنده به کار بر روی بهبود شبکه مانند افزایش مقیاس‌‌پذیری در آینده ادامه می‌دهند.

چند سکه اتریوم کلاسیک (ETC) در گردش است؟

ETC در یک وضعیت تکنیکال بسیار مشابه با ETH شروع به کار کرد، به استثنای نحوه رسیدگی به تراکنش‌های هک DAO.

با این حال، از زمان راه‌اندازی، تغییراتی در توکنومیکس یا اقتصاد توکنی رخ داده است و شرکت‌کنندگان در دسامبر 2017 سقف عرضه ETC تعیین کردند. بنابراین حداکثر عرضه 210,700,000 ETC است که تقریباً ده برابر بیت‌کوین (BTC) می‌باشد، در حالی که ETH هیچ سقفی ندارد.

ETC از یک الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که عملکرد آن مانند بیت‌کوین می‌باشد، ماینرها برای اعتبارسنجی بلاک چین با یکدیگر در رقابت هستند و با به دست آوردن سکه‌های جدید پاداش می‌گیرند. پاداش بلوک ETC با گذشت زمان کاهش می‌یابد، در آوریل 2022 پاداش هر بلوک از 3.2 ETC به 2.56 ETC کاهش یافت.

امنیت شبکه اتریوم کلاسیک به چه شکل است؟

شبکه اتریوم کلاسیک با استفاده از مکانیسم اثبات کار ایمن شده است، اما زنجیره تا حالا متحمل حملات منظم شده است که شامل چندین حمله 51 درصدی برای به دست آوردن کنترل نرخ هش، استخراج و اجرای تراکنش‌های جعلی و دوبار خرج کردن سکه‌های است که آخرین بار در آگوست 2020 رخ داد.

 از کجا می‌توان اتریوم کلاسیک (ETC) را خریداری کرد؟

ETC یکی از رمز ارز‌های اساسی بازار است و در تعداد زیادی از صرافی‌های اصلی آزادانه قابل معامله می‌باشد.

جفت‌های معاملاتی اتریوم کلاسیک در برابر استیبل کوین‌ها، سایر ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات در دسترس هستند، همچنین مبادله ETC با ابزارهای مشتقه و ابزارهای بازار سرمایه‌ نیز امکان‌پذیر است.  صرافی‌هایی که به شما امکان خرید اتریوم کلاسیک را می‌دهند عبارتند از Binance، OKEx و Huobi Global.

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *