لایت کوین (LTC) چیست؟

لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال است که برای پرداخت‌های سریع، ایمن و کم هزینه با استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد تکنولوژی بلاک چین طراحی شده است.

لایت‌کوین بر اساس پروتکل بیت کوین (BTC) ایجاد شده است، اما از نظر الگوریتم هش، هارد کپ، زمان تراکنش بلوک و چند عامل دیگر متفاوت است. لایت‌کوین دارای زمان بلاک فقط 2.5 دقیقه و کارمزد تراکنش بسیار پایین است که آن را برای تراکنش‌های خرد و پرداخت‌ها‌ در محل فروش مناسب می‌کند.

لایت کوین از طریق یک کلاینت متن باز در GitHub در 7 اکتبر 2011 منتشر شد و پنج روز بعد در 13 اکتبر 2011 شبکه لایت کوین فعال شد. از آن زمان، لایت‌کوین هم از نظر استفاده و هم از نظر پذیرش در بین معامله‌گران محبوبیت زیادی کسب کرده است. و قبلاً جزو ده ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار بوده است.

لایت‌کوین توسط چارلی لی، کارمند سابق گوگل، ایجاد شد که لایت کوین را به عنوان «نسخه سبک بیت‌کوین» معرفی کرد، به این دلیل که دارای بسیاری از ویژگی‌های مشابه بیت‌کوین می‌باشد اما از نظر وزنی سبک‌تر است.

 بنیانگذاران لایت کوین چه کسانی هستند؟

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، لایت کوین توسط چارلی لی، یکی از اولین پذیرندگان نامی ارزهای دیجیتال که در صنعت کریپتو بسیار معروف شده است، تأسیس شد.

چارلی لی که با نام «چوکوبو» نیز شناخته می‌شود، یک استخراج‌کننده اولیه بیت‌کوین و دانشمند کامپیوتر است که قبلاً مهندس نرم‌افزار گوگل بود. علاوه بر این، چارلی لی بین سال‌های 2015 تا 2017 نقش مدیر مهندسی در کوین‌بیس را برعهده داشت و سپس به سراغ سرمایه‌گذاری‌های دیگر رفت.

امروزه، چارلی لی مدافع صریح ارزهای دیجیتال و مدیر عامل بنیاد لایت کوین است. بنیاد لایت‌کوین یک سازمان غیرانتفاعی می‌باشد که برای کمک به توسعه و پیشرفت لایت کوین کار می‌کند.

هیئت مدیره بنیاد لایت کوین علاوه بر لی، شامل سه فرد دیگر نیز میشود: شینشی وانگ، آلن آستین و زینگ یانگ، که هر یک بخشی از کار را مدیریت میکنند.

 چه چیزی لایت کوین را منحصر به فرد می‌سازد؟

لایت کوین یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال جهان است. این موفقیت را می‌توان تا حد زیادی به سادگی و مزایای کاربردی واضح آن نسبت داد.

از ژانویه 2021، لایت کوین یکی از رایج‌ترین رمزارزها است و اکنون در سراسر جهان بیش از 2000 تاجر و فروشگاه LTC را می‌پذیرند.

مزیت اصلی لایت‌کوین سرعت بالای تراکنش‌ها و مقرون به صرفه بودن آن است.  تراکنش‌های لایت‌کوین معمولاً در چند دقیقه تأیید می‌شوند و کارمزد تراکنش‌ها ناچیز است. این امر لایت‌کوین را به یک جایگزین جذاب برای بیت‌کوین در کشورهای در حال توسعه تبدیل می‌کند، جایی که کارمزد تراکنش ممکن است عامل تعیین کننده‌ای برای پشتیبانی از ارز دیجیتال باشد.

در اواخر سال 2020، لایت‌کوین شبکه آزمایشی جدید خود به نام میمبل ویمبل (MW) را منتشر کرد که برای آزمایش تراکنش‌های محرمانه مبتنی بر میمبل ویمبل (Mimblewimble) در لایت‌کوین استفاده می‌شود.  زمانی که این ویژگی در شبکه اصلی لایت‌کوین در دسترس قرار بگیرد، کاربران لایت‌کوین نیز از حفظ حریم خصوصی و قابلیت تعویض تا حد زیادی بهره‌مند خواهند شد.

میمبل ویمبل

بنیاد لایت کوین در 31 ژانویه 2022 بلاک میمبل ویمبل (MWEB) را در نسخه Litecoin Core 0.21.2 معرفی کرد. این نسخه مقیاس‌پذیری لایت کوین را بهبود می‌بخشد.  MWEB یک ویژگی دلبخواهی خواهد بود که به لایت کوین این امکان را می‌دهد تا «تعویض‌پذیرترین و نقدشونده‌ترین ارز دیجیتال در جهان» باشد. ارتقاء امنیت و حفظ حریم خصوصی تپ روت (Taproot) نیز بخشی از نسخه اصلی خواهد بود.

تعداد لایت کوین‌های (LTC) در گردش چقدر است؟

مانند اکثر ارزهای دیجیتال اثبات کار (POW)، با استخراج هر بلاک جدید تعداد لایت کوین‌های در گردش افزایش می‌یابد.

تا ژانویه 2021، 66.245 میلیون LTC از مجموع حداکثر عرضه 84 میلیونی لایت‌کوین، استخراج شد.  بنیاد لایت‌کوین اخیراً تخمین زده است که بیش از 100 سال طول می‌کشد تا تمام لایت کوین‌‌ها استخراج شود (حدود سال 2140) زیرا تعداد پاداش استخراج LTC هر چهار سال کاهش می‌یابد.

در روز اول، پس از استخراج جنسیس بلاکLTC  حدود 500000 LTC استخراج شد، چارلی لی و احتمالاً دیگر توسعه دهندگان اولیه لایت‌کوین جزو اولین ماینرها بودند.

به غیر از آن، چارلی لی و توسعه دهندگان لایت کوین، هیچ سود مستقیمی از تراکنش‌های لایت کوین دریافت نمی‌کنند.

زمانی که لایت کوین در سال 2011 در چندین بازار فهرست شد، قیمت LTC به 0.30 دلار رسید. سپس، از نوامبر تا دسامبر 2013، لایت‌کوین روند صعودی گسترده‌ای را طی کرد و قیمت آن به 44.73 دلار رسید. با این حال، افت بازار و هک صرافی Mt.Gox باعث شد که لایت کوین در سال 2014 سقوط کند و قیمت‌ LTC برای چندین سال در محدوده 2 تا 4 دلار ثابت بماند. در نوامبر و دسامبر 2017، قیمت لایت کوین با افزایش بیش از 500 درصدی به 358.34 دلار رسید. قیمت لایت کوین در 9 می 2021 به بالاترین حد خود، محدوده قیمتی 386.45 دلار رسید.

 امنیت شبکه لایت کوین به چه شکل است؟

لایت‌کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین، شبکه بسیار ایمنی دارد که شکستن آن عملاً غیرممکن است.

مانند بیت‌کوین و چندین ارز دیجیتال دیگر، لایت کوین برای اطمینان از تایید سریع و بدون خطا تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. قدرت شبکه استخراج لایت کوین از هزینه‌های مضاعف و طیف وسیعی از حملات دیگر جلوگیری می‌کند، لایت‌کوین تضمین می‌کند که شبکه آپ تایم 100٪ دارد.

 از کجا می توان لایت‌کوین (LTC) را خریداری کرد؟

لایت کوین یکی از معدود رمزارها با طیف گسترده‌ای از جفت‌های معاملاتی فیات است، با خرید لایت‌کوین می‌توان آن را با دلار آمریکا (USD)، وون کره (KRW)، یورو (EUR) و موارد دیگر مبادله کرد. برخی از برجسته‌ترین صرافی‌های لایت‌کوین عبارتند از Huobi Global، Binance، Coinbase Pro، OKEx و Kraken.

    • دسته بندی: معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *